Ny häst, tips & ideér på foder, övningar mm för att muskla

Mysan123

Trådstartare
Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst.

Har alltså köpt en ny storhäst (valack, 10 år) som framöver är tänkt som min nya tävlingskompis :) Men justnu ligger fokus på att muskla honom och utbilda honom vidare, då han endast är grundriden.
Problemet är att han har nästintill inga muskler på överlinjen samt rumpan, dessa behöver verkligen stärkas ordentligt. Målet (förstår såklart att det kommer ta lååång tid) är att han ska bli en riktig liten muskelknutte ;) Dock har han inte riktigt den kroppen, då han är tunn men ändå grov, om ni förstår hur jag tänker? Haha ;)

Det jag vill ha hjälp med är alltså ideér på övningar samt arbete att muskla honom. Men även andra tips som kan hjälpa mig i mitt arbete. Kommer såklart att ta hjälp av en duktig tränare, men vill ha övningar att arbeta honom hemma med :)

Kan tillägga att han hade stått en längre period (ca 2 mån) innan jag köpte honom pga tidigare ägares tidsbrist. Så fokus har varit att sätta igång honom sen i December då jag köpte honom. Han är nu riden i alla gångarter, men har inte helt 100% kondis än...

Bomba på med bra tips och nyttiga ideér!

Tack på förhand :)
//My
 
Mitt absoluta fodertips för en bättre överlinje är Fibergis MuscleUp. Började använda den på mina hästar när jag satte igår dem efter en längre "vila", och de har aldrig satt en så fin överlinje så fort.

Träningsmässigt rekommenderar jag först och främst allsidighet!
Mycket träning med bommar; ibland lite upphöjda, på olika avstånd, på volter osv. Bommar är ju super för att öva upp smidigheten, men också kanon som styrketräning då hästen måste lyfta benen väsentligt högre.
Också olika typer av skolor och förflyttande rörelser så att hästen sätter allsidiga muskler och blir stark i hela kroppen.

Tänk på att om du vill främja musklernas tillväxt och inte bryta ner dem innan de hunnit återuppbyggas är det viktigt att inte träna hästen varje dag. Beroende på hur hårt du tränat tar det olika lång tid för hästen att bygga upp musklerna igen. Man brukar säga att det tar 1-2 dygn för musklerna att återuppbyggas efter ett lättare träningspass, och 4-6 efter ett hårt. Det är många gånger längre tid än man tror. Men tänkt dig själv när du har tränat hårt, den träningsvärken sitter i ett tag va? Samma för hästen.
Så mitt tips på den fronten är att inte köra hårdträning mer än 1-2 gånger i veckan, alt. en gång tungt + en gång medeltungt. Resterande dagar bör då bestå av lättare arbete och vila. Ut och skritta är ett perfekt sätt att bygga överlinje.
Generellt skulle jag nog vilja rekommendera mycket skritt- och galopparbete i träningen.

Och att inte glömma är; för att hästen över huvud taget ska kunna muskla sig ordentligt krävs att hästen är mjuk i kroppen, spänningar hämmar muskelutväckligen eftersom det är när muskeln är i vila som den kan återuppbyggas. Skrittarbetet är därför ett perfekt sätt att mjuka upp och lösgöra hästen.

Hoppas att det var till någon hjälp! Lycka till med hästen! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 280
Senast: Bobloblaw
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 502
Senast: MaritH
·
Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 433
Senast: Akiros
·
I
Ridning Det står stilla i huvudet på mig. Jag rider enbart dressyr, och har inte kommit så jätte långt. Då jag kämper mest med, att få ner...
Svar
11
· Visningar
1 651
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp