Tips på kontorsstol för hemmabruk?

Islandshästryttare

Trådstartare
Börjar bli dags att byta ut vår kontorsstol här hemma som är rejält sliten. Efter pandemin tänker jag att det kanske finns en och annan bukefalist som har kontorsstolar hemma. Ni som har det vad har ni och är ni nöjda med kvalité och komfort? Jag jobbar i snitt tre dagar i veckan hemifrån så för mig är det viktigt att jag har en bra och bekväm stol som samtidigt är ergonomiskt någorlunda ok. Dessutom använder jag datorn och skrivbordet en del privat också så det blir en hel del sittande i den stolen. Har titta lite på en med nackstöd om det någon som har det tycker ni att det är bra eller bara en onödig grej? Kan ju såklart åka till en affär och testa lite olika men tycker det är så annorlunda att bara provsitta en kort stund och sitta och jobba hela dagarna så tycker inte det ger jättemycket mer en första känsla.
 
Fram till för ungefär ett år sedan hade jag en stol från Kinnarps, som jag fått av en kompis. Tyvärr orkade den inte med efter ungefär 20 år i tjänst, så jag köpte mig en ny stol. Denna gång en så kallad gamingstol av lite bättre kvalitet, men med facit i hand borde jag nog köpt en ny från Kinnarps. Men det viktiga med stolar är att man måste känna själv vad som passar, det finns inga enkla svar här.
 
Jag har en Kinnarps och min sambo har en Järvfället från Ikea. Personligen gillar jag min kinnarps bättre, men sambon tycker ikea-stolen är bra. Jag föredrar absolut att stolen har nackstöd och armstöd, skönt att vid behov kunna luta sig bakåt och även ha stöd för huvudet. Jag arbetar från hemmakontoret runt 3-4 dagar i veckan och tycker att jag sitter bättre hemma än på jobbets kontor.
 
Fram till för ungefär ett år sedan hade jag en stol från Kinnarps, som jag fått av en kompis. Tyvärr orkade den inte med efter ungefär 20 år i tjänst, så jag köpte mig en ny stol. Denna gång en så kallad gamingstol av lite bättre kvalitet, men med facit i hand borde jag nog köpt en ny från Kinnarps. Men det viktiga med stolar är att man måste känna själv vad som passar, det finns inga enkla svar här.

Jag har en Kinnarps och min sambo har en Järvfället från Ikea. Personligen gillar jag min kinnarps bättre, men sambon tycker ikea-stolen är bra. Jag föredrar absolut att stolen har nackstöd och armstöd, skönt att vid behov kunna luta sig bakåt och även ha stöd för huvudet. Jag arbetar från hemmakontoret runt 3-4 dagar i veckan och tycker att jag sitter bättre hemma än på jobbets kontor.


Tack båda för svar! Jag har nu kollat in ett företag som säljer begagnade kontorsmöbler som ändå är i bra skick. De har gratis hemleverans dessutom vilket är ytterligare ett plus! Har kollat på en fin Kinnarps där med både armstöd och nackstöd. Har tidigare funderat på en Kinnarps när jag skulle köpa nästa gång.

@Sharpless tycker du en gamingstol är bra att sitta och jobba i? Har funderat på det men funderat just på om det är bra för kontorsarbete.
 
Jag har Hattefjäll från Ikea. Inget nackstöd eftersom jag tycker det är extremt obekvämt.
Är väldigt nöjd med stolen efter ca 6 månader.
 
Tack båda för svar! Jag har nu kollat in ett företag som säljer begagnade kontorsmöbler som ändå är i bra skick. De har gratis hemleverans dessutom vilket är ytterligare ett plus! Har kollat på en fin Kinnarps där med både armstöd och nackstöd. Har tidigare funderat på en Kinnarps när jag skulle köpa nästa gång.

@Sharpless tycker du en gamingstol är bra att sitta och jobba i? Har funderat på det men funderat just på om det är bra för kontorsarbete.
Just den jag har, Titan Evo från Secretlab, fungerar absolut att jobba i. Det främsta klagomålet jag har är att ryggstödet känns lite för tillbakalutat, även när det är som mest upprätt. Sedan är det nog även så att jag kanske inte skulle köpt "XL"-varianten, men det är ju mer mitt fel. Har inga andra problem att sitta i den en hel arbetsdag eller mer (ja, jag sitter ofta vid datorn även utanför arbetstid).
 
Jag vill prova en kontorsstol innan jag köper så jag var på flera olika ställen ganska nyligen. Det slutade med att jag köpte en Markus från IKEA. Den Kinnarps jag har på jobbet är bättre men jag är helt klart nöjd med stolen och ångrar inte mitt köp (har dock bara haft den ca 1 månad så hållbarheten vet jag inte men är 10 års garanti på den säger de).
Generellt måste jag säga att butikerna verkar väldigt ointresserade av att sälja sina stolar då de vanligen är mer eller mindre omöjliga att provsitta på ett bra sätt. De står ofta trångt och med rejält dålig tillgänglighet.
 
Tack båda för svar! Jag har nu kollat in ett företag som säljer begagnade kontorsmöbler som ändå är i bra skick. De har gratis hemleverans dessutom vilket är ytterligare ett plus! Har kollat på en fin Kinnarps där med både armstöd och nackstöd. Har tidigare funderat på en Kinnarps när jag skulle köpa nästa gång.

@Sharpless tycker du en gamingstol är bra att sitta och jobba i? Har funderat på det men funderat just på om det är bra för kontorsarbete.

Jag tycker att gamingstolar är för stora. Som om alla är gjorda för väldigt stora män. Passar mig som mindre kvinna rätt dåligt. Men prova själv och känn hur det känns
 
En sak att tänka på är om du behöver svankstödet högt eller lågt och om det behöver följa med. Bästa stolen jag haft kunde man höja/sänka svankstödet så det hamnade rätt och när du lutade dig tillbaka så följde det med och gav stöd hela vägen. Dessutom fanns sitsen i olika djup och bredd så man fick stöd hela vägen men inte för långt samt med bredden slapp man få armstöden för långt från kroppen.
 
Jag har Långfjäll från Ikea med hög rygg och utan armstöd hemma. Jag tycker om den mycket mer än den dyra ergonomiska stolen jag har på kontoret som mer är anpassad för standardmannen än mig. Jag använder inte nackstödet så det gör inte mig något att det inte finns på den.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett litet skrivbord (Brusali från IKEA) hemma som jag aldrig köpt en stol till då det mest agerat nattduksbord. 🙈 Nu har jag...
Svar
7
· Visningar
459
Senast: Luzzan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp