Min mamma har blivit knäpp...(långt)

RIA

Trådstartare
Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med min mamma.

Min son Tim fick ju diagnosen autism förra året som några av er säkert kommer ihåg. Vi var på habiliteringen första gången i slutet på oktober och då fick han den. Vi berättade sedan för min mans familj och dom blev så klart ledsna men behandlade Tim precis som vanligt, förutom då att dom fick mer förståelse för att han inte är som andra. Så det är bara positivt!

Men jag vågade inte berätta för min mamma, hon är en sån som alltid har rätt och alla andra fel. Så hon fick aldrig reda på något på en gång. Sedan så åkte jag och barnen och hälsade på henne i början på december förra året.
Tänkte att jag skulle försöka berätta för henne då.
Jag öppnar samtalet med att berätta att eftersom Tim inte pratar så har vi varit i kontakt med sjukhuset och sa att han skulle få träffa en logoped för att få hjälp med språket.
Då säger hon att det är bra det, han är ju bara lite sen men det är aldrig fel att få lite hjälp så att han kan komma igång och prata snart.

Sen, innan jag hinner säga något mer så säger hon att när vi var uppe i somras då min lillasyster tog studenten så hade Emelie (min ena brors tjej) sag till mamma att han påminde om hennes pojke på jobbet som hon passade (hon är personlig assistent åt en kille med autism) som har autism och då hade mamma skällt ut henne sa hon till mig. För att autism det har han inte. Tim är ju smart, inte en "sån där".
Å sen körde hon på det spåret ett tag och jag gjorde så gott jag kunde för att dölja tårarna som hade kunnat rinna vilken sekund som helst.
Jag började prata om annat för att dölja mina känslor för det hon sa till mig.

Jag vågade inte berätta då för henne, så jag bytte samtalsämne.

Sedan så hade habläkaren inte skrivit ner Tims diagnos på papper och sedan slutat så vi fick göra om hela utredningen men det gick bra och 2 veckor senare kom diagnosen hem på papper.

Jag försökte sen lägga fram det på ett bättre sätt och berättade i februari i år att han fått theralen utskrivet till natten. Det är rogivande för er som inte vet, han är hyperaktiv när han ska sova men det är bättre nu. Hon tyckte inte om det hon fick höra men erkände att han har ju sömnproblem. det märkte hon när vi var på besök.

Sedan så tänkte jag ta tjuren vid hornen och berätta för henne, hät kommer ett litet utdrag från min blogg som jag skrivit, orkar inte skriva om det:

-Mamma, jag måste berätta en sak för dig.
*jaha, vaddå?
-Du vet ju att vi varit hos läkaren med Tim, å han har fått en diagnos.
*Har han det?
-Ja, han har fått diagnosen autism.
*VA?!? Har han det? Oh skit. vad synd.
*Då kommer han ju aldrig att börja prata. Va jobbigt ni kommer få det.
-Det är redan jobbigt.
*Men det kommer bli ännu jobbigare.
*Å så får ni skaffa personlig assistent till honom.
-Det ska vi inte.
*Men sen när han blir äldre.
-Ja, men det är ju en annan sak.
*Nä men vad synd att han det, jaha...
*Men han är fortfarande världens goaste unge!
*Hur fick ni reda på att har det?
-Han har varit under en utredning med specialpedagog, kurator, psykolog, överläkare och logoped som tittat på honom.
*När fick dom reda på det?
-I oktober
*I OKTOBER???
-Ja
*Det är alltid mammans fel om barnen får det.
-Nej, det är det inte
*Jo, det stod i illustrerad vetenskap.

Å sen fortsatte samtalet så om att det är mitt fel...Detta var i februari.

Sen så ringde hon efter några dagar och sa att hon förstår att det är jobbigt med Tim. Det märkte hon ju själv när vi var på besök i december. Han är extra krävande och det märker alla som träffar honom. Så hon sa att vill vi komma bort lite så tar hon honom gärna. Helst ville hon ha honom i en hel månad men det sa jag att det får hon inte. En vecka kan jag gå med på. För han trivs hos sin mormor, han känner igen henne och tycker om henne.

Vi tänkte här hemma att det kunde vara skönt att få komma bort lite, att få vara en "normal" familj bara för ett litet tag. För det är man inte med ett autistiskt barn. Så Tim fick vara hos sin mormor en vecka i början på april och vi andra 3 åkte iväg på en liten semester. Kan ju säga att det var underbart avkopplande att inte behöva titta till Tim hela tiden, att vi bara kunde slappna av i 5 minuter gjorde mycket och vi blev ett par utvilade föräldrar igen.

Sedan så kom vi hem igen, å jag lånade min systers dator och hittade hennes blogg på nätet eftersom den var uppe då jag fick låna datorn. Nyfiken som jag var så läste jag ju lite. Hade den varit hemlig hade hon väl stängt ner innan. När vi kom hem igen från mamma så stod det i hennes blogg att Tim inte triva hemma och att det är en lång historia. Jag fattade då att mamma och övriga snackar om oss och Tim. Mamma och hennes kille har ett flertal gånger sagt att han inte alls har autism och att läkarna har fel, att han bara är lite sen. Att vi inte duger som föräldrar till Tim, men till Isabelle dög vi åt då. Detta var i mitten på April.

Sedan så var vi på kalas i lördags hos min bror. Hans tös fyllder 3 år (Tim fyller också 3 i år, och det är STOR skillnad på dom!). Mamma och dom andra var också där.
Min ena syster ville prata med mig för hon hade något att säga mig.
Å här kommer ett till utdrag från bloggen för orkar inte skriva igen;

Å när vi ändå var själva så passade jag på att fråga henne vad mamma säger om mig och Tim. Hon sa att hon pratar massa skit om mig. Att hon ska skicka socialen på oss för vi kan inte ta hand om Tim. Att Tim är som han är för att vi aldrig lärt honom något. Att vi tex inte sagt lampa till honom när han var 6 månader och pekade på lampan samtidigt.
Att Tim inte alls har autism utan han är som han är för att vi inte bryr oss om honom.
Att jag inte bryr mig om honom och att Isabelle kommer bli likadan när jag tröttnat på henne också för jag har tydligen tröttnat på Tim.
Sedan på vägen hem när dom åkt så fick jag ett sms från henne, hon skrev att dom, mamma och hennes kille, snackade skit om mig. Att jag bara spelade när jag höll på med Tim på kalaset. Att ge sitt barn en kram och leka flygplan är tydligen bara att spela, även att mata och prata är att jag spelar det med...Jag vet inte varifrån hon får allt. Men klart jag blir ledsen. Å så tror hon jag vill komma upp till dom och hälsa på i sommar.

Så tårarna rullade dom 2 timmar det tar att köra hem från kalaset, min man sa att jag visst är en bra mamma och den bästa mamman åt våra barn och att han vet att jag älskar dom även om min mamma påstår annat. Sa att i så fall är han en dålig pappa eftersom vi uppfostrar och tar hand om våra barn tillsammans.

Jag funderar på att prata med kuratorn på habiliteringen om min mamma och kanske be henne eller läkaren att ringa min mamma och bekräfta att han visst har en diagnos. Men det kanske är en dum idé?

Jag klarar inte av att höra hela tiden om hur dålig mamma jag är, att mina barn mår dåligt och blir autistiska för att jag inte bryr mig m.m. av min egna mamma hela tiden.



Jag vet inte längre vad jag ska göra, det spelar ingen roll vad jag säger åt henne så tror hon inte på diagnosen utan säger bara att läkarna har fel. Å att jag är en dålig mamma som inte lärt mitt barn något.

Å så sa min syster att Isabelle kommer bli likadan som Tim sa hon att min mamma sagt. Å jag har börjat söka "fel" på henne nu för tänk om det är så :cry:

Jag är väl en hemsk mamma som gjort min barn autistisk :cry:

Vet att det blev långt men behövde få skriva av mig lite, har du råd att ge så snälla ge mig det.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

OH MY GOD och uppspärrade ögon var min reaktion!
Nästa reaktion är :devil: över din mamma! Hur kan hon säga sådana saker om sitt barn(dig)? Är det inte hon som är den dåliga mamman då?

Har du talat om för henne på skarpen vad du tycker? Att du vet all skitsnack hon har sagt?
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Först vill jag ge dig en otroligt lång och stor kram..

Måste lugna ledsen bebis, återkommer när hon sover.

/ C
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Gud vilken tråkig situation du hamnat i!
Det jag känner att jag skulle ha gjort i denna situationen är nog att skriva ett brev till din mamma. Dels där du förklarar lite kort om diagnosen autism och dels där du förklarar dina känslor och tankar. Sen tycker jag även att du ska skriva att det inte är acceptabelt hur hos har betett sig och att om hon inte kan acceptera situation som den är, så vill du bryta kontakten med henne.
Jag skulle absolut inte ta det från min egen mor!
Lycka till och hoppas att allt ordnar sig!!
Kram
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Inga råd, bara massa styrkekramar!

Jag är helt övertygad att du är den bästa mamma dina barn skulle kunna önska sig:bow:!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Fy fan! :mad:

Skriv ett brev eller prata med din mamma, var bestämd över att du inte accepterar detta och att hon då inte får träffa barnen mer. Tänk när barnen blir äldre och hon snackar skit så de hör? Oacceptabelt!

:devil: till morsa som beter sig på det viset.


Peppkramar till dig!
Du är säkert en jättebra mamma! Det är inte ditt fel att Tim har autism.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Jag tror att barn väljer sina föräldrar. man får de barn man klarar av.

Autism är inte smittsamt och du har definitivt inte "gett" ditt barn autism!! Det är bara fjant!

Vet inte alls hur du ska tackla din mor men hur svårt det än är så försök att inte ta åt dig av hennes urbota korkade kommentarer!!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Jag jobbar med autister, och jag blir så ARG. Arg på alla fördomar som fortfarande finns, men framförallt så ARG på din mamma, och ledsen för att du, förutom att du har en liten krävande kille, ska behöva ta allt det där med din mamma.

Spontant känner jag ju givetvis att - säg upp kontakten med henne om hon ska hålla på sådär. Men så lätt är det ju inte. Men skulle inte du (och din man om du vill), samt din mamma och din syster kunna träffa läkarna och psykologerna tillsammans.

Jag tror din mammas idiotiska prat och beteende just nu är en försvarsmekanism. Jag tror hon är jätterädd att ha ett barnbarn med autism, för att hon inte har en ANING om vad det innebär. T ex det hon sa att 'då kommer han aldrig att prata'. Det kanske han inte kommer, eller så kanske han kommer det. Men jag tror din mamma menade 'då kommer han aldrig kunna KOMMUNICERA', för att hon helt enkelt inte vet att det finns andra vägar till kommunikation än tal. Och om hon helt enkelt fick lära sig mer om autism, och inte bara vad det innebär för begränsningar utan även vad det finns för MÖJLIGHETER att hjälpa och underlätta för dessa barn - och dess närmaste.

Helt enkelt få mer kunskap om autism, så det blir mindre skrämmande. För jag tror hon slår ifrån sig nu, vägrar ta in, det är för skrämmande och ogreppbar diagnos.

Sen, jag tycker du ska försöka få professionell hjälp att bearbeta alla känslogrejer just nu, dels kring diagnosen, kring din mammas reaktion osv.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Jag är övertygad om att du är en alldeles underbar mamma till dina barn. Jag pratade med min syster i telefon igår, och berättade om den där filmen du lade ut då Tim började räkna. Jag blev så rörd av den, för den visade så väl ditt engagemang, och hur känslosamt det var att han började prata.
Din mamma beter sig mycket illa.
Det kan mycket väl vara som Alexandra W skriver, att din mamma är rädd och osäker inför Tims framtid. Även om det är så borde hon dock kunna uppföra sig på ett betydligt mer vuxet och medkännande sätt.
*Kramar.*
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Oh My God säger jag med !

Vi har ju sett filmerna och ni har ju en finfin relation !

Jag tror som Alexandra_W och via att din mamma är rädd och osäker.

Ta med henne till habiliteringen så att hon får en chans att förstå vad som händer.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

:eek::eek::eek:
Det är INTE på något sätt dit fel att han har autism!
Det bara blev så och ni ser alla fall vilken underbar son han är för er.

Det är din mamma som gör fel, inte ni.

Har läst dina tidigare trådar och du verkar vara en bra och kärleksfull mamma.
Att just Tim fick denna diagnos är säkert bara för att ni är så bra, stödjande och som sagt kärleksfulla föräldrar, så ni kan ta det och hantera det hela.
Men förstår att det är jobbigt, måste bli en enorm press psykiskt.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

OH MY GOD och uppspärrade ögon var min reaktion!
Nästa reaktion är :devil: över din mamma! Hur kan hon säga sådana saker om sitt barn(dig)? Är det inte hon som är den dåliga mamman då?

Har du talat om för henne på skarpen vad du tycker? Att du vet all skitsnack hon har sagt?

Jo, faktum är att det är hon som är den dåliga mamman. jag har fått ta skit från henne hela mitt liv. men det är en annan historia...

nej, det går inte att prata med henne. hon har alltid varit sån att det är hon som har rätt och jag som har fel. jag vet inte vad jag ska göra för att "duga" i hennes ögon. Tim kan jag knappast göra "normal" bara sådär. Han har autism, det är inget jag kan hjälpa men självklart gör jag allt för att hjälpa honom.
Hon vet inte att min syster berättat för mig, men det var väldigt snällt av henne att vara ärlig mot mig när jag frågade.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Gud vilken tråkig situation du hamnat i!
Det jag känner att jag skulle ha gjort i denna situationen är nog att skriva ett brev till din mamma. Dels där du förklarar lite kort om diagnosen autism och dels där du förklarar dina känslor och tankar. Sen tycker jag även att du ska skriva att det inte är acceptabelt hur hos har betett sig och att om hon inte kan acceptera situation som den är, så vill du bryta kontakten med henne.
Jag skulle absolut inte ta det från min egen mor!
Lycka till och hoppas att allt ordnar sig!!
Kram

jag har funderat på att skriva ett brev, men på något vis så känns det som att hon skulle använda det emot mig. men kanske ett kortare brev där jag bara skriver att jag inte tolererar vad dom säger om mig, och kan dom inte acceptera situationen för vad den är så behöver dom inte vara i våran närhet längre.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Du bör tala om för henna att du inte accepterar det och fortsätter hon så säg att du inte fixar detta nåt mer och att du bryter kontakten. Det är svårt, mycket svårt, men hon har ingen som helst rätt att behandla dig så.

Jag tar illa vid mig när jag hör pikningar, men jag tolererar det inte.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

En tanke:
Din mamma bär nog själv på en stor sorg över Tim och hans diagnos. Hon försöker gripa halmstrån för att övertyga sig själv och andra om att han egentligen är som alla andra.
Hennes okunskap och sorg låter hon styra över alla känslor kring Tim och er familj. Det hon inte tänker på är hur DU, hennes dotter, känner kring detta.

Ett råd:
Jag tror du antingen ska ta tjuren vid hornen och bli rejält förbannad på din mamma. Tala om för henne att du inte vill höra något mer skitsnack om dig och och din familj; att hon kan hålla sina egna gissningar om Tim för sig själv eftersom du och din man litar på vad läkarvetenskapen säger om honom. Tala också om att hennes beteende gör dig enormt ledsen; att du behöver din mammas ovillkorliga stöd i denna situation. Hennes dumheter gör ju bara er situation med ett autistiskt barn VÄRRE än vad den behöver vara!

Om du inte vill/orkar ta tjuren vid hornen så tror jag faktiskt att ni ska hålla kontakten med henne till ett minimum nu under en period. För att skydda er själva från hennes dumheter.

En kram:
DU vet att det INTE är ditt/ert fel att Tim är autistisk. Tim VET att ni älskar honom och är de bästa föräldrarna han kan få. Din man (som ju känner dig som förälder bättre än någon annan!) vet att du ÄR en bra mamma!
KRAM! Stå på er!
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Ett brev låter som en bra ide.
Det ger dig en chans att få ur dig det du vill ha sagt utan att bli avbruten osv.
Samtidigt som hon kanske får en tankeställare när hon får papper på hur dåligt hon får dig att må.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Jag jobbar med autister, och jag blir så ARG. Arg på alla fördomar som fortfarande finns, men framförallt så ARG på din mamma, och ledsen för att du, förutom att du har en liten krävande kille, ska behöva ta allt det där med din mamma.

Spontant känner jag ju givetvis att - säg upp kontakten med henne om hon ska hålla på sådär. Men så lätt är det ju inte. Men skulle inte du (och din man om du vill), samt din mamma och din syster kunna träffa läkarna och psykologerna tillsammans.

Jag tror din mammas idiotiska prat och beteende just nu är en försvarsmekanism. Jag tror hon är jätterädd att ha ett barnbarn med autism, för att hon inte har en ANING om vad det innebär. T ex det hon sa att 'då kommer han aldrig att prata'. Det kanske han inte kommer, eller så kanske han kommer det. Men jag tror din mamma menade 'då kommer han aldrig kunna KOMMUNICERA', för att hon helt enkelt inte vet att det finns andra vägar till kommunikation än tal. Och om hon helt enkelt fick lära sig mer om autism, och inte bara vad det innebär för begränsningar utan även vad det finns för MÖJLIGHETER att hjälpa och underlätta för dessa barn - och dess närmaste.

Helt enkelt få mer kunskap om autism, så det blir mindre skrämmande. För jag tror hon slår ifrån sig nu, vägrar ta in, det är för skrämmande och ogreppbar diagnos.

Sen, jag tycker du ska försöka få professionell hjälp att bearbeta alla känslogrejer just nu, dels kring diagnosen, kring din mammas reaktion osv.


Jag har funderat på att prata med kuratorn på hab, för självklart är det svårt för oss föräldrar psykiskt och känslomässigt att han har autism. Det vill ju ingen förälder att ens barn ska ha. Jag har skrivit av mig en hel del och det hjälper att bara få ösa ur allt. jag och min man pratar en del om det, gråter ihop men försöker alltid vara starka och hoppas på att han ska bli så bra han bara kan.
 
Sv: Min mamma har blivit knäpp...(långt)

Jag är övertygad om att du är en alldeles underbar mamma till dina barn. Jag pratade med min syster i telefon igår, och berättade om den där filmen du lade ut då Tim började räkna. Jag blev så rörd av den, för den visade så väl ditt engagemang, och hur känslosamt det var att han började prata.
Din mamma beter sig mycket illa.
Det kan mycket väl vara som Alexandra W skriver, att din mamma är rädd och osäker inför Tims framtid. Även om det är så borde hon dock kunna uppföra sig på ett betydligt mer vuxet och medkännande sätt.
*Kramar.*

ja, när han började prata så blev vi hur glada som helst och sen visade vi mina svärförldrar samma film som ni fick se och dom blev hur glada som helst!
Det var det enda jag kunde prata om i en dag eller två efter det :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 731
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 551
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 552
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 127
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp