tips på paddar. hur ska jag göra?

Gullan86

Trådstartare
okej nu är det så att jag har en syntetsadel som visade sig vara helt rak i bommen och hästen har ju lite svank. och detta verkar inte vara alltför ovanligt läste idag att de flesta westernsadlar tillverkas med rak bom och hur många hästar på en skala har helt rak rygg som en pille?

så iaf sadeln var inte så dyr men jag ska självklart försöka hitta en mer passande. när man tittar på ett använt schabrak ser man att sadeln ligger an bak och fram men i mitten är den ett område på ca 5cm som den inte ligger an alls. det blir alltså större tryck där. :cry:

men en kunnig människa som tittade på den sa att jag ska självklart fixa en ny sadel(om det inte går att ändra bommen) för sadeln är hur bra som helst annars.
men människan sa även att jag kan fortsätta rida i den ett tag till men inte år ut och år in men det var inte så farligt eftersom hästen inte fick ont av den och jag INTE är så tung.

hästen har heller ingen manke så sadeln glider fram ganska mkt och hamnar i bakvikt efter en ridttur så en svanskappa vore bra eller vad tycker ni?.för schabraket ligger ju lixom kvar men sadeln glider fram över schabraket.

har ni någe bra tips på hur jag ska göra nu när jag rider tills jag hittat en bättre passande sadel.
det ska tilläggas att hästen är en nyinriden islandshäst som e rätt fel så han kommer ändra sig mkt i kroppen så igentligen om jag köper en passande sadel nu så kanske den inte passar veckan efter :cry:

näe var tycker ni jag ska göra? tips? egna erfaranheter?. finns det några bra paddar att lägga under. det perfekta hade ju varit en gelepadd som haft en flytande innehåll som tryckts in där "hålrummet" är. finns det någon sådan? eller har ni någe bättre förslag?
vad tycker ni om att detta: är det bättre att ha en tjock padd eller tjcok vojlok/schabrak under istället för ett tunnt vanligt? eller bli det bara värre?

näe nu får ni säja vad ni tycker., :bump:

Sv: tips på paddar. hur ska jag göra?

Köp en bomlös, (har själv en torsion) och problemet är med största sannolikhet löst.
Torsion har en westernmodell också.

Bara ett tillägg....

Om hästen är nyinriden så är det extra viktigt att han har en passande sadel för att inte få dåliga erfarenheter. En sadel som ligger illa gör dessutom att han inte kan sätta muskler på rätt ställe och tom göra att dom muskler som finns försvinner, ex på sidorna bakom manken. Till råga på elendet kan hästen få rejält ont, och det är väl rätt onödigt speciellt på en "oförstörd" häst.

Är du liiite rädd om din häst så kasta/sälj den!
En sadel som sitter så illa ska inte användas alls. Sånt där är viktigt att ta reda på innan köp (rak eller böjd bom, bomvidd, bomlängd)

En duktig sadelutprovare kan prova ut en sadel som är ngt för stor för din häst, och så får du använda en padd tills den breddat sig såpass att du kan ta bort padden och ha en passande sadel. Så gjorde jag med min unghäst för att slippa byta sadel efter kort tid. Det funkade utmärkt, se bara till att du tar bort padden i tid !

Det är inte rätt mot hästen att fortsätta rida den med din nuvarande illasittande sadel, försök att byta snarast.

Om bommen är för vid så att sadeln ramlar ner och trycker mot ryggraden kan en padd göra skadan mindre, och om det trillar i bakvikt kan en padd som bygger upp sadeln bak göra skadan mindre. Men jag tycker du ska akta dig för detta, eftersom sadeln fortfarande kommer passa dåligt, bara att det ser bra ut. Fortsätter du rida på det så kommer hästen bli skadad.

Så, eventuellt en padd som högst tillfällig lösning om du nu måste rida tills du hittat ny sadel. Annars kanske viloperiod med promendad och tömkörning/longering tills du har en bra sadel ?

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 960
Senast: caballus
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka