Tips på hoppsadel önskas

ylvalill

Trådstartare
Har nu ÄNTLIGEN hittat en dressyrsadel som passar min besvärliga pålle. Jag har tidigare skrivit en hel hög inlägg här på buke om våra sadelletarproblem men nu har de alltså äntligen löst sig. För er som eventuellt är nyfikna så blev det en Prestige Top Dressage och den är helt underbar tycker både jag och pållen :d .

MEN, nu kommer då nästa problem. Jag behöver ha en hoppsadel också... :smirk: Det är visserligen inte så akut men med tanke på hur svårt det har varit att hitta en passande dressyrsadel så tänkte jag att det är lika bra att börja leta hoppsadel redan nu.

Alltså vill jag har tips på hoppsadlar som passar en häst vars sadelläge är som gjort för en Prestige Top Dressage med bomvidd 36. Helst vill jag ha en hoppsadel som ger rätt mycket stöd, dvs hyffsat djup sits och stora klossar, ingen flatback!

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Tips på hoppsadel önskas

Men haaaallååååå.... Varför krångla till det?? Köp en prestige hoppsadel också väl?? :p

Håller med Centaur, köp en Prestige hoppsadel. "Min" sadelutprovare sa att alla Prestige-sadlar är byggda på samma sätt oavsett modell, vilket betyder att alla Prestigesadlar bom 36 ligger bra på din häst! Bara att ta med dig rumpan till affären och provsitta och känna efter! ;) :D

Det är nog inte "bara" att köpa en likadan hopp tyvärr.
Det trodde jag också när jag skulle köpa dressyrsadel till min häst. Sadelprovaren sa att det var inte alls självklart att den skulle passa. Han kom ut och så visade det sig att min häst behöver 1 storlek vidare dressyrsadel än hopp. Detta var Appaloosasadlar.
Provade även en Stubben eftersom hästen kan ha dem också. Även där behövdes en storlek vidare på dressyrsadeln än på allround.

Så kolla med sadelmakare.

Du kan ju testa en hoppsadel av Prestige, men som Ina sa så ä'r det inte 100% säkert att den passar. Har fått för mig att det finns någon hoppsadel som är lite rakare i bommen, men är inte helt säker, kanske var en annan årsmodell, kommer inte ihåg.
Men i värsta fall, om du hittar en begagnad i stl 36 och 36 blir för stort/smalt så är det ju bara att värma om.

Jag rekommenderar Prestige, de är kalasfina! :9:
Var på en regionaltävling idag och nästan alla hade sådana.

Jodå, jag skall börja med att kolla på en Prestige hoppsadel också, för det känns ju som att det vore rimligt att en sådan kan passa eftersom dressyrsadeln gör det. Dock är Prestigesadlarna ju rätt så dyra och jag skulle helst vilja ha en lite billigare hoppsadel (är inte gjord av pengar direkt och hoppsadeln skall mest användas för att klättra i skogen). Golden star modellen finns ju ofta att få tag i begagnad till ett hyffsat pris men jag vill ju ha en modell som ger mer stöd och då verkar begagnatutbudet vara mer begränsat. Alltså skulle det vara bra med lite tips på andra märken också som har liknande uppbyggnad på bommen som Prestige men som kanske är lite lättare att få tag på begagnade...

Jag har en kieffer munchen, men om du ska ha med djupare sits och bra stöd fram o bak ska bu ha en Kieffer Garmich tycker jag....

Men Kieffersadlarna är väl väldigt raka i bommen och inte svängda som Prestigesadlarna?

Har sett en Venezia till salu för runt 4500 någonstans. Och någon lite dyrare också. Tänkbar variant?

Jo, det vore inte dumt med en Venezia (förutsatt att den är rätt storlek i sitsen, bommen går väl att ändra)... Vart har du sett den?

Liknande trådar

Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: PrinceFair
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 000
Senast: ameo
·
Utrustning Behöver hjälp! Efter en steloperation av ryggen känns det i svanskotan när jag rider i min gamla hoppsadel. Dressyrsadeln Prestige Top... 2
Svar
23
· Visningar
3 267
Senast: MoQ
·
Utrustning Bilder kommer ev, vill ha ägarens tillstånd innan jag lägger dem här. Men det borde gå att råda lite allmänt utefter info ändå? Det är... 2
Svar
25
· Visningar
3 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka