Tips på fånghage?

Blåsippan

Trådstartare
Har nu två fånghästar som inte kan gå på bete sommartid. Funderar på hur vi ska kunna göra en så bra hage som möjligt för hästarna i framtiden. Bete är uteslutet, den ena hade fång för tre år sen och i år testade jag att hon fick gå på lite gräs och i en sandhage, men för en vecka sen fick hon lindrig fång. Vill ha en hage med lite buskar och trän och så pass stor att dom känner sig lite fria. Men ska jag utöka sandhagen så är det gräs i hagen bredvid och marken består av häll och sten så det går inte att plöja upp, men gräset växer och frodas...
Tips på vad man kan göra för att få en "trevlig fånghage" utan gräs mottages tacksamt!
 
Sv: Tips på fånghage?

Försök få tag i en bit skog! Jag har mina i en jättestor och kuperad underbar skogshage med minimalt med gräs. Det lilla som finns är av magraste sortens skogsgräs. Sen har de sly, ljung och blåbärsris å pyssla med, förutom höet å det andra jag ger dem. De får massor med motion och trivs jättebra där! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp