Tips på bra säkerhetsstigbyglar?!

tengstrom

Trådstartare
Tänkte jag skulle kolla på bra säkerhetsstigbyglar nu när jag åker upp till Globen! Vilka är bäst?! Vilka har ni?

Måste ha ett par nya, fastnade i mina (australienska stigbyglar, tror jag dem kallas?) med ena foten när jag hoppade! Inge kul att ligga på rygg och försöka komma loss som tog ett bra tag alltså! Snäll häst hade man som stod still!

Tipsa!

Sv: Tips på bra säkerhetsstigbyglar?!

SoftUp är de bästa jag kan komma på som jag själv skulle kunna tänka mig. Toprider kommer vara på mässan så du hittar de hos dem.
Det är som vanliga stigbyglar, i plast som du kan få i färg du själv väljer. Lite öppen på utsidan högst upp och utsidan är mjukare än övriga stigbygeln så den böjs om man fastnar.

Annars finns ju Barnes Buckles tror jag de heter, då kan du ha på iprincip vilka stigbyglar som helst.
De fästs mellan stigbygel och stigläder och lossnar vid hastigt ryck tror jag.

Någon form av kwick out är ju säkra.

Bäst är ju alltid svårt att svara på men jag har Freejumpsystems Soft up stigbyglar och dom är jag nöjd med, har ramlat av och jag fastnade inte:) fick hästen över mig så jag fick en bäckenfraktur istället men det är en annan historia;)
Dock är det många som råkat ut för att dessa stigbyglar knarrar så även jag, tydligen är det något fel med färgen som gör att de knarrar så vill man slippa det får man byta dom mot ett par nya inga problem.

aha:D tack
Jag har inte stiglädrena men ska köpa då det tydligen gör stor skillnad. Om du vill ha dom knallgröna så vet jag en sida som har rea på dom just nu;)

Nja blir nog dem mest diskreta då ;P kikade lite på dem svart/bruna :)

Jag gillar de med klassiska gummisnodd bäst, men är lite sugen på att testa soft ups! Mest för färgens skull:p

Kwick out funkar bra för mig :)
Har haft både australiska stigbyglar och dom vanliga med gummisnodd men dom har jag lyckats fasta ni.

ja jag hade snodd på min förra häst tycker inte dem vaså lyckade. synd för de är billiga :P

Lättmetall. Har provat Sprenger, SoftUp, KwickOut och allt vad det heter men lättmetall regerar.

Jag har Kvick Out.

Fungerar mkt bra och är snygga.
De har lösts ut varje gång jag trillat av.
En gång repades skon från kanten på stigbygeln, på nått sett. Var ett par mountain horse med stålhätta, så de är ju ganska breda och grova. Blev lite sur för det, men jag fastnade iaf inte.

Det som är dåligt med dem är att det inte är gummiplattor på dem utan någon sorts filt som lätt blir hal när det fastnat massa grus och gjord där. Men filten går att byta ut, kostar ca 30 spänn lr nåt. Hade varit perfekt om det fanns gummiplatta att klistra på istället :grin:. Kanske något man kan skapa själv :idea:??

Och så får man smörja dem med jämna mellanrum för att de inte ska gnissla.

Men över lag är jag mkt nöjd med mina stigbyglar!

Betyg 8 av 10 ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 041
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 184
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
2 542
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka