Tips på rakt bett?

Bukefalos 30 år!

SaraMara

Trådstartare
Efter årets tandkoll så noterade vet att min häst sliter bettet mot baksidan (?) av kindtänderna och tipsade om att variera med rakt bett, använda hakarna på ett micklemträns osv. Alltså i syfte att avlasta den ytan spm får slitage som variation.

Jag är usel på bett och har ingen stor samling att välja ur men hon som rider honom har testat ett par olika som han verkar gilla, så tänker jag ska skaffa mig ngt eget.

Har ni tips på bett som avlastar den där slitageytan och som gärna också får vara ”rakt-ish”? Mina andra är alla tredelade så det är vad han annars kommer gå på.

Finns ju också delade med lock up, då kan han iaf inte böja bettet bakåt.

Har du micklem tränset är det väl super att använda, annars finns andra lösningar också utan att behöva punga ut så mycket pengar.

Jag har haft flera hästar som trivts bra på rakt eggbett.

1774191262837.webp

Jag har två raka bett från Selmakerskan i Norr (hon säljer via sin instagram) som jag och framförallt min häst är väldigt nöjda med. De är tunna och tar lite plats i hästens mun. Hon har lite olika mun- och sidodelar att välja mellan :)

Finns ju också delade med lock up, då kan han iaf inte böja bettet bakåt.

Har du micklem tränset är det väl super att använda, annars finns andra lösningar också utan att behöva punga ut så mycket pengar.
Bra tips! Ska googla lite.
Tänker att det man kanske vill är att hitta något bett som liksom "lyfts" lite, men jag har så dålig koll på vilka det kan vara, men lock-up kan vara en bra funktion!

Jag har två raka bett från Selmakerskan i Norr (hon säljer via sin instagram) som jag och framförallt min häst är väldigt nöjda med. De är tunna och tar lite plats i hästens mun. Hon har lite olika mun- och sidodelar att välja mellan :)
Tack för tips! Ska kolla!!

Tänker att det man kanske vill är att hitta något bett som liksom "lyfts" lite, men jag har så dålig koll på vilka det kan vara, men lock-up kan vara en bra funktion!
Stubben har sådana som låser sig. Vår väldigt känsliga ponny med gamla munproblem tycker de betten är toppen.

Det finns bettlyftare att köpa. Bara googla så kommer det upp. Här är från Fager men det finns billigare.

Bifogade filer

• bettlyftare.webp
    bettlyftare.webp
    113,5 KB · Visningar: 1 335
Jag har haft mer än en tandläkare som förslagit kimblewick med mullen mouth och tygeln satt till minsta hävstångseffekt som variation just av anledningen att hävstångsbett inte rör sig uppåt i mungipan på samma sätt vid tygeltag. Kanske inte är aktuellt för er, men det kan vara en bra variation i många fall.

Använder gärna nova-bett också, men det är ju inte så lämpligt om hästen lyfter bettet för att knapra på det.

Det finns bettlyftare att köpa. Bara googla så kommer det upp. Här är från Fager men det finns billigare.
Tack! Är det typ motsvarande "krokarna" på Micklem? Har ett micklem hängande som jag inte använder så mkt pga trist läder och fult, men kan ju i så fall variera med det. Han går bara på remontgrimma just nu, så tänker att bettlyftare kan bli svårt - men kanske dags att skaffa ett dressyrigt träns också nu när han ändå är sex i år och då kan ju det där funka förstås.

Kikade på ett mullen mouth med d-ringar från Bombers, något som ngn har erfarenhet av i det här syftet?

Jag har haft mer än en tandläkare som förslagit kimblewick med mullen mouth och tygeln satt till minsta hävstångseffekt som variation just av anledningen att hävstångsbett inte rör sig uppåt i mungipan på samma sätt vid tygeltag. Kanske inte är aktuellt för er, men det kan vara en bra variation i många fall.

Använder gärna nova-bett också, men det är ju inte så lämpligt om hästen lyfter bettet för att knapra på det.
Tack! Jag har aldrig (under de typ tio pass jag ridit senaste halvåret haha) märkt att han lyfter och knaprar, inte heller märkt av ngt konstigt i handen utan han är snarare ganska tom och lite vek, svår att få fram näsan på, så gissar att det är ngt anatomiskt i munnen på honom som ställer till det. Var tyvärr inte närvarande när veterinär var där så kunde inte ställa följdfrågor men lät inte så alarmerande i och för sig utan mer som "försök variera, vi ses om ett år". Men vill ju förstås undvika all form av obehag för honom, särskilt som han är en känslig individ.

Det här är första gången i historien som jag har en häst där jag behöver tänka på sådant här dock, inga av mina tidigare har ngnsin haft bettrelaterade skador så har varit bortskämd.

Tack! Är det typ motsvarande "krokarna" på Micklem? Har ett micklem hängande som jag inte använder så mkt pga trist läder och fult, men kan ju i så fall variera med det. Han går bara på remontgrimma just nu, så tänker att bettlyftare kan bli svårt - men kanske dags att skaffa ett dressyrigt träns också nu när han ändå är sex i år och då kan ju det där funka förstås.

Kikade på ett mullen mouth med d-ringar från Bombers, något som ngn har erfarenhet av i det här syftet?

Ja precis clipsen på micklem kan du använda.

Liknande trådar

• Tips på bett för gapande häst
  • Vilse i bettdjungeln! Behöver tips på bett.
  • Tips på bett
  • Fråga om bett

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat