Bukefalos 28 år!

Tips på problemhäst...

V

ViggoVilding

Har en femåring som startar fem gånger med varierat resultat. Har gått med tunga ridskor fram, vanliga falsade bak eller travskor fram och tyngsta bootsen och vanliga falsade bak. Enligt kuskar som säger att han är så rullig så han behöver det. Samtidigt som de vill ha en kort käk så det ser ut som han tittar på stjärnorna.

Det har inte fungerat för honom i volten i starten, då blir han förbannad för han vill dra ner huvudet och käken tar emot, han biter i bettet och galopperar sedan går han som en klocka. han har även haft helstängt.

I senaste starten bestämde jag att vi tar bort käken och har helstängt kvar för när vi testade utan sprang han och tittade på grannen. Utan käken går han nu iväg felfritt i volten och tar in tillägget på 20 m utan problem med en gång. Kusken ställer han sedan i tredje spår i kurvan fast möjlighet finns att gå ner i andra spår. Hästen galopperar. Går sedan felfritt till sista sväng där han galopperar igen. Enligt kusken efteråt är hästen "helt jävla oregerlig", det går inte att ta i honom för då galopperar han och att han är så jäkla rullig, då var han skodd med halvrunda fram och falsade bak då jag tyckt att han fått en helt annan bakmotor och inte alls är rullig i träning när jag tryckt av honom. min teori var lite att kuskarna tidigare har velat korta upp käken så mycket för att han ska hinna undan med fram så han inte slår ihop.

Tyckte efter loppet att han skakade lite i höger bakknä, har tidigare hittat lite spänningar i vänster bog. Samband?

Funderar ju nu var jag ska fortsätta.

Kolla honom på klinik om det sitter något antingen i knät eller om det är en sekundär sak.

Vad tycker ni? Slår era kloka huvuden ihop nu!! ;)
 
Sv: Tips på problemhäst...

Givetvis en riktig utredning på klinik först.
Finns inga fel skulle jag prova att rycka bakskorna som första åtgärd.
 
Sv: Tips på problemhäst...

Ja det har jag tänkt göra. Ska ringa om tid imorgon. Tänkte mer om ni rutinerade har varit med om något liknande:)
 
Sv: Tips på problemhäst...

Detta känner man ju igen....
Har själv "en helt jävla oregerlig" fyraåring, som också hatar när man sätter fast huvudet på honom.
Men kan med facit i hand säga, allt beror inte på hästen, utan på den som sitter bakom!!!!
Har fått höra både att han är livsfarlig och inte klok i huvudet, till att han är en jättetrevlig häst.
Kuskar har velat sätta gomtryckare på honom, korta checken på honom. Han är jättekänslig i munnen, och då känns inte det rätt. Jag valde att ta bort checken över huvudtaget, och det funkar han med.
Hitta en kusk du har förtroende för, och som lyssnar på dig, hur du vill ha din häst körd, det är trots allt du själv som känner hästen bäst.

Ridskor på en travare, skulle jag inte rekommendera till någon. Har en franskstammad treåring som kan vara lite "rullig" hon går med falsade galoppskor fram, och funkar inte på något annat.
 
Sv: Tips på problemhäst...

ja, nu har jag varit hos veterinären. Behandlade båda framkotorna och vänster framknä. Han var i princip blockhalt vid böjprov. Det är ju ett under att han ens springer.

Hittade även en diffus hälta när man böjer högt på höger bak. Bedövade knät men den fanns fortfarande kvar. Det är inte mycket men en liten störning, själv funderar jag på om det kan sitta uppe i kotorna eller korset. Någon låsning eller så. Han är annars helt jämn i muskulatur och om man kollar höftknölarna och jämför.

Sprutade med kortison då det var så kraftigt. Hur brukar ni göra efter en behandling, denna vet. rekomenderade boxvila något dygn och sedan hage och skritt för hand 20-30 min/dag fram till återbesök om 2 veckor. Själv tänkte jag hage 1 ½ vecka och sedan skritt en vecka kanske. Han går i stor hage och rör sig mycket.

Har ni erfarenhet av rehabilitering med ström på leder?
 
Sv: Tips på problemhäst...

Tips ang. skoningen - sätt på ett par flappsulor fram och ett par falsade bak. Jsg har en som galopperade mycket innan och hon går felfritt nu. Dom säger att flapp är bra på galoppbenägna hästar. /K
 
Sv: Tips på problemhäst...

Nej gud nej inte shockwavebehandling. Jag menar mikroström eller laser.
:)
 
Sv: Tips på problemhäst...

Ja han har gått med flap tidigare. Ska sätta på det igen både för stötdämpningen och sedan så får man ju bra med vikten i tån så det blir lite stabilititet....
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 711
Senast: Imna
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 417
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 056
Senast: fruxolisa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 355
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semestertips
  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp