Tips på historiska romaner?

Jag läste honom när jag var lite väl ung (11-12) och tyckte han var lite väl tung då. Dags att damma av honom igen. När vi är inne på vårt grannland, Mika Waltari är ett måste. Kaari Utrio skriver bra historiska romaner men med en hel del romantik och är kvinnofokuserade.

Edit: Ivar Lo-Johansson är en klassiker om man vill läsa om just klasskillnader.
Tänkte också tipsa om Mila Waltari.
 
Fler tips! :D

Jag tycker om Kate Atkinsons böcker, jag har inte läst hennes deckare men alla hennes övriga och där är andra världskriget en central del. Särskilt I museets dolda vrår skildrar det brittiska samhället och ”själen” på ett intressant och lärorikt sätt.
 
Jag gillar att läsa historiska romaner som utspelar sig från 1700-talet till 1940-50-talet nån gång. Har läst mycket brittiska författare men också svenska såklart. Har ni några bra tips på författare eller specifika böcker? Gillar mycket böcker där det skildras klasskillnader på olika sätt och där det finns starka karaktärer som man får följa.
Lord Peter Wimsey, Dorothy Sayers.

30-40 tal eller så.
 

Liknande trådar

Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 291
Senast: Motacilla
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 343
Senast: MiaMia
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 572
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp