Tips på bil!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Strumpan_20
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 507
Sv: Tips på bil!

Jag kör saab 9000 turbo. 1994 års modell. :love: Älskar den, jag är kort men ser utan att sitta å sträcka mig så jag blir stel. Får dra 1500 kg med b-körkort med be får man dra 1800. Köp inte en audi 100. Fel för 15000:- och uppåt inget ovanligt att hitta på förbesiktningar, Bromsoken bak går åt helsike, skitdyra om man inte köper beg med rh-garanti. Vi brukade skicka kunderna till sbp och säga att dom skulle kolla vad som måste fixas enligt besiktningen. Ofta ser en ca 94 lika fin ut som mina typ 10 år äldre slit å släng-fordar som jag haft ett antal av. Om ni köper passat diesel kolla servicehistoriken och framförallt kuggrems- och soppafilterbytena.

Provkör lite allt möjligt så du hittar nåt du gillar, så kan du säkert dra med den också. Jag älskade en Jeep grand cherokee vi körde med ett tag och den var kalas att dra med men 1,7 liter soppa /mil är lite väl bra... :angel:

Om du nu inte köper en 4-hjulsdriven bil så köp i alla fall en med bakhjulsdrift! Det beror ju på vad du ska ha bilen till, men om du ska dra så är framhjulsdrivna totalt värdelösa så fort det inte är plan "snäll" väg. Tänk dig själv att stå i en uppförsbacke med släp (=tyngd) på kroken. Då blir ju bilen lättare i framdelen och om det är där det driver kan du ju själv räkna ut hur det går! Om du däremot inte ska dra mer än möjligen någon gång ibland och absolut vill ha framhjulsdrivet, så kanske du kan välja att köpa det ändå, även om jag aldrig skulle göra det.
Detta är min personliga åsikt efter MÅNGA års körande med släp och med många olika bilmodeller.
Men, men smaken är ju som baken! ;)

Jag har en Passat diesel, 4-hjulsdriven, får dra 1500 med B-kort. Är mycket nöjd med denna, det är en klar fördel om man kan köra 4-hjulsdrivet, drar inte mycket men skatten är dyr :cry:
Nu finns det en del begagnade sådana till hyfsade priser. Kolla på ATL.nu där ligger annonser på dielsel/drag bilar.

Rekomenderar också ford mondeo! :love:
Vi köpte en sån kombi för ca 2 veckor sedan en 1995a för 25 tusen. Gått 17 tusen mil med Ac o dragkrok.

Jag drar med en Mercedes 190. Den får med B-kort dra nånstans 1300-1400kg. Vet inte så noga har själv E-kort och då får jag dra 1500 kg.

Ok, nu är det bestämt... Det blir en Passat Variant TDI årsmodell 98 eller nyare... ev. kanske en V5:a... Faktiskt den enda bilen vi verkligen vill lägga pengar på... Blir dyrare än vad jag tänkt mig, men sambon är villig att lägga lite mer på sin del...

Jag slipper bakhjulsdriften, men får ändå en bil som kan dra (1490 för dieseln) på B-körkort... Visserligen dyr skatt, men den ska sänkas inom kort, samt dieseln kommer väl gå ner i pris någon gång? Kör ju några tusen mil om året så det ska väl gå jämt ut... Tack för alla tips iallafall!!!

Passat är ingen dålig bil & köper ni en Disel som har gått en bit kan ni säkerligen få den billigare än 80000:-. Tipset av mig är att köpa en 4-hjulsdriven Disel. Dom får dra runt 1500kr (alltså en ganska tung släp) Och drar ändå inte mkt soppa...
Nu är det ju detta med skatten på diselbilar *suck*
Har Själv en Audi A4 Quattro TDI från -98 som jag får dra 1510 kg med. Bra dragbil trots att den är liten & den är oxå ganska snål på soppa och dessutom snygg :D...
Däremot har jag lastbilsreggat min & jag gissar att jag är typ den enda i landet med en lastbilsreggad A4 från -98 *haha*
Men billigt blir det...

Har volvo V70 nu, drar 1530 på B o 1600 på BE. en mkt bra bil med hög kvalitet.
kan dra de flesta booggiesläp, men såklart inte de som har totvikt på 2000 kg.

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: Twihard
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 837
Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr... 2
Svar
31
· Visningar
3 111
Hästmänniskan Tips på en "liten" stor bil som inte drar hejdlösa mängder bensin? Funderar på en ny bil då jag tycker att min v70 är för stor, dyr och... 2
Svar
36
· Visningar
3 843
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka