Tips på perenner

Bukefalos 30 år!

KesoNeso

Trådstartare
Hjälp önskas 😊

Jag har på två ställen i min gräsmatta stora stenbumlingar som sticker upp bara lite lite, men tillräckligt för att roboten inte kan klippa där.
Stora som i att det inte är något man får bort i första taget, speciellt den ena för jordflätan ligger ganska nära den.

Så istället har jag köpt en rabattkant och tänkte slänga i lite jord och plantera något fint.

Det ska alltså bli två runda plättar mitt i en gräsmatta så gärna blommor med lite färg.

De ska sköta sig själva och inte övervinnas av ogräs/gräs. Givetvis tar jag hand om dem lite i början tills de rotat sig, men efter det kommer de troligtvis glömmas bort.
Eftersom där är sten under en del av rabatterna blir det inte så djupt för rötterna där, men i min önskevärld så letar sig rötterna runt den 😁

Den ena kommer vara i skugga så gott som hela dagen, den andra får sol på eftermiddag och kväll.

Jag bor i södra Halland, på gränsen till Skåne, vilken växtzon det nu blir.

Jag är totalt okunnig i sånt här så lägg gärna med bilder eller länkar 😊

Det är inte jättemånga perenner som blommar mycket i skugga, men det går alltid att ge aklejor ett försök. De frösår sig väldigt mycket när de är etablerade, så fördelen är att de inte behöver någon hjälp med att hålla ogräs borta. Nackdelen är att de är ogräs om de är på fel ställe. :angel:

Annars kan man fundera på bergenia, eller funkia (funkior gillar inte att det är för torrt så det kanske är svårt i ditt läge?). Strutbräken är en tålig ormbunke med vacker form och lite höjd, och de passar bra ihop med både funkia och akleja formmässigt.

Det här är mina vildaklejor. De finns i både mörklila, mellanvarianter och en riktigt blek rosa som nästan ser vit ut.
1000021108.webp

Andra fina varianter som finns att köpa är tex Nora Barlow, Black Barlow, Pink petticoat eller William Guinness. Det finns mängder av andra färger också!

I den soliga tänker jag utöver vad som redan sagts lavendel, timjan, salvia. I den skuggiga, kanske myskmadra (men blommorna är små, skira, vita, oansenliga) och lungört (vackra prickiga blad också efter blomningen).

Någon sorts näva är ett säkert kort. Likaså kantnepeta. Men är man doft känslig kan man ha svårt för dem.

Kantnepeta finns ju i väldigt olika storlekar också, beroende på hur man vill kombinera. Jag gillar de lite lägre (Purrsian Blue och Cat's pajamas) i framkant. Cat's pajamas blommar helt hysteriskt mycket hela säsongen här.

Kombinera med kaukasisk förgätmigej så får man lite vårblomning också.

Det här är en kantnepeta 'Cat's pajamas' som är nerklippt efter första blomningen och börjar lite på blomning två. Den är fortfarande i sin kruka från plantskolan, så den blir mycket finare när den etablerat sig.

1000021110.webp

Här är den blommande kryddsalvian, med några aklejor i bakgrunden. Det finns ju mängder av salvia med mer dramatiska blomsterstänglar, men jag gillar att odla sånt som både går att äta och titta på. :)

1000021115.webp

Jag slänger in astilbe som förslag, den blir ganska buskig så den fyller ut bra. Tjusig när den blommar, det är som en explosion av färg :love:.

Ena halvan av min tomt ligger i skugga större delen av dygnet och där har jag akleja, funkia och ormbunkar. Dom är stora och frodiga så helt klart trivs dom och kräver inget extra fix.

Och så har jag liljor under ett stort träd vid skogskanten, både krollilja och brandlilja som är klassiska torparväxter. Men vete sjutton om dom officiellt är perenner som trivs i skuggigt läge eller om mina är rebeller. 🤔

Kanske löjtnantshjärta på den mer skuggiga platsen? Jag har i alla fall löjtnantshjärta på någon plats som jag tycker är mer skuggiga (lite sol på förmiddagen).

Bifogade filer

• 17820553515206407941461221425821.webp
    17820553515206407941461221425821.webp
    44 KB · Visningar: 12
Oj! Tack för alla tips, nu kommer jag ju få beslutsångest 😁
Får sätta mig ner i lugn och ro och kolla igenom alla förslag.
Om någon kommer på fler så bara ös på 😃

Måste det vara perenna blommor, eller kan det vara intressant med även typ mindre prydnadsbuskar? Jag har en del ölandstok (soligt läge), de är väldigt lättskötta, och blommar (gult) en stor del av sommaren

Måste det vara perenna blommor, eller kan det vara intressant med även typ mindre prydnadsbuskar? Jag har en del ölandstok (soligt läge), de är väldigt lättskötta, och blommar (gult) en stor del av sommaren
Buske blir nog för stort, det kommer inte vara så stor yta. Och jag misstänker att buske vill ha mer djup för rötterna än vad blommor kräver.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka