Tips på bil som….

Eftersom ts skriver att bilen ska dra transport på 1500 kg...

Finns det någon bil som får dra 1500 kg transport på B-kort? Jag tänker att dragbilen då måste ned under 2000 kg och då blir den nog på gränsen till värdelös och osäker som dragbil. Eller finns det alternativ som är gångbara?
Jag fattar det som att det är ett 1,5-hästarssläp vilket borde ge en lägre totalvikt än 1500 men det säger ju inte HUR mycket tyvärr.
 
Varför skulle ett 1.5 hästars ha lägre totalvikt? Mitt har totalvikt på 1600 kg.
Eh, de är mindre? ;)

Skämt åsido så är de ju ofta en kompromisslösning och därmed lättare även om just du har ett som har en högre totalvikt än många såkallade tvåhästars.

F ö undrar jag varför man har ett 1,5-hästars med så hög totalvikt så det i de flesta fall kräver mer körkort än B om man inte behöver lasta minst 800 kg men det är ju rätt OT.
 
Eh, de är mindre? ;)

Skämt åsido så är de ju ofta en kompromisslösning och därmed lättare även om just du har ett som har en högre totalvikt än många såkallade tvåhästars.

F ö undrar jag varför man har ett 1,5-hästars med så hög totalvikt så det i de flesta fall kräver mer körkort än B om man inte behöver lasta minst 800 kg men det är ju rätt OT.
Ja, ett tvåhästars av samma märke väger mycket mer såklart. Finns ju många 1,5-hästars med lägre totalvikt men då får man ju typ bara lasta en ponny..

Jag köpte
1,5-hästars för att få ner tjänstevikten utan att behöva kompromissa bort annat som är viktigt. Har BE men min bil får inte dra mer än 1500 kg oavsett..
 
Det kan ju vara intressant vad TS har för häst/hästar för att ge ett passande råd. Min transport får köras på vanligt B-kort, och båda mina ponnyer tillsammans väger mindre än ett ordinärt halvblod.

Jag vet många som har haft Skoda för att det finns en bilhandel här i min stad som säljer just Skoda. De har varit nöjda och tyckt att det är ett billigare alternativ till typ Volvo.
 
Finns det någon bil som får dra 1500 kg transport på B-kort? Jag tänker att dragbilen då måste ned under 2000 kg och då blir den nog på gränsen till värdelös och osäker som dragbil. Eller finns det alternativ som är gångbara?
Vår gamla Volvo får dra 1500kg på b-kort, men då är vi nere på 90 tal. Kanon att dra med!
 
Finns det någon bil som får dra 1500 kg transport på B-kort? Jag tänker att dragbilen då måste ned under 2000 kg och då blir den nog på gränsen till värdelös och osäker som dragbil. Eller finns det alternativ som är gångbara?
Vår 4-hjuls-drivna Honda cr-v från 2006 får dra 1510 kg på b-körkort. Den är verkligen så långt ifrån värdelös och osäker som man kan komma.... Den har hittills tagit sig fram på alla underlag och i alla väder.
 
Vår 4-hjuls-drivna Honda cr-v från 2006 får dra 1510 kg på b-körkort. Den är verkligen så långt ifrån värdelös och osäker som man kan komma.... Den har hittills tagit sig fram på alla underlag och i alla väder.

Jag är mest imponerad över hur man får in både fyrhjulsdrift och en tillräcklig motor på under 2 ton.
 
Jag är mest imponerad över hur man får in både fyrhjulsdrift och en tillräcklig motor på under 2 ton.
Ingen aning, förutom att jag tror att de flesta hästfolks krav är bra mycket större än mina.... ;) Men så länge den drar mig släp i alla väder på ett säkert och pålitligt sätt så är jag mer än nöjd.... :)
 
Vår 4-hjuls-drivna Honda cr-v från 2006 får dra 1510 kg på b-körkort. Den är verkligen så långt ifrån värdelös och osäker som man kan komma.... Den har hittills tagit sig fram på alla underlag och i alla väder.

Jag får dock inte ihop det med den modellen som har en vikt 2160 kg. Det blir bara 1340 kg kvar till 3500 kg. Honda CRV 140 hk och 4wd från 2007.
 
Found it! Tack. Missade att det såklart är en bensinmotor! Gamla modeller kan ha oanade värden skapade av regelverket.
Men alltså, är verkligen en bil av årsmodell 2006 en GAMMAL bil :confused: ??? Jag tror att min bil skulle bli ytterst förolämpad över den benämningen faktiskt..... :D
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 972
Senast: Smurfoff
·
Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Karfitsa
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 280
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 819
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp