Tips på övningar för att bygga på muskler?!

P

Ponniie

HejHej!
Har precis börjat rida min medryttarhäst på allvar nu. Hon är en 20 årig connemara och jag kan ju erkänna att hon inte är omhändertagen på bästa sätt.. men det är iaf ok. Strunt samma. Nu vill jag ha lite tips hur jag kan bygga upp hennes musklar. Det är främst Rygg och bakbens muskler som det behövs. Det finns tyvärr knappt några klätterbackar. Och jag är inte helelr så duktig att jag får hen häst i form av att bara sitta upp på den utan måste verkligen jobba fram det. Har man tur så kanske hästen mjuknar när man ridit 1 timma. ;) Skicka gärna alla sorters övningar!
Måste bara tillägga att den här ponnyn gått LA Hoppning i sin ungdom. :bump:
 
Sv: Tips på övningar för att bygga på muskler?!

Hej!
Försök att inte rida så länge som en timma när du ska bygga muskler... Satsa på ridpass med kvalitet istället. Det är väldigt jobbigt att bygga muskler och om man rider för länge bryter man ned istället för att bygga upp.

Öppna och sluta är bra övningar som stärker bakbenen och ryggen på hästen. Detta med förutsättning att man gör dom noga och att man inte nöter för länge så att hästen börjar slarva när den blir trött.

Satsa på korta pass med styrketräning, det bygger fortast.
 
Sv: Tips på övningar för att bygga på muskler?!

"Off road"-ridning i skritt i skogen är bra, så de måste lyfta på tassarna :) Det stärker ben och rygg på ett skonsamt sätt. å kan man lägga in lite mjukgörande övningar på stigen, lite sidförande etc så de mjuknar. Sen kan man jobba vidare därifrån !
Lycka till !
 
Sv: Tips på övningar för att bygga på muskler?!

Kolla hennes foderstat så hon får rätt sorts foder för att ha en chans att bygga muskler också.Det står att det är din medryttarhäst och att hon inte är omhändertagen på bästa sätt men du kanske kan påverka foderstaten ändå om den verkar helt galen:confused:
 
Sv: Tips på övningar för att bygga på muskler?!

Håller helt med övriga här- kvalite framför kvantitet på ridpassen.... Det är mkt bättre att rida 20-30 min 5 dgr per vecka än att rida 1,5 h två ggr per vecka!!
Kör korta pass med varierat innehåll- offroadridning, gå över bommar, öppna sluta, övergångar... jag tycker det är en fördel att bygga upp en häst speciellt med den åldern, ute i skogen, många (läs de flesta) övningar som stärker hästen går att göra alldeles utmärkt i skogen. Fördelen är att du ofta har en mer naturlig bjudning och hästen hinner aldrig tappa sugen på dessa korta arbetspass. Lycka till!
 
Sv: Tips på övningar för att bygga på muskler?!

Skritt är underskattat, det är en toppengångart om man vill bygga muskler. Förutsatt att hästen skrittar på i bra tempo och inte går och "såsar". Klättring är också bra!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
818
Träning Rider en mycket mysig herre på 8 år, ett danskt halvblod, storbyggd men inte grov. Han är något lång, och lite grön. Eftersom jag...
Svar
1
· Visningar
888
Senast: lomuxx
·
Z
Träning HEJ! Jag behöver verkligen hjälp! HOPPAS ATT NI GILLAR ATT SKRIVA :angel: Fakta om hästen : 5 årigt D-ponny sto , grundriden ...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Vertigo
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp