Tips på övningar?

Bismark

Trådstartare
Har ett underbart vbl sto som är liite w-tränad. Hon har gjort en del av markträningen och är lite riden. Väldigt lugn och föröker alltid sitt bästa. Bär sig fint i skritt och efter ett tag även i trav, men hon är så enormt pigg. Galopp är inte att tänka på i lungt tempo. Och ska man få til len lugn arbetstrav utan att behöva hålla igen henne hela tiden så får det vara på slutet av passet. Men när hon väl är där så går hon kanon i skritt och trav, galoppen har jag inte bråttom med..

Men för att komma till saken, Lite tips på övningar som jag kan göra i skritt? Hon ryggar genom L-bommar och går över pressenningar, vi tränar även på att kunna gå rakt.. Hon gillar när det är lite "tänka-saker" typ trail grejer.. Egentligen är hon alldeles FÖR smart, hon tröttnar så fort hon har "löst" problemet. Men lite kluriga saker och gära sånt jag kan ha nytta av ute i skogen. Gärna lite tips på vad jag kan aktivera hennes hjärna med..

Mvh Bismark

Sv: Tips på övningar?

Öppna och stänga grindar från hästryggen
Rida över/igenom vattendrag om det finns
rida slalom
Utöka L hindret till lite längre
Träna på sidepass om hon inte kan det redan

Om hon är pigg i traven så aktivera henne hela tiden. Min är lika dan och det är bara att välja, dragkamp eller aktivering. Man kan rida skänkelvikning fram och tillbaka över vägen. Halvhalter. Halt tempoväxlingar, volter. Skritta några steg, backa några steg. Rid över bommar eller runt stock och sten i skogen. Slalom mellan koner eller träd i skogen. Min fattade inte vitsen med koner så vi gick ut i skogen och zickzackade oss fram. Om du rider på ridbanan lägg ut lite bommar och koner på olika ställen och ha som stationer där du gör nått och sen travar du fram till varje station då kanske hon inser att det inte är någon idé att stressa iväg för hon ska ändå stanna eller göra nått snart.

Hur lär jag henne sidepass då? Hon har inga problem med skänkelvikningar eller öppna utom att formen inte riktigt håller när hon ska koncententrera sig. (Men den kommer tillbaka efter ett par steg.) Är det lättast att sätta henne mot en bom på marken eller man ska göra skänkelvikning med mer och mer tvärning??

Vill ju ha nåt "kul" att göra på ridbanan för hon verkligen hatar att vara där om vi inte hoppar, vill att hon ska fatta att det faktiskt kan vara kul att vara där utan att hoppa. Har gått över presenningar med henne och hon blinkar inte ens. Väldigt cool dam..

Funderade lite, har sett en sån fyrkant man ska vända i.. hur stor ska den vara?? Tror det kunde varit nåt...

Hej!

Finns ju massor med övningar men det är så svåra att förklara :smirk: . Ska iaf försöka förklara en övning som jag tycker är jättebra, den lär hästen (och dig) att kordinera hjälperna och flytta framdelen och bakdelen.

Man sätter ut tre koner i en triangel som är ganska stor ca fem meter mellan konerna. Sen skrittar man på utsidan av dom på raka spår och när man kommer till en kon så placerar man antingen framdelen elr bakdelen i höjd med konen (beroende på vilken kroppsdel man vill flytta) Vill du flytta framdelen så stannar du med bakdelen vid konen och vänder sen på bakdelen tills du står med nosen mot nästa kon. Vill du flytta bakdelen så ställer du framdelen brevid konen och puttar bakdelen tills du har nosen mot nästa kon. Prinsipen är att när du flyttar framdelen så ska bakdelen så helt still och när du flyttar bakdelen så ska framdelen så helt still. Om man växlar övning vid varje kon så kommer hästen att bli lyhörd på dina hjälper.

Ett tips vid den här övningen är att stå stilla ett tag vid varje kon innan du börjar flytta annars kan hästen börja försöka förekomma dig och trampa runt av sig själv, gör den det ändå så stanna vid en kon då och då och gå sen bara runt den utan att flytta nånting. Övveraska hästen!

Händer det tex att hästen vid en kon där du har tänkt att flytta framdelen flyttar bakdelen istället så haka inte upp dig på att flytten ska ske precis brevid konen utan håll kvar din hjälp tills dess att du får det du ber om även om det är hundra meter bort från konerna. Gå sen bara tillbaka och fortsätt med nästa kon.

Hoppas att du förstod :)

Lycka till!!

MVH Frida

Åhh den övningen tror jag passar damen. Får nog ut och prova den redan idag faktiskt.. *ler* BLir nog svårt att flytta framdelen bara. :smirk: Baken brukar kunna snurra runt fort ju!

Tack så mycket!!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 891
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back... 2
Svar
22
· Visningar
6 268
Senast: Boj
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner... 2
Svar
28
· Visningar
4 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka