Tips på en bra dressyrgjord

M

moccis

Kan någon tipsa mig på en bra dressyrgjord som är mjuk mot hästen och inte glider fram? Lädergjordarna är i allmänhet så stela o hårda o tycks kana fram o dra med sig sadeln.
T :confused:acksam för tips var jag skall hitta en.
 
Tycker Horse saver gjordarna från Källgvist (tror jag)är väldigt bra. Med resår i ena änden. Min kostade 218:-, rätt ok. En gjord jag inte gillar är den i nån slags plast som de skriver ska vara så snäll mot hästen men istället lätt ger brännsår. Kommer inte ihåg vad den heter men den finns bla hos Börjes. Annars gillar jag lädergjordar, fast det krävs ju att man håller dem ordentligt rena för att undvika skav.

//jo7 :bump:
 
Oj, NU läste jag att det var DRESSYR gjord du var ute efter, jag har ju "vanlig" gjord. Men men..kanske gav dig ngt tips ändå? :)

//jo7 :bump:
 
jag har en wintec som jag tycker är bra. Den är i neopren och bred, men smalare där hästen har benen liksom ("ergonomisk")
 
Till Lydia.
Det verkar ju bra om den är ergonomisk som du säger för även om den glider fram lite så är det ju bättre om den är smalare vid benen.
Var hittar man en sådan? Wintecen alltså.
Tack på förhand :idea:
 
Jag har en albion lädergjord (dressyr). Kanonbra, mjukt och fint läder. Lite bredare i mitten för bra anläggningsyta och ganska tjock. Den är dyr, men har lång livslängd...
 
Jag har oxå en Albion dressyrgjord som jag tänkte tipsa om! Gudomligt mjukt läder, mjukt stoppad, anatomisk modell. :love:
 
jag har köpt en anatomisk dressyrgjord från hööks Equi-Guard. Resår i båda sidorna (ett minus då jag egentligen inte vill ha resår) men den är i neoprene och skaver ej. (samma material som på sadelgjordstunneln på andra sadeln).

Har ridit med den en gång och det funkade bra iafl! :D
 
kieffer har en jätte bra...som är typ lite gel aktig...ligger bra mot hästen. och där är spännen för tre stroppar på den.
 
Jag har en Gera gjord som jag tycker är fantastiskt bra.
Snygg och lättskött samt mjuk mot hästen.

Jag beställde från Henrikssons (länk finns här på Buke)
Där finns bilder på den.

Håller med dig angående lädergjordar, har hittils inte sett någon som verkar bra. Möjligtvis de anatomiska..

Kan tillägga att jag har en häst som är mkt rund över magen :o
 
Den jag har är 60 cm men de fanns kortare och längre oxå. Min kostade 1300 kr men det beror kanske på vart man köper den.
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
546
Senast: Silje
·
Utrustning Min häst tycker lädergjord blir hemskt varmt och kliigt på sommaren, så jag skulle behöva lite tips på något svalare. Han har rätt...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: yamyam
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 100
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp