Tips på foder ?

Limelight

Trådstartare
Jag har mestadels haft Mjau torrfoder under mina 9 år som kattägare, men på sista tiden gillar jag inte Mjau, funderar på om de bytt ingredienser eller något.
2 av mina 3 katter är smala och blir aldrig mätta längre när de äter Mjau, fast de har fri tillgång.

Funderar därför på att byta till något annat torrfoder. Lite information om mina katters liv:
Alla katter är ute katter, de går in och ut precis så ofta de vill, vintern är de mestadels inne, bara ut när de gör ifrån sig och sommartid är de jämt ute.
Katterna på 9 år och 2år är smala och blir aldrig mätta. Katten som är 4år har vart hela vintern en tjockis, men nu börjar han rasa i vikt. Han blir inte heller mätt.
Vet att katter blir oftast smalare på våren/sommaren, men tycker detta är en aning för tidigt, de vill ju knappt gå ut än.
Alla 3 är kastrerade hankatter.
De är regelbundet avmaskade.

Hittills har de alltid haft fri tillgång på Mjaus torrfoder och får Mjaus blötfoder 1 gång om dagen.

Jag funderar på att testa kanske Iams eller Euakanuba.
Royal Canin för utekatter har jag testat ett par gånger, men de vill knappt äta det.

Några andra tips eller vad tycker ni jag ska göra ?:)
 
Sv: Tips på foder ?

Royal canin outdoor longhair. Får super fin päls av den (oavsett om de är korthåriga eller långhåriga). Har jobbat på djuraffär och alla man rekommendera det till blev super nöjda och kom alltid och köpte fler gånger =)
 
Sv: Tips på foder ?

Mina kräsna katter älskar Eukanuba och Mjau tetra (däremot vägrar de att ta i burkmaten eller tetran som är paté :p).
 
Sv: Tips på foder ?

Jag rekommenderar Eukanuba eller Orijen som torrfoder. De är båda foder med relativt högt animaliskt innehåll.
Blötmat mättar väldigt bra och sägs vara viktreglerande så kan du inte öka på lite av det?
 
Sv: Tips på foder ?

Jag har mestadels haft Mjau torrfoder under mina 9 år som kattägare, men på sista tiden gillar jag inte Mjau, funderar på om de bytt ingredienser eller något.


Har du provat att salta dem lite innan du äter? :D:D:D

Förlåt, men jag kunde inte låta bli.



Några andra tips eller vad tycker ni jag ska göra ?:)

Avmaska ifall du inte gjort det. Det finns ju lite olika masksorter så det kan ju vara så att de fått någon mask ditt vanliga avmaskningsmedel inte funkar så bra på.
 
Sv: Tips på foder ?

Har du provat att salta dem lite innan du äter? :D:D:D

Förlåt, men jag kunde inte låta bli.

Ha ha ha :D

Avmaska ifall du inte gjort det. Det finns ju lite olika masksorter så det kan ju vara så att de fått någon mask ditt vanliga avmaskningsmedel inte funkar så bra på.

Om du skulle läsa hela inlägget behövde du inte fråga detta ;). De är regelbundet avmaskade som jag skrev och använder olika preparat. Fått råd av vet hur jag ska avmaska på bästa sätt, då min ena vräker i sig allt möjligt utomhus så han har ständigt mask.
 
Sv: Tips på foder ?

Avmaska ifall du inte gjort det. Det finns ju lite olika masksorter så det kan ju vara så att de fått någon mask ditt vanliga avmaskningsmedel inte funkar så bra på.

Ännu bättre är ju att köpa ett kolla masken-kit på apoteket, så behöver man inte avmaska i onödan! :)
 
Sv: Tips på foder ?

Royal canin outdoor longhair. Får super fin päls av den (oavsett om de är korthåriga eller långhåriga). Har jobbat på djuraffär och alla man rekommendera det till blev super nöjda och kom alltid och köpte fler gånger =)

Vet faktiskt inte om jag vill testa något annat Royal foder, har som sagt testat outdorr, men de åt knappt av det. Men visst de kan ju gilla för longhair bättre, men jag är tveksam.
 
Sv: Tips på foder ?

Ännu bättre är ju att köpa ett kolla masken-kit på apoteket, så behöver man inte avmaska i onödan! :)

Hur ska jag få tag i deras avföring ? de är utekatter, så har absolut ingen som helst koll på när de gör ifrån sig :)
 
Sv: Tips på foder ?

Mina kräsna katter älskar Eukanuba och Mjau tetra (däremot vägrar de att ta i burkmaten eller tetran som är paté :p).

Kul att du skriver att dina kräsna katter gillar Eukanuba, jag är väldigt intresserad att testa det fodret.
Mina älskar Mjau i burk, däremot i tetra gillar de inte, snacka om tvärtom :D
 
Sv: Tips på foder ?

Jag rekommenderar Eukanuba eller Orijen som torrfoder. De är båda foder med relativt högt animaliskt innehåll.
Blötmat mättar väldigt bra och sägs vara viktreglerande så kan du inte öka på lite av det?

Orijen har jag aldrig hört talas om, finns det i djuraffärer eller bara hos veterinären ?
Skönt att det är en till som rekommenderar Eukanuba, det är lite det jag är inne på.
Jo, jag skulle kunna öka på blötfoder givan, fast tycker jag ger dem redan nu mycket, men går att testa.
Men vill även byta torrfoder, då jag vill att de ska använda sina tänder ordentligt att tugga osv :)
 
Sv: Tips på foder ?

Att torrfoder skulle ha nån som helst nytta för tänderna är bara en myt som torrfoderföretag försöker hålla levande. Det motsvarar att vi människor käkar knäckebröd. Ingen som helst nytta. Om dina är utekatter tar de kanske en o annan mus? Råa köttiga ben och stora köttbitar är det enda som hjälper tandhygieniskt.

Orijen finns i vissa utvalda djurbutiker. Finns nog att köpa på nätet oxå där även Olivers finns som oxå är ett "bra" torrfoder.
 
Sv: Tips på foder ?

Jo visst tar de en och en annan mus och fågel. Kanske inte den äldsta, han är lite för lat för det.
Okej visste faktiskt inte att det var en myt det där med torrfoder, men alltid lär man sig något nytt :)
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 100
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 494
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp