Tips på historiska romaner?

Jag läser just nu den andra boken i Väinö Linnas trilogi Här under Polstjärnan.
Böckerna utspelar sig mellan åren 1880 och 1950 (cirka) och skildrar språkstriden i Finland, arbetarrörelsens framväxt, inbördeskriget mm. Hur samhällsomvälvningar och krig påverkade en torparfamilj som man får följa över generationerna. Så fruktansvärt bra! Man skrattar också och det kom som en fin överraskning.

Jag läste honom när jag var lite väl ung (11-12) och tyckte han var lite väl tung då. Dags att damma av honom igen. När vi är inne på vårt grannland, Mika Waltari är ett måste. Kaari Utrio skriver bra historiska romaner men med en hel del romantik och är kvinnofokuserade.

Edit: Ivar Lo-Johansson är en klassiker om man vill läsa om just klasskillnader.
 
Nu vill jag också läsa alla böcker som nämnts inklusive Fogelström igen :love:
Men då behöver jag fyra veckors semester till ;)
Beviljas pga akut stort läsbehov :p

Förstår dig precis, tycker absolut man som vuxen borde ha läslov i sådär 8 veckor på hösten. :D:love: Sitta i soffan uppkrupen med en bra bok och en kopp te på hösten finns det nåt bättre? :love1:
 
Jag läste honom när jag var lite väl ung (11-12) och tyckte han var lite väl tung då. Dags att damma av honom igen. När vi är inne på vårt grannland, Mika Waltari är ett måste. Kaari Utrio skriver bra historiska romaner men med en hel del romantik och är kvinnofokuserade.

Edit: Ivar Lo-Johansson är en klassiker om man vill läsa om just klasskillnader.
Damma!!! Så himla bra! Jag tyckte mycket om Okänd soldat när jag läste den i tjugoårsåldern.
Jag läste Waltaris Sinhue, egyptiern förra sommaren och tyckte om den. Men inte som Linna.
 
Kom på en serie till som jag har uppskattat väldigt mycket - Katedralserien av Ken Follet. Visserligen börjar det på medeltiden i första boken men sen följer man katedralbygget i en mindre stad i England. Katedralen har en stor plats i alla tre böcker även om det kommer gå lång tid i mellan i böckerna. Älskar hans böcker, även läst hans böcker om det stora århundradet som börjar tidigt 1900 tal 👌
 
Maria Gustavsson har skrivit en serie som heter Prästdöttrarna som jag vill minnas att jag tyckte var bra.
Utspelar sig från mitten av 1600-talet och framåt :)
Det var många år sen jag läste dom, men jag tyckte om dom då i alla fall.
Första delen heter Ulrikas bok.
 
På storytel finns en romanserie där delarna skrivits av olika författare.
1657435115844.png
 
Tack för ytterligare tips de läggs in på listan som nu blivit lång. Jag har påbörjat Prästdöttrarna @Linn-Nora men fastnade inte alls för den och tog mig inte ens igenom första boken tyvärr men tackar ändå för tipset :)
 
@Islandshästryttare Jag hittade en roman av en slump på Ica Maxi förra året. Tror du skulle gilla den.
”Kvinnornas stad” av Elizabeth Gilbert. Utspelar sig i 40-talets New York och handlar om unga Vivian som syr kläder åt showgirlsen på den lite sjabbiga teater hon bor ovanpå. Mycket glitter, teater, glamour men också att vara ung och fri kvinna lite före sin tid.
Rekommenderar den varmt!
 
Kan dela med mig av ett tips till Den hemliga våningen av Kelly Bowen. Jag har precis börjat läsa den men verkar intressant och välskriven so far.
 
Jag har förvisso bara lyssnat, inte läst. Men... Det finns ett gäng norska långserier som jag har plöjt, med författare som t.ex Laila Brenden (serierna Hannah och Fjällrosor), Bente Pedersen (serier som heter Tre systrar, Raija, Huset Arendt och Aurora), Thorill Thorup (jag har lyssnat på Familjearvet, men däremot inte fastnat för Där vinden viskar) - och fler ändå, men jag är dålig på att lägga författarnamn på minnet....

Bra, då slapp jag skriva 😅
 
Loviseholm av Veronica Almer, Familjen Tollman av Alice Lytkens, Familjearvet av Torill Thorup, Tidvatten av Olav Ottersen och Krönikan om Ylva Alm av Ida S Skjelbakken är några långkörare jag lyssnat på under åren med Storytel. Jag älskar långkörare.
 
Skuggserien av Maria Gripe eller någon av Tracy Chevalier? Själv gillar jag främst Den blå färgen och Damen med enhörningen, men gissar att Flicka med pärlörhänge är mest känd!
 

Liknande trådar

Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 291
Senast: Motacilla
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 343
Senast: MiaMia
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 572
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp