Bukefalos 28 år!

Tips på jul i Dalarna

KesoNeso

Trådstartare
Vi funderar på att hyra en stuga över julhelgen någonstans i Dalarna eller närheten, då jag fått för mig att där är mysigt den årstiden.

Men jag känner ju inte alls till det så det jag önskar är tips på vilket område man ska söka sig till.

Det är jag, gubben och våra två hundar så inga barn eller så. Vi vill kunna äta ett bra julbord gärna på julafton, men åtminstone någon av dagarna, och sedan gärna strosa runt lite med eller utan hundarna på t ex någon mysig julmarknad eller så.

Givetvis vill vi gärna även att där är fina promenadmöjligheter med hundarna också.
Ett stort plus hade ju varit om det även finns möjlighet att åka häst och släde också.

Så vad rekommenderar ni?
Ni kan gärna pm:a om ni har något specifikt att rekommendera ( kan även tänka oss "färdiga julpaket" ) eller skriva här om ni bara vill berätta om något trevligt område.

Hoppas på många svar :)
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Vill du ha snögaranti så måste du norrut, dvs Sälen eller Idre. Sälen är väl mer ungdomar och party och Idre lite lugnare om man ska generalisera.
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Okej, tack för infon. Har noterat att Idre är ett förval, då det är lugn och ro vi söker. :)
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Julmarknader brukar det väl snarare vara till advent än i julhelgen?

Kan rekommendera Tällberg, det är himla fint där. Sälen, Idre Fjäll och Grövelsjön om snön är viktig. I Idre Fjäll vet jag att de kör med häst och släde. Vet inte om det stämmer att det är så mycket party i Sälen i julhelgen, är inte det mer på nyår?
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Klart mer i nyår men du har ju trots allt juldagen och då brukar det gå rätt villt till även i Sälen.
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Tack för tipsen. Kan ju givetvis förstå att det går mer vilt till över nyår.

Snö är väl inget krav, men helt klart önskvärt så det blir ju då de norra delarna vi tittar på mest om det är säkrast där.
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Siljansbygden naturligtvis. Det är det som ÄR Dalarna. D v s Leksand,Tällberg, Rättvik, Mora eller, om man har barn i yngre åldern, Gesunda med Tomteland.
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Siljansbygden naturligtvis. Det är det som ÄR Dalarna. D v s Leksand,Tällberg, Rättvik, Mora eller, om man har barn i yngre åldern, Gesunda med Tomteland.

Ja absolut.

Att åka till dalafjällen skiljer ju inte ut Dalarna från andra fjällorter.

Tällberg/Leksand/Mora däremot har ju varit turistort i hundratalet år och mer pittoreskt kan det inte bli. Med hög kvalitet dessutom :)
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Tällberg såklart, de har allt och mysigare än så blir det inte.
Det brukar inte vara gröna jular i Tällberg heller.
Dem har bra spa med härliga behandlingar också om man tycker om sånt.
Promenada med hundarna och åka häst och släde går också.

Morsingar är knepiga å i Leksand finns det... typ hockey och en fin terrängbana...

På vägen till eller från Tällberg kan man ju stanna till vid Falu gruva som är väldigt vacker och de brukar även ha spännande guidade visningar.
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Som geolog och boende i en by utanför Falun håller jag med, Falu gruva är ett måste! :D

Annars instämmer jag med de som tipsat om Tällberg, det är väldigt vackert där.
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Tack för alla svar.

Det verkar som att de flesta av er rekommenderar Tällberg, så det kommer vi titta närmre på. :)
 
Sv: Tips på jul i Dalarna

Tällberg! Jag och min gubbe gifte oss där, på tällbergsgården,med siljan i bakgrunden,otroligt vackert! Är ett litet mysigt hotell,och häst och släde kan dom tipsa om vem ni ska kontakta,eller om dom gör det åt er. Tomteland är mysigt även för vuxna!
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 046
Senast: ii-ssa
·
Fritid Vi ska ut och köra en sväng med siktet mot Italien. Har ni tips på sevärdigheter på vägen ner och kring norra Italien? Typ max ner till...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 068
Senast: Mabuse
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 021
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 825
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp