Tips på markarbete önskas!

Brolinskan

Trådstartare
Jag har ett litet projekt inför hösten för mig och min häst.
Hon är en frieser på 7 år som är ganska outbildad, blev inriden sent och har sedan haft ett föl efter det.
Hon har precis flyttat med mig till Stockholm, från familjegården och jag kommer äntligen ha lite mer tid att ägna bara på henne (istället för att slitas mellan 6 ridhästar samt sköta all skötsel).

I våras åkte hon på mask hos sin tränare efter att hennes föl avvandes och tappade jättemycket vikt, både muskler och fett och under sommaren har hon mest fått äta upp sig och jobbats ganska modest.

Då jag tycker att jag är för tung för att rida henne regelbundet nu, då hon inte har så jättemycket rygg och rumpmuskler än. Jag är på väg ner i vikt men vill att hon ska "gå upp i muskler" under tiden.

Så jag har inte tänkt rida henne nu på någon månad eller två utan bara jobba med henne från marken. Då hon är ganska outbildad får jag börja med det mesta från scratch. Vi har tillgång till en paddock och jag är van både vid att longera löst, på töm, med kapson. Löshoppa. Van vid att tömköra, både med längre töm och väldigt nära inpå.
Jag har även väldigt mycket natur inpå knuten där jag kan ta långa promenader med henne. Dessutom tränar jag NH med henne, hon är ganska rädd för saker och jag vill att hon ska bli tryggare med mig.

Men jag är rädd att det dels kommer bli lite enformigt, då jag mest är insnöad på vissa övningar och för att det sa funka vill jag ha in lite tips på nya övningar som vi kan göra för att göra henne starkare och i bättre form.
Det mesta av det ovan måste jag dessutom göra på ridbanan, och jag vill få henne att tycka att dte är roligt att jobba, då hon inte har någon enorm motor.

Om ni får någon rätsida på mitt lite snurriga inlägg, så är det alltså handfasta övningar, både med tömkörning, longering (löst och fast) osv. Samt tips på nya saker jag kan göra från marken, dels för att utbilda henne och dels för att bygga muskler på henne.

Tack på förhand!
Ella
20090829431_51448358.jpg
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Skumläste bara det du skrivit men ska vara kortfattad på mina ideer.
Tömkör ute i skogen i skritt. Det går nog itne att springa efter för det drar väll i munnen men då får hästen komma ut i skogen och arbeta på samma gång. Gå ut med grimam och grimskaft och klättra i backar. Då får du lite träning också. :cool: Dåliga ideér men alltid något ;D
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

tack för tips!
Jag tror dock attd te komemr dröja lite innan jag tömkör henne ute i skogen, än så länge är hon lite för grön för det, men så fort hon känns helt trygg med tömmar och mig lite hursom helst kommer jag helt klart lyda ditt råd.
Allt som ge rmig träning också är bra :D

Jag tänker mig er som övningar man kan göra exempelvis när man tömkör, någon?
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Du kan ju alltid köpa lite koner som du använder, så det blir svårare att fuska med "ridvägarna". Ett exempel är att du sätter ut koner längs en långsida för att köra serpentiner mellan dem, sedan vända snett igenom för att på diagonalen ha ett gäng bommar som hästen får gå över, osv. Finns massor av sådana dära övningar som gör det lättare att faktiskt tömköra hästen och inte bara hänga efter planlöst, jag brukar ha lätt att göra det ibland :p
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Bra idé!
Mer sånt!
Jag har tillgång till både bommar och hinderstöd och koner också. kanske göra en labyrint för att ta oss igenom?
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Bra idé!
Mer sånt!
Jag har tillgång till både bommar och hinderstöd och koner också. kanske göra en labyrint för att ta oss igenom?

Labyrinter ar kanonbra for ledarskapsovningar! Jag foredrar i och for sig att saga kommunikationsovningar for det ar ju en kommunikation man vill uppmuntra till:p

Lagg ut bommar pa marken, som en labyrint, dar du kan ga framat, rygga rakt och runt horn samt dar hasten maste koncentrera sig var den satter fotterna, dvs bakhovarna maste ju folja framhovarna runt hornen... Roligt och nyttigt for hast och manniska!:banana:
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Hej, det borde inte vara några större problem att tömköra din häst ute. Jag red in en 3 årig New Forest i somras, visserligen var hon gudasnäll (Som NF ofta är) men hon var nästan helt ohanterad och borde vara mer grön än din. Jag tömkörde henne ute (Vi hade ingen ridbana och jag kunde inte göra det i hagen pga. min egen häst), både i skritt och trav på rakt spår och det gick hur fint som helst.
Men är din häst väldigt stirrig är det kanske ingen bra ide.

Man kan ju både tömköra och gå en bana med typ koner och labyrinter. Jag mins att jag tömkörde en shettis väldigt mycket på det viset förr och det ger en lydigare och smidigare häst vid ridning.
Om din häst nu inte är jätte stirrig tycker jag att det rätt kul att cykla med dom också, ger ju kondition för hästen utan att du belastar den med din vik och du slipper snedslitningar som man kan riskera med för mycket longering.

Sen kan man ju köra vanlig lydnadsträning och träna hästens förtroende för dig genom att t.ex. gå på presenning, vänja den vid paraplyer, vattenpistoler eller binda en jacka runt huvudet på den och gå med den på ridbanan (testar förtroendet din häst har för dig och är väldigt bra att kunna om det börjar brinna).
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Än är hon inte riktigt tillräckligt lugn när jag tömkör för att jag ska vilja gå utanför volten, men för varje gåg jag håller på med henne blir hon ju bättre, mer avslappnad och lyssnar bättre, så det är nog bara en tidsfråga! :)

Jag har faktiskt cyklat med henne förr och jag vet inte varför jag inte har tänkt på det nu, lite svårt iofs då stallet där jag står är inne i ett naturreservat och det finns inga direkt skogsvägar här, utan bara små stigar, min damcykel är kanske inte optmal för det jobbet, men några slätare stigar bord ejag ju hitta! Jättebra tips!

Ja, alla förtroende övningar är bra för henne då hon har en förmåga att tycka att dte mesta är läskigt oavsett omd et är en gran, en sten eller ett fladdrande paraply.
tack för alla bra idéer!

Några mer tips på muskelbyggande övningar?
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Du sager att hon inte ar tillrackligt lugn for att ga pa skogspromenader an. Men om du nu vill komma ut i skogen sa att hon far trampa i lite ojamn terrang tex sa kan det vara bra att valja ut en lamplig plats dar man lugnt vanjer henne att vara. Bara en liten yta, man behover inte satta pa sig sjumila stovlarna och traska runt hela byn:D. Hastar tycker ju om, och blir lugna av rutiner. Du kankse har rutiner pa banan som du kan ta med dig ut, sa att hon fortfarande kanner sig hemma. Det brukar vara roligt och starkande att gora oppnor och serpentiner (och allt vad du nu gor pa banan ) runt traden (naturligtvis beroende pa hur utbildad hon ar).

Jag ar av den asikten att hastar behover rutiner och kanna igen sig for att vara lugna, och att allt maste komma succesivt, med fortroende och respekt. Jag vill ha kommit ganska sa langt i utbildningen innan jag medvetet borjar utsatta dem for "farligheter". Men det ar jag det.:)
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Hon är inga problem att gå ut i skogen med om jag leder henne, givetvis, men hon har tömkörts ca 10 gånger och då är jag inte så sugen att tömköra henne ut i skogen, i helt nya omgivningar (vi har bara varit i nya stallet i snart tre veckor och i skogarna vi håller till är det en hel del löpspår, lösa hundar och mountainbike-spår, så det är lite läskigare än hemma på landet). När jag tömkör så är fokus fortfarande mest att vänja sig vid tömmarna och att jag befinner mig bakom henne, än så länge, några öppnor finns inte på kartan, än. Hon är väldigt outbildad och kan inte ens sidförflyttande hjälper. Vi snackar om att göra allt från början i stort sett. Det är mest därför jag inte vill gå för fort fram med henne. men dte är svårt för man vill så mycket, men jag vet ibland inte vad jag ska prioritera högst.

Blir hon rädd för något i okänd mark så är det 700 kg häst som blir rädd.

jag håller helt med dig om att ta det succesivt, vi vänjer oss vid omgivningen i grimma och blir lite bättre på att tömköra på kända marker innan vi tar nästa steg och tömkör i skogen. :)

Det finns ju olika former av farligheter också. Gwenda tycker det är tillräckligt farligt att gå förbi en hög med sågspån som ligger i ena hörnet av ridvolten. Första gången hon kom in på banan blev hon livrädd, nu är den helt okej och hon bryr sg inte längre. Jag skulle i dagsläget verkligen inte börja med presenningar, de är lite för hög svårighet för att det ens skulle funka. Vi fokuserar på att tömmarna ska vara helt ofarliga, att pisken inte är otäck och liknande. :)
Men precis som du säger, när vi väl tar steget ut från banan, så komemr jag nog hålla mig till ett neutralt och lugnt ställe och sedan utvigda hur långt vi tar oss, precis som du säger måste man ju inte göra hela skogen på en och samma gång :D

Tack för tips och råd!
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Hej! Nu ska göra något som jag kritiserat i en annan tråd - bara svara "läs en bok", men jag kan inte låta bli!
I "Lär känna din häst : träning från marken" har Lesley Bayley samlat tips från många olika dicipliner och personer. Den är mycket inspirerande!
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Tack!
Jag har faktiskt ingen just sådan litteratur, så dte är inte omöjligt att jag förkovrarmig i just denna :)
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Okej, om hon ar sa gron sa skulle jag gjort samma sak, stanna pa banan (eller var hon nu ar van att vara) och gora mer kommunikationsovningar. Tankte mer pa att du ville ha muskeluppbyggande ovningar, det var darfor jag trodde att hon kommit langre i tomkorningen :). Sjalv brukar jag inte tanka sa mycket muskeluppbyggande nar hasten ar sa gron (mer an att den ar lag i igangsattning fran halt) da ar det att kunna slappna av och kommunicera som galler. Gora overgangar och langa halter pa utvalda platser. Nar man borjar kunna gora skolor som tex oppna sa kommer ju musklerna ocksa. Fast det ar min filosofi.

Jag brukar anvanda en parkeringshalt. Jag har skrivit om den ett antal ganger sa det borjar bli tjatigt, men malet med den ar i alla fall att kunna fa hasten att vanta pa ett och samma stalle. Man valjer ut en plats pa banan dar man parkerar hasten. Nar den tar ett steg sa flyttar man lugnt tillbaka den. Om den gar ivag sa stannar man den lugnt och flyttar tillbaka genom att gora en liten volt, rygga, flytta sidvarts eller vad som passar. Nar hasten star lugnt och stilla och vantar sa gar man runt den, fixar med tommarna, tittar pa stenar pa marken, fixar svansen pa hasten eller vad man nu kan komma pa. Malet ar som sagt att fa hasten att lugnt vanta tills du ber den att ga. Later simpelt men ar valdigt effektiv kommunikations ovning som ger en lugn och trygg hast, samt lagger man en valdigt bra grund tills man ska borja sitta upp, eller tills du borjar ga ut i skogen, da har du en bra rutin att ta med dig:) Om hon stressar upp sig sa tar du henne bara till parkeringshalten, mycket trevligare an att ha 700kg som drar ivag om hon blir radd;)
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Superbra övning, tack!
Till saken hör att hon har svårt att stå still och vänta och jag har tränat mycket halter, s en sån här övning vore perfekt.

Kanske är dte dumt att stressa fram muskelbyggande övningar när vi liksom har fått börja om från början, men jag tänkte mer som komplement. Men det kanske blir att klättra ledandes i grimma :)
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Kan du inte ta ett långt rep/grimskaft (tänk NH-rep) och gå ut och gå i skogen. Sen "longerar" du henne över stockar, runt stenar, runt ett träd, sen ska hon vända och komma tillbaka till dig. Du kan flytta framdelen och bakdelen runt en sten.

Du kan också ta en bom/träd i skogen/något långt och ha den mellan dig och hästen. Du står rakt framför din häst och bommen mellan er. Sen ska du locka henne framåt men när hon har bommen mellan frambenen och bakbenen så ska hon stanna. Sen kan hon backa tills ni har bommen mellan er, och så gå framåt igen, så hon har bommen mellan fram- och bakbenen.
När det fungerar kan du låta henne gå fram och stanna när hon bara har ett framben på "din" sida av bommen och det andra tre benen på "hennes" sida. Sen kan hon därifrån backa eller gå fram.
Du kan låta henne gå över med alla fyra, och sen kunna stanna med bommen bakom hennes bakben. Sen kan du backa henne så hon återigen står på "sin" sida av bommen. MEN tänk på att hästar kan tycka det är läskigt att backa över när det ligger skräp bakom dem. Så ta det bara lugnt! :)
Den här övning är jättebra. Man fokuserar på någonting. Du vet vad du vill att hon ska göra. Springer hon förbi dig så gör bara om. Man kan nog inte kunna den här övningen för bra ;) Hon lär sig lyssna på dig, och hon lär sig att du är en trygg person!


Obs. Jag har inte läst något annat inlägg så det här kanske står tidigare.
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Detdär ed at longera ute i skogen är en jättebra idé, men hur stor trädlös plats behöver man då? ag får för mig att dte är för tätt med träd här i skogarna, menman kanske kan göra "volten" väldigt liten?

Bra tips med halten! tack :)
 
Sv: Tips på markarbete önskas!

Idag testade jag att longera henne över stock och sten ute i skogen och det gick riktigt bra!
Även om jag främst fick jobba i skritt till en början för vi hittade inte några tillräckligt stora ytor.
Men hon lyssnade och verkade tycka attdte var ganska skönt och var avslappnad.
Vilket kändes jätteskönt efter vår timmes promenad igår då hon blev livrädd för ett gäng kalvar (eftersom hon aaaaaldirg sett kalvar förr (mer än de som stått på samma gård som henn ei två år..)) Suck!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 225
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 691
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp