Tips på husmanskost!

Piek

Trådstartare
Jag har min pappa på besök ett par dagar och han är en sån här som älskar typisk svensk gammal husmanskost. Idag slutar jag tidigare och tänkte hinna hem och göra i ordning något innan han kommer in från skidbacken :)
Men det står still! Favoriträtterna är fläskkorv, pölsa eller leverbiff. All typ av pasta går fetbort...
Har ni några idéer? det får gärna gå hyfsat snabbt att laga, iallafall under timmen från att man börjar och det är klart att ätas :)
 
Stekt strömming med potatismos
Stekt fläsk, potatis och löksås
Raggmunk och stekfläsk
Torsk, potatis och äggsås

Sen kommer jag inte på mer just nu... :)
 
Kålpudding är ju gott och busenkelt. Det kanske tar lite mer än timmen, men då är den mesta tiden när den står i ugnen.
 
Gula ärter med fläsk. Isterband med rotmos. Kalvsylta med stuvad potatis o inlagda rödbetor. Lövbiff med löksås o kokt potatis.
 
Vilka super tips direkt! Tusen tack nu fick jag beslutsångest vilket jag ska välja istället :D
 
@Piek: Har du tid någon dag misstänker jag att han skulle bli jätteglad för rullader. Det tar ju längre tid att göra men sköter ju sig själva bara man rullat dem.

Jag brukade fylla med rökt skinka eller en bit bacon, en bit röd paprika och en bit smakrik ost i stil med Västerbotten och bre dijonsenap på köttskivorna. Numera får jag skippa paprikan men de blir goda ändå. Koka i fond och om man vill kan man ha i ett lagerblad och några korn kryddpeppar.
 
Rullader kan verkligen vara gott! Jag gör det nån gång om året, brukar fylla med hackad ansjovis och färska örter, samt några med svampguck till BARNET.
 
Fläsklägg, rotmos och en gräddsås med dijonsenap. Gärna några picklade gurkskivor till.
Järpar med ost inuti, serveras med ris eller med någon sorts potatisvariant.
Ärtsoppa med fläsk.
Älgköttsoppa med klimp
Ugnspannkaka
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 336
Senast: ameo
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 653
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 678
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp