Tips på att bli tuffare?

Sv: Tips på att bli tuffare?

Det är här mina skuldkänslor börjar, att Jag valde att lämna han.
Och när jag säger såhär så säger folk: ja men det var ju han som gjorde fel, att jag gjort rätt osv.
Ja, DET VET JAG!
Men jag är en tänkare och jag vet varför han gjort mig så illa, det har aldrig varit hans mening egentligen, han har aldrig bearbetat förlusten av sin mor utan dövat bort alla känslor ist, vid ett par tillfällen tog han ut sin ilska på mig när det i själva verket var henne han var arg på och det är den ilskan han inte kan tygla...

Hur socialen har behandlat han efter att hans mor gick bort har gjort att han hatar alla slags myndigheter, så som han blivit behandlad med tvång har gjort att han inte tål att någon styr över han, han kan inte styras av regelverk och lagar osv.

Du tar en väldans massa ansvar för hans känslor och hans person. Han är en vuxen människa. Inget barn, som är mindre än du som människa och som du behöver dalta och curla

Jag tycker att du förminskar honom något oerhört. Alla människor har ansvar för sina egna liv och gärningar - oavsett vilket bagage man har. Det finns sannolikt förklaringar till de flesta skitstövlars betenden.

Alla dina bortförklaringar för hans beteende gör inte någon något gott - allra minst dig.

Han ansvarar för sig och sitt och du ska inte kliva in där. Sluta med det!
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Du tar en väldans massa ansvar för hans känslor och hans person. Han är en vuxen människa. Inget barn, som är mindre än du som människa och som du behöver dalta och curla

Jag tycker att du förminskar honom något oerhört. Alla människor har ansvar för sina egna liv och gärningar - oavsett vilket bagage man har. Det finns sannolikt förklaringar till de flesta skitstövlars betenden.

Alla dina bortförklaringar för hans beteende gör inte någon något gott - allra minst dig.

Han ansvarar för sig och sitt och du ska inte kliva in där. Sluta med det!

Jag ser varken han eller barn som mindre människor än jag, jag förminskar ingen isf har du nog missuppförstått mig.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Jag ser varken han eller barn som mindre människor än jag, jag förminskar ingen isf har du nog missuppförstått mig.

Jag tror du missar vad tanten försöker säga. Det hon menar, tror jag, är att du omedvetet förminskar honom genom att du ursäktar hans beteende och tar en massa hänsyn som du inte borde ta. Och jag kan hålla med. Det är synd om honom för hans barndom etc. Men HAN, inte du, måste ta tag i sina problem och sin smärta.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Jag ser varken han eller barn som mindre människor än jag, jag förminskar ingen isf har du nog missuppförstått mig.

vet du. Det tycker jag att du gör.

Han beter sig illa och du kommer med en massa förklaringar och dessutom säger du
Han är ingen Ond person utan han har bara haft det svårt och är "skadad psykiskt" ( säkert därför jag så ofta tycker synd om han / vill hjälpa han...)

Det är i mina ögon att förminska.

Han är vuxen. Vuxna människor tar ansvar för sina handlingar. Genom att bortförklara gör du honom mindre vuxen.

Jag tycker att du curlar honom genom att ursäkta hans beteende med hans bakgrund.
Det är ingen ursäkt!! Alls.

Sluta hönsmamma honom :)
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

vet du. Det tycker jag att du gör.

Han beter sig illa och du kommer med en massa förklaringar och dessutom säger du


Det är i mina ögon att förminska.

Han är vuxen. Vuxna människor tar ansvar för sina handlingar. Genom att bortförklara gör du honom mindre vuxen.

Jag tycker att du curlar honom genom att ursäkta hans beteende med hans bakgrund.
Det är ingen ursäkt!! Alls.

Sluta hönsmamma honom :)

NU trillade polletten ner ang. förminskningen...så har jag aldrig sett på det!
Jösses va mkt jag fick att tänka på nu...:o

För mig har det alltid förr räckt med att jag har kunnat förstå varför han har betet sig på ett visst sätt, det har inte ens behövts ursäktas...
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Bara en liten sak: det är inte DU som gör fel. Det är HAN som måste ansvara för sina handlingar.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

NU trillade polletten ner ang. förminskningen...så har jag aldrig sett på det!
Jösses va mkt jag fick att tänka på nu...:o

För mig har det alltid förr räckt med att jag har kunnat förstå varför han har betet sig på ett visst sätt, det har inte ens behövts ursäktas...

Bra.

tionio
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Nu har jag beställt den! Hoppas den kan hjälpa mig!

Det tror jag att den gör, även i andra situationer! Tack vare den här tråden fick jag själv tummen ur röven och beställde den, har bara bläddrat i den förut och väntat på den reviderade utgåvan.

Jag säger som de andra: Du har inte ansvar för hans beteende eller mående, du ska inte ursäkta honom utan det borde han göra själv.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Dax att stålsätta sig!
För nu ringde han o sa att " vi har en del att diskutera" och undrade om vi kunde ses sen.
Omdelbart, som att trycka på en knapp börjar svetten drypa om händerna o hjärta dunka, jag vill inte :banghead:
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Dax att stålsätta sig!
För nu ringde han o sa att " vi har en del att diskutera" och undrade om vi kunde ses sen.
Omdelbart, som att trycka på en knapp börjar svetten drypa om händerna o hjärta dunka, jag vill inte :banghead:

Eftersom du reagerar med sådan automatik - vore det vettigt att inte vara ensam vuxen då? Att du har någon med dig?
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Fy dvale!

Ringde tillbaks till han nu för att göra en justering - just för att inte behöva sitta där med vår dotter vid sidan om och för att jag själv också vill ha någon i närheten vilket inte gick att lösa till just den tiden han hade tänkt sig och när han nu skulle ha tid visste han inte.


På ett sätt vill jag inte ta denna diskusionen, den handlar om att han inte vill betala underhåll / har en annan lösning på betalningen.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

På ett sätt vill jag inte ta denna diskusionen, den handlar om att han inte vill betala underhåll / har en annan lösning på betalningen.
Du SKA inte ha den diskussionen med honom. Du SKA inte träffa honom. Punkt.

Enligt lag är han skyldig att dela försörjningen av dottern med dig. Låt Fk betala till dig och kräva det från honm. Ta inte emot hans samtal.

Stålsätt dig. Han har gjort nog. Eller hur?
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

En fråga: Anmälde du misshandeln du utsattes för? Han borde ha besöks/kontaktförbud så att du kan koppla av och känna dig trygg i livet.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Fk betalar till mig redan så den biten är klar men han vill att jag ska häva det kravet från dem, vilket Inte kommer inträffa.

Men...hjälp mig gärna att tänka rätt här...

Vi har delad vårdnad - gemensamma beslut och måste ju kunna prata.
(därför jag vill bli starkare o kunna svara upp när han sätter igång)

Jag måste få honom att skriva under inskrivningspapperna till skolan,
vägrar jag att diskutera saker med han gör han likadant tillbaks med resultatet att vår dotter blir lidande.
Utan underskrift, ingen inskolning och ingen plats.
HUR löser jag detta?
Vad finns för alternativ?

(där hon går nu står har hon inte fått någon plats i förskoleklassen till hösten)

Ska försöka släppa detta för nu o gå ut i solen o dricka kaffe o lyssna på fåglarna ist!
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

En plats i kommunal skola måste man ha när man börjar ettan. Om man nu vill det och inte väljer nått privat alternativ. Var är hon skriven? För det är den skolan man får plats i om man inte väljer något annat.
Tyvärr är det ju så att fsk-klass än så länge inte är obligatoriskt så den platsen kan man missa i den skolan (om man tackar nej) där man är skriven, men det ska finnas en plats. Till ettan så går ju inte det då man måste gå i skolan. Var bor hennes kompisar, till vilken skola går dom? Att ha kompisar i sitt närområde som går i samma skola tycker jag är viktigt för ett framtida socialt nätverk med kompisar. Kan man lägga upp diskussionen runt något sånt när ni pratar skola.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Fy dvale!

Ringde tillbaks till han nu för att göra en justering - just för att inte behöva sitta där med vår dotter vid sidan om och för att jag själv också vill ha någon i närheten vilket inte gick att lösa till just den tiden han hade tänkt sig och när han nu skulle ha tid visste han inte.


På ett sätt vill jag inte ta denna diskusionen, den handlar om att han inte vill betala underhåll / har en annan lösning på betalningen.

Skaffa en advokat och hänvisa all kommunikation till denne (och då menar jag all kommunikation).

Om du inte har den möjligheten så be honom att skicka ett mail. Detta är bra på två sätt: dels slipper du träffa honom och kan tänka igenom dit svar i lugn och ro och dels får du bevis på vad det nu än är han krånglar med.

Det är på tiden att du tar kontrollen. Vänligt men bestämt. Tänk på att du även är en förebild för ditt barn.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Fk betalar till mig redan så den biten är klar men han vill att jag ska häva det kravet från dem, vilket Inte kommer inträffa.

Men...hjälp mig gärna att tänka rätt här...

Vi har delad vårdnad - gemensamma beslut och måste ju kunna prata.
(därför jag vill bli starkare o kunna svara upp när han sätter igång)

Jag måste få honom att skriva under inskrivningspapperna till skolan,
vägrar jag att diskutera saker med han gör han likadant tillbaks med resultatet att vår dotter blir lidande.
Utan underskrift, ingen inskolning och ingen plats.
HUR löser jag detta?
Vad finns för alternativ?

(där hon går nu står har hon inte fått någon plats i förskoleklassen till hösten)

Ska försöka släppa detta för nu o gå ut i solen o dricka kaffe o lyssna på fåglarna ist!
Det är därför du skall sköta all kommunikation skriftligt. Då har du bevis på hans ovilja att samarbeta. Med detta kan du gå vidare sen.

Just nu är skolvalet det minst viktiga. Du måste sluta upp med att låta honom få makt över dig. Vill han inte skriva på pappret så ryck på axlarna och strunta i det för stunden. Under tiden så jobbar du på att få kontrollen.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

En fråga: Anmälde du misshandeln du utsattes för? Han borde ha besöks/kontaktförbud så att du kan koppla av och känna dig trygg i livet.

Nej...den ända jag pratade med då, om hur o vad som hänt var min styvmamma...o det var inte speciellt ingående för jag har aldrig orkat talat om det med någon dels för att det gör så ont i mig o för hans skull, jag skämdes åt honom och all den smärtan vår separation förde med sig för oss båda kändes som mitt fel. Det kändes som att allt var mitt fel, jag var som ett stort levande misslyckande...och det var mitt fel att han mådde dåligt.

På den tiden var vi otroligt sammansvetsade i våra åsikter ang. polis, myndigheter, rättsväsendet mm. och det har tagit lång tid bara att hitta mig själv igen, mina värderingar och även att förstå att jag har lika stor rätt till dem som någon annan har till sina...

Nu har jag suttit kvar här o druckit mitt kaffe o gråtit en skvätt...Nu bara Måste jag ut.

Och förresten, tack för att Ni svara o lyssnar på mig :)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp