Tips på familjebil

Sv: Tips på familjebil

I den prisklassen skulle jag undvika A6, Lika stor motor som i A4 men mkt tyngre = mkt tröttare. Men finns med 6a oxå = hög bensinförbrukning och oljeslukare.
Äldre A6 har riktigt gamla motorer, karosserna är uppdaterade men inte motorerna. Tror det var 00 som de uppdatera motorerna ordentligt men fortfarande med hög förbrukning.
Ska du ha en ca 10 år gammal bil är motorerna i A4 mycket bättre. Men lastutrymmet mindre. ar du bara 1 barn och ingen hund eller så är A4an kanon. Kör du släp så är den 4 hjulsdrivna helt underbar!

Dyra reservdelar. Vi böt länkarmar och ett hjullager på vår A4-97 kostade 7.500kr om jag minns rätt.

Nackdelen med äldre Passat är väl den förhållandevis lilla motorn, som får jobba hårt för att förflytta en såpass stor bil, så det drar ju soppa...

Min sambo som jobbar med utveckling av motorer säger att det är precis tvärtom, en liten motor till stor bil drar inte mer bränsle.

Vi har en Mazda 5, men jag tror inte den modellen är sa pass gammal att den hamnar i din prisklass. Annars är det en bil som är väldigt skön att köra, drar ganska lite, lagom stort lastutrymme. Nackdelen med den är att mittenplatsen bak är helt värdelös och att bältena bak är fästa ganska högt sa jag nästan skulle behöva sitta pa en bilkudde.

Sambon tipsar annars ocksa om Passat, eller skoda oktavia (men även den är nog lite för ny modell och blir lite för dyr).

Skoda är ett märke som är byggt med samma motorer som WV men är betydligt billigare.

A6:an är mkt dyrare att båda äga o köra än forden. Forden drar under litern även vid kortare körningar. Väldigt snäll på längre turer... Även med lätt trailer.
Audin drar över litern hela tiden...
Så beroende av hur mkt man kör och vad man är beredd att betala så...

Vet inte ngn bensinare i dessa äldre modeller som är snålare än forden...

Stjäl lite plats i tråden med en fråga när den ändå handlar om familjebilar.

Vi ska få ett tredje barn i februari och behöver en större bil. Har även en hund modell Briard som behöver få plats.
Äldsta barnet åker utan kudde, han är för stor, mellanbarnet kommer åka i sin bältesstol flera år till. Så vi behöver utrymme för en bältesstol och en bakåtvänd så småningom.
Har nog kommit fram till att vi behöver en minibuss av något slag.
Har ni någon erfarenhet av VW Sharan eller Seat Alhambra?
Eller tips på någon bättre? Vill kunna ha alla barn i mitten, så separata stolar istället för soffa känns nödvändigt. Vill även ha möjligheten att använda 7 säten ibland, men mestadels kommer vi klara oss med 5 säten så hund och barnvagn skulle lätt få plats i Sharan tex om man tar bort de bakre sätena.

Mina svärföräldrar hade en sharan, äldre, modell 96 har jag för mig.

det kanske var ett måndagsexemplar, men en bil med mer problem än den får man leta efter:crazy:
Sharan är egentligen en ford, står ford på varenda del, lite kuriosa:p

Vi hade tänkt oss en lite nyare. Från -01 och framåt iaf.
Alhambra och Sharan ska visst vara samma bil i stort sett.

Hur menar du? i den prisklassen som jag nämnt, alltså 30tkr-40tkr, får man en passat av årsmodell -99 till -01.
Om du nu var nöjd med en -99, varför kan du inte rekomendera den?

För att jag kanske hade tur att få en som fungerade bra. Då känns det mer pålitligt att kolla på statistik på bilmodeller generellt. Renault Laguna ligger i botten på statistiken tror jag men min kompis har en som fungerar jättebra och alltid gjort, trots detta kvarstår faktum att de inte är en speciellt bra bil generellt.

Sen finns det vissa bilar som ligger jättebra till i statistiken tills de uppnår en viss ålder och då är andra bättre.

Vi köpte en Passat strax innan vi fick barn i sommar, en -99. Vi är supernöjda hittills iaf. Enormt rymlig tycker jag, både inne i bilen och bagageutrymmet (kombi), och den drar 0,6 -0,7 bara. Men du hade väl haft Passat innan själv.

Då måste jag fråga vad det är för motor i den?
Vi hade 1.8T (absolut vanligaste motorn) och den var pigg och glad men den drog ALDRIG 0,6-0,7. På riktiga långkörningar kunde den komma ner i 0,75 men vanlig vardagskörning låg den på 0,9.

Min -92 (1.8) var dock snål och den kunde ligga på 0,6-0,7:)

Har haft en BMW 528 och är inte nöjd med den som familjebil. Rolig att köra absolut, men hur ofta sitter man och accelererar upp till 100 så fort som möjligt eller kör +160km/h med barnen i bilen?

Jag tog det bara som ett exempel på att det beror på vad man prioriterar! Hon skrev ju att hon ville ha en som är någorlunda pigg och då antog jag att det var något som låg med på önskelistan...

I den prisklassen skulle jag undvika A6, Lika stor motor som i A4 men mkt tyngre = mkt tröttare. Men finns med 6a oxå = hög bensinförbrukning och oljeslukare.
Äldre A6 har riktigt gamla motorer, karosserna är uppdaterade men inte motorerna. Tror det var 00 som de uppdatera motorerna ordentligt men fortfarande med hög förbrukning.
Ska du ha en ca 10 år gammal bil är motorerna i A4 mycket bättre. Men lastutrymmet mindre. ar du bara 1 barn och ingen hund eller så är A4an kanon. Kör du släp så är den 4 hjulsdrivna helt underbar!

Dyra reservdelar. Vi böt länkarmar och ett hjullager på vår A4-97 kostade 7.500kr om jag minns rätt.

Källa på det tack!

Har en audi A6a avant från 99, drar 0,8 l/milen med v6:a.

4 st övre länkarmar
4 st bärarmar
2 st tvärstag
2 st stabilisatorstag
1 uppsättning skruvar
Delar till hela framvagnen mao
= 1500 kr

Jag bytte 1 spindelled, 1 styrled, 1 bromsslang på min audi a4 för några veckor sedan, då tog verkstaden 4500:-

Audi är härliga bilar att köra, inte alltid så billiga att laga :crazy: (fast å andra sidan tyckte jag inte att exets ww passat -99 var det heller, också en härlig bil men med mycket trassel i sin framvagn)

Kolla vad delarna kostade och kolla var arbetet kostade. Oftast är arbetet mycket dyrare än delarna. Så hittar man en billig mekaniker så kan man införskaffa orginaldelarna själv, för oftast är inte delarna sjukt dyra. Utan arbetet är det som kostar.

ang VW Passat och Audi A4 årsmodell 95-99/01, A6 har jag ingen koll på.

A4 och Passat har samma framvagn och därmed samma problem med länkarmar. Har själv en A4 -96!
Jag älskar min bil MEN delarna är dyra, dock handlar det mycket om vart delarna köps och vem som gör jobbet.
Min bonuspappa är mekaniker och därmed har jag både rabatt på delar och arbete ;) Det blir dock ganska dyrt ändå.
Sedan skiljer det enormt på delarna, när vi behövde byta länkarmar så kollade mekanikern upp pris och det skulle gå på ca 4000-4500kr för enbart de nödvändiga delarna(genom hans jobb) medan vi hittade hela länkarmskittet på annat håll för 3000kr så det varierar stort, hela kittet genom hans jobb skulle kosta ca 7000 tror jag.

Jag har A4 1,8T och den är lagom i prestanda och mkt skön att köra, dock är lastutrymmet begränsat.
Den drar ca 0.8-0.9 i daglig körning men då bor vi i stan oxå, längre körningar är nog inga större problem att komma ner på runt 0,7/milen.

Fast för oss kostade delarna 1500 (från tyskland).
Lämnar nästan aldrig in våra bilar på verkstad, utan vi sköter oftast allt själva.

Jag tycker inte att 1500 kr är dyrt.

Köper man egna delar och tar med till mekanikern så blir det billigare.
Eller laga bilen själv = gratis :)

Jag har ju mammas man som gör jobbet = gratis och rabatt på delar genom hans jobb, men det går ju ändå att hitta delar billigare från annat håll, bara man vet vart man ska leta :)
1500 var inte dyrt, det håller jag med om.
Ett annat exempel är bromsok... kostade ca 2300/st till min a4 och ca 1500/st till sambons förr wv golf så det ör ju lite skillnad i pris på delar, men det finns ju de märken som är mycket dyrare.

Det gäller att veta vart man ska köpa delarna.
På verkstäder köper de oftast in från stora kedjor = dyrt från början.
Letar du runt lite på nätet så går det att hitta billigare.
Tyska e-bay är en guldgruva ;)

I den prisklassen så hade jag valt en volvo 945. Lättrycksturbo.

Hade en och det är den enda bil jag ångrar att jag sålde. Billig i underhåll, stark och driftsäker. Mycket lite problem med denna bil. Tror det var en 1996 års modell. Bensinen för den LTT låg på 0.75 blandad körning men då hade gubben chippat och bytt till sportluftsfilter. Hittar man en välvårdad sådan så har man en bil i all evighet nästan.

Fick sen för mig att byta till något mordernare. Det blev en V70 som rostade och krånglade konstant och var hiskeligt dyr i jämförelse med den förra i delar. Drog mer soppa med. Den blev inte långvarig.

Köpte ev V40 1,6 i stället men det var en klen rackare. Efter 8 månader rasade motorn. Det visade sig att det varit ett motorras på den tidigare med. Nu har en kompis köpt den och ytterligare en motor har rasat....

Nu kör jag en passat 1.8T från 99. Köpte den för 45.000 och har lagat den för 30.000. Ändå funkar fortfarande i princip ingen el i bilen och jag måste varje dag ladda batteriet med batteriladdare. Synd för när den väl startar är det en pigg och kul bil, lättkörd lagom på alla vis och rimlig i bensinförbrukning. Dock dyr i delar och svår att meka med själv. Men hittar du en bra passat vågar jag nog ändå rekomendera en sån.

Har haft Opel Astra med och den bilen älskade jag. Tyvärr älskade också rosten bilen. Tillslut bad besiktningen mig att inte komma tillbaka mer :angel: Men den var billig i allt från delar till försäkring och bensin.

Bortsett från Astran (som jag gav 16.000 för) så har bilarna legat på 40.000-47.000 kr i inköp. Räknar jag ihop vad vi har lagt på dessa bilar under de 7 år vi haft dem kunde vi köpt en sprillans ny vilken vi sattsar på nu. Gäller bara att hålla passaten vid liv fram till våren.

Ett bra sätt att få lite varningar om vilken bil du inte bör köpa och vad som kan vara lite extra bra är att prata med bilbesiktningen och någon vekstad som inte är ansluten till ett visst märke.

Lycka till // Voff

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla era tips!

Utrymmet behöver inte vara enormt, för det enda som ska få plats är jag, min lilla dotter och en liten vagn. Men vill endå ha hyfsat med utrymme då jag tycker att det är bra att ha :)

Det står nu mellan WV passat, saab, audi. Tror att jag ska åka till någon bilförsäljningsställe och kolla och sitta och känna lite.
Volvo är för stora och tunga för min smak.
Opel rostar för mycket, enligt mig.

Som tur är har arbetar min dotters pappa med bildemontering, så han kan alltid fixa delar billigt och ev. byta delarna om man är snäll :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka