Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Såg din häst på 3-årstestet, hon såg verkligen cool och sansad ut! :laugh:

Har du hunnit se Nobel "live" någon gång? Vet att du inte hade det när du betäckte, men jag tänkte om du sett honom nyligen?
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Vad sägs om Heartbeat?

Tänkte först Orlando som jag har haft en avkomma efter, den fick bättre gångarter än mamman dock medioker trav men fullt användbar som hopphäst/Allroundhäst hon är super cool men tuff. Dock så vet jag inte hur det är med Orlandos tillgång på sperma längre då jag tror han är såld till USA men Heartbeat har liknande linjer som Orlando.

Fint sto du har!

Tack! :)
Jo, Heartbeat har jag tittat lite på men jag hittade inga gångartspoäng någonstans. Det jag har sett gillar jag dock!
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Nej, tyvärr har jag inte det. Var i Skåne på Falsterbo i somras men hade inte möjlighet att åka förbi Gränsbo då.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Har en nybliven 6-åring e Nobel och vi är hemskt nöjda. Bra huvud, mycket gång, hoppar stort. Hemskt trevlig att ha att göra med på alla vis. Dessutom snygg.
Visst inget om Nobel när vi åkte och tittade på hästen (han stod mest i närheten av en annan häst vi tänkte titta på) men har inte ångrat valet. Däremot trodde vi att det skulle vara helt annorlunda att åka på tävling med unghäst. Denne låter sig inte rubbas vare sig av ridhusharvar, stökiga unghästar eller högtalare. Mycket "tjuren Ferdinand" över det hela.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Hoj!
Tänkte uppdatera med den nuvarande listan över intressanta hingstar! Det kan säkert finnas fler jag funderat på men jag har ju bara ett sto! ;) Tur det dröjer ett tag innan man behöver bestämma sig! =)
Jaja, här kommer de jag överväger nu, ni som har avkommor får gärna säga till!
Ludwigs Champion, Carême, Fetcher N, Aerline H, Nobel, Careful, Canterbury
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Låter som min Nobelavkomma också, verkar inte rädd för speciellt mycket. :)
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Calido I
Hip Hop
Algot
Kannan
Canterbury
Monte Bellini
Ci Ci Senjor
Casir
Fetcher N
Quattro B
Tornesch
eller kanske Grafenstolz?

:)

Flera av dessa är mina favoriter:d Har avkomma efter Calido och efter Cellestial och har varit inne på bl.a Quattro B men velat hit o dit med det. Han är verkligen fin!!
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

kl
det är verkligen kul att vi alla har så olika åsikter. Personligen skulle jag aldrig lägga Nobel på något sto, inte för att han är dålig på något sätt, utan för att han och alla avkommor jag sett är så otroligt tråkiga och fula. Ingen lyster, ingen "här kommer jag-känsla", ingenting.

Och innan jag blir påhoppad så tycker jag så om flera hingstar ;) Men vi alla tycker olika.

Personligen skulle jag ta Calido eller möjligtvis Canterbury.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Jag har faktiskt fått lite samma uppfattning om Nobel (och även Lambo som vissa här inne lovprisar) dvs att de ger mindre vackra och rätt tråkiga avkommor. Men jag tänkte faktiskt försöka titta på båda hingstarna och så många avkommor jag kan i sommar bara för att se om jag ändrar mig eftersom de "på pappret" är mkt intressanta.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Jag behöver göra precis samma sak, på precis samma hingstar som du :D Och några till :D
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Hehe, jag är väl partisk men jag tycker att min häst är vacker :D (Nobel-Bayron-Herkules)

230007_10150250379340948_789510947_8625534_4335_n.jpg


229337_10150250379260948_789510947_8625532_7985708_n.jpg


31334_428226240947_789510947_5424629_7946519_n.jpg


2 år
31917104.jpg


som åring
5570_141489375947_789510947_3244066_1842453_n.jpg


som föl
21296689.jpg


sorry för bildbomben
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

det enda som jag kunde hitta var Heartbeats galopp poäng som var 10... men han har flera avkommor som har gett ett positivt intryck! :D
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

För dagen anser jag nog att "COLMAR" är det nu levande stora lyckokastet, bra storlek, rörelserna är mycket bra med jättebra hoppförmåga och ett kanontemperament och jag brukar säga till folk att om jag skulle köpa en häst till min dotter skulle jag välja en av våra Colmaravkommor
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Nog är din Nobelhäst fin allt! :)

Men angående kritiken att Nobels avkommor skulle vara tråkiga så är det ju så att det som några tycker är tråkiga hästar tycker andra är coola och trevliga hästar! Och det som några tycker är läckra och fräscha hästar, det tycker andra är hysteriska och nervösa hästar.

Jag är en gräsrotsryttare, jag värdesätter en cool och hygglig häst som kan bli min (eller någon som liknar mig) tävlingskompis upp tom sisådär LA/120 - MSV/130.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Måste svara fast det blir OT.

Jag pratar inte alls om coola och trevliga hästar eller nervösa och hysteriska. Jag pratar inte alls om temperamentet. Nobel har ett trevligt temperament men som sagt är det inte det jag pratar om. Utan om utstrålning, wow-känsla och utseende. Sånt ytligt :D Och om känsla-sådana abstrakta saker.

Mitrolles häst har säkert ett trevligt temperament och är säkert en bra häst, blir himla glad att den varit så välvårdad "hela livet" med superfint hull och blank päls och söta öron :D Men för MIG, om jag hade sett den på annons, hade jag aldrig ringt, pga att JAG tycker det ser ut som en tråkig häst. Och flera här skulle säkert tycka mina hästar är tråkiga om jag skulle visa bilder.

Smak helt enkelt :D
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Ja precis. Jag som har en alldeles för het häst egentligen (hennes mamma) tycker ju att hon är sävlig i jämförelse när jag rider. Men jag tror skenet bedrar, det ligger där under och lurar och kommer dyka fram när hon får mer världsvana för hon är inte trög i sättet direkt. När man rider ute är hon pigg och framåt, bjuder på hinder etc, men till skillnad mot min andra är hon mycket kontrollerbar vilket jag ser som en fördel även om lite fart är kul emellanåt ;)
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Haha, ja hennes mamma är den där wow-hästen, så jag vet vad du menar med det.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

jag tycker att din Nobel-dotter har ett mkt trevligt uttryck!:)

-PerK intressant att du nämner Colmar då jag snubblade över honom när jag kikade efter en STOR hingst med korrekta ben, god gång och mkt kapacitet.

Börjar känna att det finns för många hingstar i Sv för man missar flera st hela tiden.
Just nu tycker jag nästan det är jobbigt med hingstval till nya stoet:D
Förlåt TS för delvis OT;)
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Vilka avkommor tänker du på då?

Tänkte inte namndroppa om det var det du hoppades på :) men har själv 2 st med Calido I varav den ena blir allt tuffare och den andra var rejält tuff som 1-2-åring. Sen håller man ju alltid koll på de som delar stamtavla med ens egna och det är flera som upplevt en del temprament oavsett möderne.
 
Sv: Tips på hopphingst med bra temperament och gång!

Har haft honom i vårt semin program sedan 2004 och just därför intresserad,men vill du fortfarande inte namnge avkommorna så ..........
Du verkar ha haft otur-undantaget som bekräftar "regeln"
 

Liknande trådar

Avel Hej, Behöver hjälp med kvalitativa tips på lämplig hopphingst till mitt sto e. A-Dur - Nicolars (Dansk oldenburgarhingst) för framtida...
Svar
10
· Visningar
1 755
Senast: dobbis
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 492
Senast: Equestra
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 446
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp