Bukefalos 28 år!

Tips på kontaktövning

*tove*

Trådstartare
Började agilitykurs igår, men tog det ganska lugnt eftersom min Elvis nyss tagit bort en klo och hade bandage på sig.

Men jag har nog allt överskattat våran lydnad. Jag har inte gått någon kurs med honom, men han är väl en ganska hyfsat lydig hund ändå. Men han är inte van att vara med så många hundar samtidigt, så han struntade ju i mig totalt såklart.

Vi två tränade i stort sett bara på att gå genom tunnel. Det gick väl bra, men allt han tänkte på var dom andra hundarna. Instruktören höll i honom, medan jag tog emot honom på andra sidan. Sedan gick han och jag iväg och träna tunneln själv medan dom andra hundarna hoppade (ville inte att han skulle hoppa riktigt än, pga klobortagningen). I början gick det jättebra. Jag hade en pipleksak och vi busade lite och jag fick honom att gå genom tunneln. Men sen kom han på att dom andra hundarna var där borta, så då stack han från mig. Jag hämtade honom och gick tillbaka till tunneln, men då hade han ju såklart tappat koncentrationen helt och stack en gång till. Och sen fungerade det inte alls, han struntade i mig och ville bara bort till dom andra hundarna. Nu hade jag heller ingen godis som han gillade (kräsen typ, nästa gång blir det köttbullar som gäller). Även om han nu inte var den hunden som stack flest gånger, så märkte jag ju att han var den hunden som brydde sig minst om sin matte. Och jag har ångest för nästa gång. Ångrar att jag gick med i kursen överhuvud taget, för vi var säkert inte redo. Bör haft bättre koll på lydnade innan vi gick med. Men samtidigt hoppas jag att det ska gå lite bättre nästa gång då jag får med intressantare godis och att han kanske lugnat ner sig lite när han vänjt sig mer vid alla hundar. Igår var han verkligen på helspänn.

Har ni något tips på någon övning vi kan göra för att få bättre kontakt (lite väl sent påtänkt nu, när jag redan börjat kursen).

Och tycker ni att jag kan låta honom umgås med några av de andra hundarna i rasthagen innan träningen, eller kommer det att trigga upp honom mer?
 
Sv: Tips på kontaktövning

Ditt mål ska vara att du och hindrena ska vara roligare än de andra hundarna. D v s GRYMT rolig! :D

Jag tycker inte att du ska låta honom leka med de andra hundarna, möjligtvis sansat hälsa i koppel. Be de andra ägarna ryta på honom och mota bort honom ("Gå till matte!") när han springer ifrån dig, och även att du direkt springer efter och blir arg på honom och kopplar.

Fråga kursledaren om ni inte kan ha några gemensamma övningar! T ex att ni ska gå mellan de andra hundarna och din hund ska ha kontakt med dig. Det borde kursledaren ha koll på.
 
Sv: Tips på kontaktövning

På två av mina hundar så har det fungerat med att jag gömmer mig när hunden är ouppmärksam, så det blir att hunden får ha koll på mig och inte jag på henne. Eller att man tjoar till och springer åt andra hållet. Ofta kommer då hunden av sig och undrar vad man pysslar med.

Den tredje fungerade det inte på utan det blev att hon höll koll på om jag såg henne och var jag ouppmärksam så gick hon en runda själv. :)


Hoppas du hittar något som fungerar för både dig och Elvis.

(Att hålla en godis i en hand utsträckt vid sidan av din kropp och väntar tills hunden släpper handen med blicken och söker din blick, berömmer och ger godis, ganska snart har han förstått poängen med att söka din blick och väntar på nästa steg).
 
Sv: Tips på kontaktövning

Fråga kursledaren om ni inte kan ha några gemensamma övningar! T ex att ni ska gå mellan de andra hundarna och din hund ska ha kontakt med dig. Det borde kursledaren ha koll på.

Det är bara det att vi skulle väl haft så pass koll på lydnaden att han ska fungera lös med andra hundar egentligen. tror inte att kursledarna känner sig så pigga på att öva just sånt, när det känns som bara jag behöver det...

Men jag hoppas det går bättre nästa gång. Då han vänjt sig lite vid andra hundar och så kanske han har roligaren om han får göra annat än att bara träna tunnel. Ville ju inte träna på att hoppa hinder, pga hans klo.

Jag ska träna honom på att ignornera andra hundar när vi är ute och promenerar också. Har väl varit lite slapp på sånt.
 
Sv: Tips på kontaktövning

Att "gå efter, bli arg och koppla" som någon skrev, är definitivt inte rätt medicin för alla hundar. Många som är lite självständiga blir ännu mer ointresserade av att komma efter några såna behandlingar.

Om du vet med dig att du kan ha tjatat bort "kom" och "hit" kan du skapa ett nytt inkallningsord genom att göra ett speciellt läte när hunden är riktigt glad. T ex "oui-oui-oui" med gäll röst. När han blir överlycklig bara du låter på det viset, inne och ute utan störning, då kan du testa det med allt svårare störning.
Kruxet är att bara göra 1-2 försök och sedan lämna platsen, antingen helt och hållet eller genom att vända ryggen till.

Apropå vända ryggen till, så kan du kolla hur pass stor självständighet/kontaktbenägenhet din hund har, genom att ute på träningsplanen (före eller efter kurs) sätta dig ner med ryggen emot din kopplade hund. Beväpna dig med massor av tålamod och ge inga som helst signaler. Håll bara emot ifall den försöker gå längre bort än kopplet räcker.
Tiden det tar innan hunden söker upp din blick/ditt ansikte, ger en bra fingervisning...
Lång tid väldigt självständig, då behöver du bli intressantare i hundens ögon. Belöna inkallningar med aktiviteter som hunden uppskattar.
Kort tid innan kontakt - mer osjälvständig, då behöver du kanske jobba med lite mer "time-out" (nonchalens/uppbindning e.d. vid oönskat beteende).

PS. Akta dig för att "muta" och/eller avleda med godis, det är bara en återvändsgränd.
Belöna önskvärt beteende med kvalitet (supergott godis eller attraktiv lek), men håll inte fram godis för att få hundens uppmärksamhet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på kontaktövning

Personligen tycker inte jag du ska ge honom fler chanser att springa ifrån dej.
Precis som du beskrev så belönar han sig själv genom att springa till dom andra hundarna (rooooligt!! tycker Elvis) och du har inte riktigt någon bra korrigering eller är tillräckligt rolig själv för att konkurrera ut störningen.
Hur reagerar han när du korrigerar honom när han försöker springa ifrån dej?

Om du placerar dej själv med t.ex. en agilitytunnel lite längre ifrån dom andra ekipagen och tränar detta så kanske han klarar av att stanna hos dej. Dessutom kommer du ha längre "startsträcka" på dej om han skulle få för sej att rusa till dom andra. En annan bra grej är att träna enklare kontaktövningar i koppel bland andra hundar, till att börja med.

Tänk också på att inte träna för länge på samma sak. Kanske tunneln efter dom där första gångerna som blev bra blev ganska ointressant? Hellre korta pass med täta pauser!

Mitt förslag är att du separat med din agilitykurs åker på t.ex. allmänträningar där du tränar vanliga kontaktövningar, inkallningar och annat och som kanske är ett bättre forum för dom problem som du och din hund har. Träna också mycket inkallningar och kontaktövningar hemma så ska du se att det lossnar för er snart.

Det kommer att lösa sej fint för er, bara han kommer på hur skoj både du och agilityhindrena är :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på kontaktövning

Personligen tycker inte jag du ska ge honom fler chanser att springa ifrån dej.

Håller helt med, när det gäller agility-träningen i alla fall.
Men det innebär ju att det måste förhindras på något sätt.

I värsta fall kan man faktiskt genomföra en hel nybörjarkurs med koppel (ev lina) på.
Det har jag gjort. Med en vinthund på en oinhägnad plan som låg alldeles intill järnvägen. Det blev alltför nervöst med vinthundens STORA glädjevarv :o
 
Sv: Tips på kontaktövning

Kl

Jag går nybörjarkurs i agility nu och har nästan hela tiden på kopplet på min hund (utan att hålla i). Oftast håller hon sig där hon ska, men får hon för sig att hon vill iväg är det lätt att bara sätta en fot på kopplet. Lyssnar hon bra får hon vara utan, är hon jobbig att hålla kontakt med får hon ha kopplet på som "säkerhetsåtgärd" helt enkelt.
 
Sv: Tips på kontaktövning

Jag har också nyligen börjat på en Agilitykurs med min hund och jag har honom hela tiden kopplad, för så länge det finns andra hundar och människor vill han dit om han är lös. Men i kopplet går det att genom att vara jätteintressant (hoppa, studsa, tjoa etc.) så får jag honom intresserad av vad jag vill att han ska göra. Och som någon annan sa, träna inte samma hinder för länge, jag brukar varva "de svårare" hindren som slalom och vipp-brädan med några som jag vet att han tycker om och klarar av så som A och plankan.

En ny kontaktövning jag nyligen fick tips om var att: ta en godis och visa den för hunden,och höj det till axelhöjd, när han har ögonkontakt med godiset sänk det sakta mot hunden. Han skall hela tiden ha alla fyra tassar i backen (sittandes, liggandes eller ståendes) om han försöker hoppa upp/ inte har alla tassar i backen, skäller eller gör något annat som han inte ska, så höj upp armen igen och börja om. Det kan ta lite omstarter innan det sjunker in. Hos oss fungerar det med att han blir lugnare (det tar någon minut, då han inte tänker på alla hundar) och han blir lite mer uppmärksam mot oss en stund efter.

Hoppas det var till någon hjälp.

Lycka till med agilityn
/M
 
Sv: Tips på kontaktövning

Mitt förslag är att du separat med din agilitykurs åker på t.ex. allmänträningar där du tränar vanliga kontaktövningar, inkallningar och annat och som kanske är ett bättre forum för dom problem som du och din hund har. Träna också mycket inkallningar och kontaktövningar hemma så ska du se att det lossnar för er snart.

Det här var mitt förslag också. :)

Likaså att leka mycket med hunden hemma så att du lär dig vad han tycker är roligast-roligast och han får inse att matte faktisk kan vara roligast-roligast. Då har man något att ta till när hans blickar börjar vandra mot de andra hundarna.
 
Sv: Tips på kontaktövning

Håller med ovanstående. Dessutom, har du ingen möjlighet att åka upp och träna på hinderna när det inte är kurs? Om han förstår hur himla roligt det är att hoppa och springa genom tunnlar så blir det snart mycket mer intressant än de andra hundarna (förhoppningsvis :p).

Jag skulle nog inte låta honom leka med de andra hundarna. Ni är inte där för att leka, ni är faktiskt där för att jobba- även om det är ett jäkligt kul jobb!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 025
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 216
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 342
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp