Bukefalos 28 år!

Tips på bra vattenfontän?

Sasse

Trådstartare
Den jag haft i ett par år nu verkar vara på upphällningen. Den har börjat läcka och då känns det som att det är dags att se sig om efter en ny, såvida inte en lagning gör susen.

Men vad finns det för bra fontäner som är prisvärda?

Jag har den här varianten.
Den har fungerat bra tills nu. Lite bökig däremot att diska, och jag hade gärna haft en som inte haft så många olika delar. Mina kattpassare lär sig aldrig riktigt vilken del som ska vara var, t.ex.

Har funderat på en sådan här:
11033775-origpic-e8a8bb.jpg


Någon som har testat den och vet hur den fungerar?
Men ptja, jag vet inte. Ju mer jag googlar desto mer yr blir jag. Finns ju hur mycket som helst!
 
Mina katter har en sånhär:
136622_pitti_cat_mate_haustierquelle_12_2011_5.jpg


Består av två delar + pump och filter. Minns inte exakt hur länge vi har haft den men den är ett par år och fungerar fortfarande lika bra! Plus för att den är tyst (ju högre styrka på pumpen desto tystare) och minus för att den är gjord i plast, skulle hellre vilja ha en i typ stål eller porslin. Gillar att katterna kan dricka ur flera"positioner", mina (eller ja, den ena) brukar både ligga, sitta och stå och dricka. Att bada i den går också jättebra hälsar den ena katten. :angel:
 
Jag har en Lucky-Kitty. Jag är nöjd - den är tyst (låter mer ju mindre vatten som är i den, men jag upplever den som snudd på knäpptyst när den är fylld). Den är tung och det finns ingen risk att katten lyckas välta den. Litet plus i kanten om man har katter som gillar vattenlekar (en bekants katter förvandlar vardagsrummet till en sjö om de får en fontän där mycket vatten samlas så att de kommer åt det, så att säga ;) ). Den är ganska lätt att diska (även om pumpen var lite meckig i början - rekommenderar starkt att köpa ett rengöringskit för fontäner, med en smal borste att göra rent slangens insida med - den blir äcklig annars = bakteriehärd). Eftersom den inte har något filter diskar jag iaf min varannan dag, för att minska risken för äckel.
Katten är nöjd - dricker flera gånger mer ur fontänen än när han bara har skål, och dricker från olika ställen ur fontänen (ibland ur "pölen" som samlas längst ner, ibland från vattnet som rinner över "ribborna" och ibland direkt ur strålen). Om jag har fontänen framme, avstängd, och en vattenskål tillgänglig gör kisse allt för att få fram vatten ur fontänen innan han går med på att dricka ur skålen: jamar, slår på den med tassen osv :D .

Vill ha keramik pga vissa katter får svarthaka av plast (samma anledning till att jag använder skålar/tallrikar i keramik och glas till maten).
 
Lucky Kitty är förmodligen en av de bästa du kan skaffa. En som inte är gjord i plast är det bästa!
 
Den du har på bild har jag hört jättemycket bra om. Den pappa har hemma är av plats och (tycker jag) hörs jättemycket. Så en av katterna är rädd för den och dricker nog bara ut den i absolut nödfall. Skulle jag köpt en ny idag skulle jag köpt den du visade.

Förresten, vad är svarthaka?
 
Jag har en drinkwell och den funkar men jag hade inte köpt en ny sån igen. Pumpen låter som tusan och plasten blir fort äcklig. Katterna älskar den och bryr sig inte om hur den låter men när man har en liten lägenhet och den t o m brummar genom reklamen på tv så blir man lite trött.
 
Har också en Cat mate. Funkar väldigt bra hos oss. Vår har hållit i 3 år nu i alla fall, med filterbyten lite då och då. Ville ha en tyst när jag köpte den och denna är helt tyst. Hade den inte varit i plast hade den varit perfekt.
 
Jag har haft en cat it (som var kass, gav bort den fort) och en raindrop. Raindropfontänen är rostfri (finns i keramik också), snygg och hyggligt tyst. Dock föredrar mina katter vanliga glasskålar, så jag har lagt ner mecket med en fontän. Kattungarna tyckte den var rolig och dränkte gärna sina pälsmöss i den...:sneaky:
 
Jag har haft en cat it (som var kass, gav bort den fort) och en raindrop. Raindropfontänen är rostfri (finns i keramik också), snygg och hyggligt tyst. Dock föredrar mina katter vanliga glasskålar, så jag har lagt ner mecket med en fontän. Kattungarna tyckte den var rolig och dränkte gärna sina pälsmöss i den...:sneaky:

Jo det är lite knäckande när man fixar, donar och diskar, är noga med att byta filter och se till att det är fräscht och katteländet föredrar den äckliga golvbrunnen i badrummet eller mitt vattenglas på skrivbordet (favon är att sedan stoppa tassen i och välta ut det). Hon har en egen kopp bredvid datorn som byts oftare än mitt vattenglas, men den används bara i nödfall. :mad:
 
Jag är ingen expert, men har bekanta vars katter haft det. Som finnar/pormaskar på/under kattens haka. Det blir små svarta skorpor under hakan. Svarthaka kallas även Feline acne.
Tack! Trodde det kunde vara något som vår katt har ibland, nämligen att hon tappar håret på hakan. :crazy:
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 527
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 800
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 957
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 042
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp