Vad får vi inte missa? Bilsemester i Europa.

Bifogade filer

  • 20190627_144815.jpg
    20190627_144815.jpg
    206,1 KB · Visningar: 41
Hemma från resan. Haft det helt fantastiskt underbart :love:
2 nätter i Tyskland, 8 i Italien med 3 på Rivieran, 3 vid Gardasjön och 2 i venedig och sedan 2 i Berlin.
Kan skriva några rader om den om någon har intresse av att läsa.
 
Hemma från resan. Haft det helt fantastiskt underbart :love:
2 nätter i Tyskland, 8 i Italien med 3 på Rivieran, 3 vid Gardasjön och 2 i venedig och sedan 2 i Berlin.
Kan skriva några rader om den om någon har intresse av att läsa.
Jättegärna! :)
 
Hemma från resan. Haft det helt fantastiskt underbart :love:
2 nätter i Tyskland, 8 i Italien med 3 på Rivieran, 3 vid Gardasjön och 2 i venedig och sedan 2 i Berlin.
Kan skriva några rader om den om någon har intresse av att läsa.

Jag läser också jättegärna!! Bodde ni på campingar? Har en dröm om att skaffa husbil och göra en sån resa när kidsen är lite större :)
 
Tack för tipsen! :)
Maken borde ha koll på hur tullarna funkar då han kört mycket i Frankrike. Antar det är samma typ av upplägg men han får kika på nätet.
Tyskland/Benelux gratis.
Samma upplägg i Italien och Frankrike.
Österrike/Schweiz har annat upplägg, där betalar man en 'vignette' (klistermärke på vindrutan) för vägskatt. Schweiz kostar CHF40 för ett år (EUR38), medan Österrike har en som också gäller 10 dagar (typ EUR 8?)
 
Det knixiga är att de betalas på olika sätt. En del måste betalas online, och det är dryga böter om man inte gör det. Så man måste hålla koll på om man åkt en sån vägsträcka, och sen leta upp den website där man kan betala.
Är detta ens möjligt att det i Frankrike finns vägar som endast kan betalas av människor med kapacitet att betala via mobiltelefon..?
 
Är detta ens möjligt att det i Frankrike finns vägar som endast kan betalas av människor med kapacitet att betala via mobiltelefon..?

Ska man köra genom Frankrike rekommenderar jag alla en Bip'n'go. Sparar massor med tid och irritation. Bara att köra igenom och sedan kommer en räkning.
 
Ska man köra genom Frankrike rekommenderar jag alla en Bip'n'go. Sparar massor med tid och irritation. Bara att köra igenom och sedan kommer en räkning.
Jag tyckte att kontater och kort fungerade alldeles utmärkt.
Det ger också som bonus en uppfattning av kostnaden, som man kanske inte alltid uppfattar då man 'bara kör igenom'.
 
Jag tyckte att kontater och kort fungerade alldeles utmärkt.
Det ger också som bonus en uppfattning av kostnaden, som man kanske inte alltid uppfattar då man 'bara kör igenom'.
En resa tillbringade vi minst två timmar i kö vid vägtullstationer. Det var då vi bestämde oss för bip'n'go. 😐
 
En resa tillbringade vi minst två timmar i kö vid vägtullstationer. Det var då vi bestämde oss för bip'n'go. 😐
Vi var fyra dagar i Frankrike, och hade som mest tre bilar före i kö.

Men samtidigt gjorde vi också medvetna val för att undvika vägar och tider där vi kunde förvänta oss trafik som inte passade en semesterrytm.
 
Vi var fyra dagar i Frankrike, och hade som mest tre bilar före i kö.

Men samtidigt gjorde vi också medvetna val för att undvika vägar och tider där vi kunde förvänta oss trafik som inte passade en semesterrytm.
Ja, det är skillnad. Vi har skolbarn och reser bara på lov och har en ren transportsträcka genom Frankrike.
 
Hemma från resan. Haft det helt fantastiskt underbart :love:
2 nätter i Tyskland, 8 i Italien med 3 på Rivieran, 3 vid Gardasjön och 2 i venedig och sedan 2 i Berlin.
Kan skriva några rader om den om någon har intresse av att läsa.

Jag vill också gärna läsa om er resa! Gärna med foton, särskilt från Italien. 😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp