Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

A

anjajohansson

gärna tips på hingst! Ska betäcka tidigast nästa år, men vill ha god tid på mig att välja hingst =) Har ett nätt sto, 166cm, som hoppar trevligt med bra typ och galopp som jag gärna förstärker. Hennes minus är ngt "kort-linjerad" samt ngt tät fram (absolut inte farligt, men vill ej ha hingst som är tät mellan frambenen), plus att hon ibland har nerverna lite på utsidan. Alltså: söker hingst med gott temperament, bra rid- och hoppegenskaper, som inte ger mindre än stoet, och som ger hållbar avkomma! Vill helst inte ha för mkt linjeavel.. Och typ alla hingstar har ju Cor de la Bryère?? Ni som har tid och lust, kom med tips!! =D Tack!
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

tack för svar!! =D Ja, Cardento har dykt upp i listan mååånga gånger =) Han tillhör definitivt en av favoriterna! Men har hört han ger fula avkommor och ojämnt i storlek?? Berätta gärna om dina erfarenheter =) Men visst finns han bara på fryst nu? Törs man ta det på ett förstagångs-sto? Han är ju inte gratis direkt.. =/
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

tja.... han kanske inte ger de vackraste avkommorna men hoppa kan de.

ang. förstföderska så har du inte berättat hur gammalt ditt sto är och då är det svårt att sia om hur lätt/svårt du kommer att få det.

Cardento är långlinjerad, kanon hoppegenskaper som han också för vidare och han bör ha goda ridegenskaper då peter eriksson kan styla då han red honom (galoppombyten i varannan, piruett osv.) han har vad jag vet haft god kvalitet på sina simmare och han har inte corde i sin stamtavla.

har du något maxpris för hingsten? kan också säga att hingstens kostnad oftast är den lilla kostnaden i det stora hela.
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

ta en titt på Baltimore, han är dock en yngre hingst men ifall ditt sto har egna meriter är nog inte det ett problem.
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

tack igen =)
Jo, du har rätt, hingstkostnaden är ju en liten del.. Cardento är definitivt kvar på listan =)
Baltimore är fin, men står nåt om "tät hö fram" vilket gör mig skeptisk.
Mitt sto är 7år http://blup.se/sv-SE/horses/164191-miss-irca-dor-swb
har inte så mkt egna meriter än mer än att hon aldrig varit halt vilket jag värderar högt. Hon har annars mest "lekt" lite hoppning hittills (har nyss fått barn..), men har fått goda lovord av bra tränare. Ska ev plugga nåt år, så har väl att välja på att låna ut, sälja eller betäcka..
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

hon är ju i sina bästa år så att säga. saker som kan försvåra en dräktighet är om stoet är för gammal eller i för hög kondition bl.a. Tror inte du behöver vara orolig för att hon inte ska ta sig, såklart ska det alltid finnas med i beräkningarna, jag skulle ta ett bacprov innan jag skulle börja inseminera om sperman är dyr.

med ditt sto skulle jag satsa på något mer beprövat så man inte köper grisen i säcken ;) mer än nödvändigt i alla fall ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

Mammans bästa avkomma verkar vara den efter Lasandos - så jag skulle kolla på hingst med den typen av blodslinjer
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

vad tror du om Lucky Point HE?? eller skulle du välja Lasandos eftersom det bevisligen har fungerat?
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

Va roligt med lite svar, tack snälla ni! Både Lasandos och Lucky point är ju superfina, men båda har landgraf.. Jag vill helst undvika linjeavel. Är oerfaren på området, men det känns ju iaf tryggare att låta bli om man inte behöver ;) Så i så fall leder Cardento! Känner ni till om han ger bra temperament?? Hållbarhet? Skulle ni förresten tycka att det är dumt att betäcka en 8-åring?? Skulle ju naturligtvis vara bättre om hon fick prestera nånting före betäckning, men min livssituation gör det lite svårt.. Men ev ska hon ut på foder och förh vis få visa vad hon går för fram till våren 2012 iaf =)
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

finns ju plus och minus med allt. Hon kommer efter i sin utbildning om hon får föl nu men om du ska låna ut henne gäller det att du hittar någon som verkligen utbildar henne vilket kan vara svårt om man inte betalar för det.

Jag tycker inte att det är några problem med varken Lucky Point HE eller Lasandos när det gäller inavels kvoten.

jag la till din häst på denna sidan där man kan testa olika hingstar på sitt sto för att se hur inavels koefficienten osv blir. du måste vara medlem för att se men det är gratis att bli medlem.

http://www.sporthorse-data.com/dbtestmating.php?&sireid=10542881&damid=10726166
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

å vilken rolig sida, tack! =D Låter bra m Lucky Point, har träffat en avkomma efter honom som var supertrevlig! Ska funderas =) Kommer du på nån fler tar jag gärna emot mer tips! Tack =)
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

Jag skulle titta på Lasandos precis som Cirkus sa eftersom att din hästs mamma har sin bästa avkomma är e: Lasandos.

Corde och Landgraf brukar mixa sig väl.

sen beror det på om du ska sälja eller behålla fölet. För om du ska sälja gäller det att hitta en bra attraktiv hingst som tilltalar marknaden och som så klart passar ditt sto.
 
Sv: Tips på hopphingst till sto e.Carte dÓr-Irco Mena-Any Questions?

jo den avkomman är verkligen jättefin.. men samtidigt kanske man inte vet så mkt ännu då hon är så ung.
Cor de la B och landgraf finns ju redan i Ircas stam också, därför vore det kul med ngt nytt =)
Men intressant att se det så, att titta på mammans bästa avkomma alltså. Vad sägs om att kika lite på pappa carte d´ors bästa? Tex Candela NRW, nån som känner till något om henne? Om hon har några "blodslinjer" att få tag på i Sverige? Hon är e. en hingst som heter Frulingsrausch, aldrig hört talas om..
 

Liknande trådar

Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 378
Senast: smulan87
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 448
Senast: Görel
·
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: HMQ
·
Avel Mitt sto tog sig inte i år. Värkar som hon inte tar sig på fryst så nu får vi lägga ner det (har provat två gånger med två olika...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp