Tips på att bli tuffare?

Sv: Tips på att bli tuffare?

Hon är skriven hos mig.
Hon har gått på privat o står som reserv på deras kö till deras förskoleklass men jag vill säkra en plats på den kommunala om utifall hon inte får en plats på den privata.
Iom att den inte är obligatorisk tar de inte emot henne utan hans underskrift.

De flesta av hennes kompisar från dagis kommer fortsätta i privat regi, inga av dem bor nära varken för han eller mig utan behöver köras isf.

Privat umgås vi mest med mina vänner o deras barn o de är utspritt geografiskt o blandade åldrar, att gå på den kommunala skulle ju gynna vår dotters vänskapskrets då vi är relativt nyinflyttade här...
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

delad vårdnad - gemensamma beslut och måste ju kunna prata
Ni behöver inte kunna prata med varandra. Ta kontakt med socialen, be om hjälp och ta alla samtal i möten med en personal medverkande - eller ännu hellre skaffa en advokat som mellanhand. Släpp kontakten med honom; annars blir du aldrig starkare. Hans åsikter om myndigheter visar bara på hur mycket de behövs. Svara inte i telefon, släpp inte in honom.

Om tio år kanske du är så stark så att du kan hantera sådana som honom på egen hand. Det tar tid.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Vilken börda du bär. Inte nog med att han misshandlat dig och får dig att leva i skräck - sen försvarar och skyddar du honom efteråt. Tokigt, eller hur?

Skulden är hans att bära. Skammen är hans att bära. Han gjorde fel.

Bryt kontakten. Lev ett gott liv.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Ni behöver inte kunna prata med varandra. Ta kontakt med socialen, be om hjälp och ta alla samtal i möten med en personal medverkande - eller ännu hellre skaffa en advokat som mellanhand. Släpp kontakten med honom; annars blir du aldrig starkare. Hans åsikter om myndigheter visar bara på hur mycket de behövs. Svara inte i telefon, släpp inte in honom.

Om tio år kanske du är så stark så att du kan hantera sådana som honom på egen hand. Det tar tid.

Just precis och skulle han komma in mot din vilja så ringer du polisen med en gång. Säg inte att du gör det utan lyft luren med en gång och ring. Det är på tiden att saker och ting börjar dokumenteras. Om ni nu har några samtal så spela in dom.

Ha dock i bakhuvudet att saker och ting kan bli värre innan det blir bättre. Men dokumentera på alla sätt och vis. Och anmäl så fort han är det minsta hotfull eller tar sig andra friheter han inte har rätt till.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Gode gud hjälpe mig!

Nu ringde han igen för att kolla om vi kan träffas imorgon och prata om saker, visst det kan vi väl göra säger jag.
Nästa fråga är om jag hävd FK´s beslut som vi kommit överrens om:eek:

Talar då lugnt om att vi aldrig varit överrens om det och så inte kommer att ske förrutsatt att vi inte kommer överrens om att han betalar in samma summa till mitt konto.

Sen kommer en lång harang om vilka samarbetssvårigheter jag har, hur jag tänker som kan låta detta gå ut över vår dotter, följt av att isf så ska hon bo hos honom varannan vecka och ett tappert försök att få mig att säga något i stil med en överenskkommenlse ang detta.

Avslutade lika lugnt samtalet att jag inte ville prata med han mer, att ända anledningen att jag ens var villig att ställa upp på att ta en diskussion med han är för att jag vill att vi ska kunna prata om saker men att fortsättningsvis kommer våra samtal ske i samvaro med social eller någon ur min familj och det kan han ju välja själv vad han helst vill.

Jag anser inte att det skulle vara lämpligt för vår dotter att bo med han varannan vecka och dessutom så vill hon inte det, att hon började bo hos mig på heltid var hennes egen önskan och då även hans önskan.

Tips på¨var jag kan läsa på om lagar mm?
Vad gäller kan han kräva att få ha henne hos sig?

Känner jag honom rätt så kommer han inte ge sig utan strid och det kommer behövas ett domslut men hur blir det fram tills dess?
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Just precis och skulle han komma in mot din vilja så ringer du polisen med en gång. Säg inte att du gör det utan lyft luren med en gång och ring. Det är på tiden att saker och ting börjar dokumenteras. Om ni nu har några samtal så spela in dom.

Ha dock i bakhuvudet att saker och ting kan bli värre innan det blir bättre. Men dokumentera på alla sätt och vis. Och anmäl så fort han är det minsta hotfull eller tar sig andra friheter han inte har rätt till.


Mmm jag ska se om jag kan lista ut hur man spelar in på min lur bara...
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Ja det är nog sista utvägen nu, att bryta helt...
För jag har verkligen försökt av hela mitt hjärta för att det ska funka:(
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Hon är skriven hos mig.
Hon har gått på privat o står som reserv på deras kö till deras förskoleklass men jag vill säkra en plats på den kommunala om utifall hon inte får en plats på den privata.
Iom att den inte är obligatorisk tar de inte emot henne utan hans underskrift.

De flesta av hennes kompisar från dagis kommer fortsätta i privat regi, inga av dem bor nära varken för han eller mig utan behöver köras isf.

Privat umgås vi mest med mina vänner o deras barn o de är utspritt geografiskt o blandade åldrar, att gå på den kommunala skulle ju gynna vår dotters vänskapskrets då vi är relativt nyinflyttade här...

Vet skolan om hur det ligger till? Vart vill ditt ex att hon ska gå? Får hon inte plats i den privata så måste hon ju gå i den kommunala för jag antar att ni behöver barnomsorg.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Ja barnomsorg behöver vi båda två...
Den kommunala har jag träffat personalen och rektorn och jag har även pratat med rektorn om att vi inte ense om vilken skola hon ska gå på och det var hon som upplyste mig om att utan bådas underskrift så kan hon inte tas emot förrens i ettan.

Ska ringa familjestöd imorgonbitti o se om de kan hjälpa oss.

Bör jag meddela han att jag ska ringa dit innan jag gör det?
Vet ju att han kommer bli ännu mer sur o tvär men vet inte riktigt om det är "normal" reaktion?
eller hade allt vart "normalt" så hade det ju inte behövts...hmm...
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg?

Han är mitt x och min dotters far(dottern bor med mig på heltid sedan i somras)

Just nu är vi oense om underhållsbidraget och val av skola.

Eftersom hon bor med mig på heltid och har så gjort sedan i slutet av sommarn så tycker jag det är rimligt att han ska betala underhåll, sa till han(februari) att jag ville ha underhåll varpå han håller mer eller mindre ett förhör - varför jag sagt upp mig-hur jag hellre kan välja att studera-hur min ekonomi ser ut samt en föreläsning om vad det i själva verket kostar att ha barn/månaden och att det inte är hans fel att jag försämrat min ekonomi och nu vill ha underhållsbidrag och därför ska inte han lastas för det, att jag minsann har båda mina föräldrar som hjälper mig medans han står ensam utan Någon!
Hela detta samtalet hade han den där tonen som gör att mitt hjärta börjar klappa alldeless för fort och slutade med att jag stortjöt av skuldkänslor och frustration och inte orkade prata mer.
Innan vi lägger på säger han snällt att det var inte meningen att göra dig ledsen (?)

Eftersom han frivilligt aldrig betalade underhåll ansökte jag hos FK och det blev ett satans liv!
Han tål nämnligen inte myndigheter.

Han försökte häromveckan övertala mig till att gå med på 1000kr/månad, till ett gemensamt konto som vi båda ska använda till kläder, aktiviteter mm.
Jag sa att det var Ok men att jag vill ha det på prov i 6mån samt att jag inte tänkte ringa han och redovisa när o hur jag använde pengarna, utan vill vi åka till ölandsdjurpark så gör vi det men det gick inte för sig, Där och Då bestämde jag mig för att inte ge vika, nu fick det bli på FK´s vis.

Sen det här med skolvalet...hon har stått i kö sedan många år tillbaks till en privatskola men har inte fått plats, ligger 4 före på reservlistan.
Jag ville då ha ett alternativ, han tyckte det var onödigt men vi åkta iaf utan han då o kollade på den kommunala skola hon tillhör och jag tyckte att den tillomed verkar bättre än den vi inte fått någon plats på.
Vi pratade om detta igår och han kom då med förslaget att jag skulle fixa fram telefonnr till alla föräldrarna som ligger för oss i kösystemet, sätta mig o ringa runt o höra VAD som skulle kunna få dem att välja en annan skola och med "min bakgrund som butikssäljare" ska jag då utläsa vilka som går att muta.
Jag sa att jag inte tänker göra så, att det inte känns rätt och då trycker han på att jag inte vill göra några uppoffringar...det som stör mig mest med vårt samtal igår är att jag inte vågade stå på mig o säga att den kommunala skolan verkade bättre.

Förr har jag alltid försökt få han med på noterna genom att få han att tro att han själv har kläckt idén och den metoden funkar men det är ju inte normalt.

Och hur slutar man vara så rädd, igår kom han hem till oss oanmäld o bara kliver rakt in som att det är hans hem(nej jag vågar inte säga nåt här heller)
faktum var att jag var så rädd att jag ringde efter en fd. kollega o bad denne komma.

Jag är dödstrött på att vara så rädd o feg!
Tips på hur man tuffar till sig och hur man hanterar en mästare i härskarteknik som är van att alltid få som han vill?
Och hur slutar man vara "rädd" för någon?
(Sakproblemen är inte problemet utan hur jag hanterar konflikten runt dem)

bor dottern hos dig på heltid så ska han under förutsättning att detta är avtalat stå för fullt underhåll.
antingen direkt till dig eller via FK.

Strular det med kommunikationen är nog FK att föredra, då kommer pengarna på avtalad tid.
Och pengarna ska in på ett konto som bara du har rätt att röra!
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Talar då lugnt om att vi aldrig varit överrens om det och så inte kommer att ske förrutsatt att vi inte kommer överrens om att han betalar in samma summa till mitt konto.
Nej, nej, han ska inte betala in några pengar till dig. Det kommer att sluta med att han går med på att betala in och sedan kommer det inte komma några pengar och ifall det kommer pengar är det vad han tycker att det ska komma.

Låt FK sköta det hela. De betalar ut till dig samma dag varje månad och samma summa. Så får de sköta den kontakten med honom.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Tala om för honom att om dottern skall bo hos honom halvtid så förväntas han köpa kläder, leksaker, mat och även betala för nöjen själv för henne och att det inte är billigare än att betala underhåll.
Skall hon ha fritids hon skall nyttja på hans tid skall han stå för den delen av avgiften också. Det kostar bensinpengar att hämta och lämna henne och kontentan är att det är billigare för honom att betala underhåll än ha tösen varannan vecka bara för att slippa.
Har en vän vars ex gjorde så ett tag tills han insåg att det blev dyrare att ha barnet hos sig än betala underhåll.
Då var det inte så intressant längre.
Har du låg inkomst har jag för mig så det finns underhållsstöd eller liknande som man kan få som extra från FK. Var ett tag sedan jag kollade upp det så jag minns inte vad det heter.

Köp diktafon och spela in samtal.
Samtala inte om något som har med pengar och vistelse i annat än hos familjeenheten. Aldrig ensam. Tala om för honom att han ALDRIG får kliva in innan för din tröskel utan ditt medgivande om det så brinner. SPela in med diktafon när du säger det och han svarar. Datera också diktafonen när du har gjort inspelning och gör det i smyg så han inte vet. Du samlar bevis.
Varje gång något händer skriv ner och dokumentera. Gå inte med på att pengar skall betalas på annat sätt än genom FK. Han kommer inte att hålla vad han lovat för det kommer finnas 1000 ursäkter och allt är givetvis ditt fel om du frågar honom.
Vägrar han skriva på papper för sådan som skolutflykter mm dokumentera. Ha gärna bevis från skolan att det vägrats göras så.
Allt detta är förberedelse för risken är att du kommer behöva ansöka enskild vårdnad och då behöver du massor med bevis som påvisar att han inte samarbetar och inte ser till barnets bästa utan bara till sina egna intressen. Att ha bevis som han inte kan ta i sönder eller förklara bort är en bra hjälp på vägen. Det bevisar att det är han som inte samarbetar.

Nästa gång han nämner FK och underhåll i telefonen så säg att du tänker inte diskutera det utan det är det enda alternativet för dig. Tjatar han lägg på luren. Det viktiga är att inte fastna i argumentationen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 069
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 717
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp