Tips på bil!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Strumpan_20
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 507
S

Strumpan_20

Nu är det dags att köpa en till bil då sambon och jag inte kan samsas om den vi har... Dessutom har den en klen 1.6-liters motor så den får inte dra mer än 1200 kg = inget släp :cry:

Vi har varit ute och kikat lite på beg. bilar, och sambon är helt inne på en Passat med V5-motor alt. Passat med diesel. Personligen vill jag inte lägga dessa pengar (80.000 - 100.000) i dagsläget, men vill ändå ha en bra dragbil, men som dock mest kommer att användas till min pendling till jobbet... Alltså får den inte sluka bensin :angel:

Vad finns det för mer alternativ? Vad har ni för bilar som ni drar med, och framför allt, vilka släp brukar ni dra med den (lagligt!)?

Tacksam för tips!

Sv: Tips på bil!

Volvo 850 GLT

Den är bensinsnål, men får ändå dra en hel del på vanligt B-kort.

Jag har en 855:a, den drar 1,1 L i statskörning samma på landsväg med släp och ca 0,8 på landsväg utan släp så dom är hyfsat snåla.
Får drar 1530kg på B och 1600 på BE
Så en en-axlad är inga problem att dra, många boggies har en totalvikt på 1500 så då får man dra även det.
Min är en vanlig standad GL på 140hk, hittar man en turbo eller med större motor kan hända att man får dra mer.
Fast nu ska jag sälja min och köpa pick up... mums!

Hej
Jag har en ford Mondeo och är väldigt nöjd med den. Får dra upp till 1410kg med den på B-kort och den är super att dra med! Den är bensinsnål utan släp (iallafall för att vara en så pass stor bil). Årsmodell 1996 gav vi 45 000 för ett år sedan. Då med aircondition, dragkrok, farthållare - dock ej kombi - den hade gått ungefär 15000 mil. Du kommer billigare undan om du inte behöver ha AC eller kombi. Dessa finesser höjer priserna ganska mycket (kombi verkar vara 10 000 dyrare en sedan modeller).

kotte

Tycker du Mondeon är en bra dragbil?! Jag avskydde att tvingas dra med den (pappa hade en som jag lånade när min Saab var på verkstad).

Att byta koppling på en Mondeo går på "billiga verkstaden" på runt 10 000 kr vilket enligt mig gör den till en dyr bil att äga.

Visst är det en hyfsat trevlig bil att köra (om man står ut med att det är en Ford och att de aldrig lyckats tillverka en bil med ett fungerande dragläge), men som dragbil tycker jag att den suger fett...

Subaru Legacy är väldigt bra. 4 hjulsdriften gör att den är kanon att dra transport med och den drar inte hiskligt med bensin. Pendlar själv i en sådan. ca 0.85 l /mil blir det.
Den får dra 1520 kg eller något i den stilen. Brukar dra en wermlandsvagn boggi själv.

Har en Volvo 940, föredrar bakhjulsdrift när jag drar släp (framför framhjulsdrift, 4-hjuls är givetvis bäst).
Drar 1470 kg på B-kort. Förbrukar ca 0,9 liter på blandad körning, varit nere i 0,70 l på långfärd utan fullast, gissningsvis ca 1,25 l med släp (boggi).
Stabil och stark bil som tål att slitas på. Billig och enkel att reparera (billiga reservdelar).

Håller definitivt med om att bakhjulsdrivet är bättre att dra släp med, framhjulsdrivet är värdelöst.

Jag är KÄR i mammas (och pappas, han har en likadan) Citroen Xantia turbodiesel. Bränslesnål, underbar åkkomfort, drar SUVERÄNT (trots framhjulsdrift) och klarar riktigt tuffa vintervägar. Drar 1490 på B-kort om man ger fan i att lasta bilen (fast det där fattar ingen iaf, inkl polisen så det är tämligen säkert att lasta med). Drar dock bara 1500 på E så ingen nytta med E-kort.

/Alexandra - som varit ute på en 30-mila tur med lastat släp på vintervägar, underkylt regn, halv snöstorm etc med nämnda bil idag och är kärare än nånsin. När jag vinner pengar ska jag leta upp en sån och köpa. (Mammas och pappas är båda kring 99-00 i årsmod btw)

Vi har en volvo v70 kommer inte ihåg hur mycket man får dra med den men beroende på vem som kör så brukar vi köra Star trailer diamant och star trailer XR3000!! Och den är jätte bra och dra med.
Nu har vi beställt en XC90 T6 Elr om det var V8 och då måste man typ ha BE körkort om man ska köra häst + transport!

Kan faktiskt också berömma Mondeon som dragbil.Det är den hittills bästa drabil jag har haft!Det har blivit några mil under 20års tävlande och tränande.Har haft flera modeller av Volvo innan,men jag är nöjd med denna.Var ute senast ikväll i snön och det var inga problem,så det är faktiskt en bil jag rekommenderar!

Vi har precis fått vår nya bil, en Subaru Forrester 2,0.
Den är helt underbar att dra med. :love:
Orkar hur mycket som helst, har stötdämpare och krängningssystem som gör att släpet går jättebra.

Har prövat på den ovanligt mycket då vi tyvärr gjort tre klinikbesök på en månad. :(

Man känner rörelserna från hästen mycket mindre och jag tror också att hästen känner av bilen mindre.
Pållen har en tendens att sparka i släpet, men det har varit betydligt mindre av den varan sedan nya bilen (med samma släp) kom.
Drar en Värmlandsvagn Boggie 1500 helt lagligt på B-körkort.

Den är utnämd till årets dragbil två år i rad (enligt sambon - jag har ingen koll ;) )
Kan säga att det är den bästa bil jag har haft. :love: :love: :love:
Den är jättebra och köra utan släp också. ;)

Glömde säga en sak: Ingen bakhjulsdrift tack!!! Kanske bra när man drar, men faan inte vid normal körning! (Var i diket med en 940 två gånger förra veckan...kul att snurra runt på vägbanan när man kört i "hela" 40 km/h... :crazy: ) Mer förslag, någon?

en bra bil är bmw passar både att dra med och är lätt körda samt att de inte behöver kosta så mycket om man köper snikmodellen.
De är dock bakhjulsdrivna men kan säga att det inte finns några likheter alls med volvo940 vilket är den värsta bilen du kan köra på vintern. Det spelar ingen roll vilka däck du har det är volvos absolut farligaste bil på is.

Men gillar du volvo köp 850 eller möjligen s 70 som e framhjulsdrivna.

HAr du vanligt b körkort och ska dra släp lagligt ska du nästan ha bakhjulsdrift det e få andra bilar som får dra så mycket och väger så lite.

Strumpan_20 skrev:
Nu är det dags att köpa en till bil då sambon och jag inte kan samsas om den vi har... Dessutom har den en klen 1.6-liters motor så den får inte dra mer än 1200 kg = inget släp :cry:

Vi har varit ute och kikat lite på beg. bilar, och sambon är helt inne på en Passat med V5-motor alt. Passat med diesel. Personligen vill jag inte lägga dessa pengar (80.000 - 100.000) i dagsläget, men vill ändå ha en bra dragbil, men som dock mest kommer att användas till min pendling till jobbet... Alltså får den inte sluka bensin :angel:

Vad finns det för mer alternativ? Vad har ni för bilar som ni drar med, och framför allt, vilka släp brukar ni dra med den (lagligt!)?

Tacksam för tips!

Passat Diesel kan man få för väldigt vettiga pengar. Tittade på en -95 som i och för sig gått 30 000 men den var jätte fin. Skulle ha 35.000kr för den och den var verligen i toppskick.

Annars är japanska bilar väldigt bra.
Kan rekommendera Toyota, Nissan och Mazda.
Kör själv en Toyota på inrådan av min "chef" på verkstan.
Och den är toppen, dra inte mycket bensin, trots att jag kör som en tok.

Nissan...hade jag förut även den var toppen fin att köra och drog lite bensin. Fick dock itne dra så mycket på b-kort.
Mamma och Tommy har kört Nissan i 15 år och har aldrig haft några större reprationer på någon av sina bilar.

Mazda...pappa har kört mazda så länge jag kan minnas och han är super nöjd med dom.
Bytte nu senast till en Mazda 6 som han bara älskar.
Den är super att dra med och dra lite bensin.

Äh! Jag har kört 940 i 10 år och aldrig dråsat av vägen. Uppfödd i Norrland och lärt mig köra på vinterväglag i och för sig. "Fördelen" med bakhjulsdrift är att det (utan släp) släpper snabbare och man VET att det är halt och håller lägre fart.
Kör med Gislaved Nordfrost 3, går kanon på vintern!
Föraren bakom ratten är som alltid oerhört viktig...

Med släp är det oslagbart med bakhjulsdrift, om man inte har 4WD förstås. ;) Gissa om mitt släp hade fått stå kvar på sin lite olämpliga parkering många ggr i vinter om jagi nte haft bakhjulsdrift - inte en chans att jag fått ut den!
Samma sak på leriga parkringar på tävlingsplatser, ingen traktor som drar loss...

Hade jag inte kört så mkt släp hade jag hellre valt framhjulsdrift dock!

Har dragit med framhjulsdrivet i många år utan några problem.

Drar med en Audi 100 2.3 (5 cylidrig) nu. Stark motor som ändå är ok att hitta "billiga" reservdelar till. Den får dra 1430 med B-kort, och 1790 med E. Vår drar 0.8-1 liter/milen vilket är lite med tanke på storleken.

Bäst med den är storleken, rostskyddet och kvaliten. Jag gillar också Audis interiör och komforten. Helt klart en bil ni borde titta på.

Vi delar också bil och funderar på att köpa en andrabil. Det blir en nyare Audi 100 eller A6.

Nyare Passaten kan helt klart vara värd att titta på också (kom den -98?). Men ska du köpa äldre så är Audin bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Har väl ingen speciell modell att rekommendera direkt. Men tycker att du skall tänka på en sak innan ni köper bil.

Kontrollera hur mycket just den bilen ni funderar på att köpa får dra ... Det skiljer sig nämligen en hel del innom samma modell/märke bland annat beroende på motorstyrka, hur tillverkaren gjort infästningar till dragkroken och så vidare.....

Tex så får de allra flesta passater bara dra 1300 kg...

Generellt så är det mycket bra att ha en fyrhjulsdrift, speciellt på vintern. Där har du ju Subaru bilarna... men de kan vara svåra att få tag på begagnade.

Dessutom rekommenderar jag dig att ta BE-behörighet...

Strumpan_20 skrev:

Tacksam för tips!

rekommenderar en Suzuki vitara. Har själv en sådan o drar med. Bakom har vi ett Umesläp boggie. Bilen får dra max 1550 på vanligt
körkort.

tror jag får lasta 850 kg ungefär i den.. inte riktigt säker men tror.

bilen har bakhjulsdrift men har en till "växel" så den driver på alla fyra..
kanon bil.verkligen. finns både diesel o bensinare.

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: Twihard
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 837
Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr... 2
Svar
31
· Visningar
3 111
Hästmänniskan Tips på en "liten" stor bil som inte drar hejdlösa mängder bensin? Funderar på en ny bil då jag tycker att min v70 är för stor, dyr och... 2
Svar
36
· Visningar
3 843
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka