Tips på ras till nybörjare

Sv: Tips på ras till nybörjare

Min DS är väldigt lättlärd. Inget moment har tagit speciellt lång tid att lära in än så länge (att det ibland finns saker som är roligare än att lyssna på matte är dock en annan sak...).
Han skäller ibland, främst på andra hundar (vill hälsa), men inte så mycket att det är ett problem.
Det är ju lite pälsvård, men inte svårt och inte så fasligt mycket (lämna in för trimning några gånger/år, däremellan kamma med ullkam hemma en eller ett par gånger i veckan). Och fördelen är att de inte fäller alls :)

Edit: Kan tillägga att jag/vi valde rasen för att vi ville ha en liten hund som gärna hänger med på allt (promenader, utflykter, träning...) men inte måste ha massa aktivering för att må bra. Vi ville ha en lätt hund eftersom det är första hunden och valde en ras vars aktiveringsbehov ligger lite under vad vi kan "erbjuda".
Och än så länge verkar vi hittat rätt (Sigge är nu snart 7 månader gammal).
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på ras till nybörjare

Italiensk vinthund!
Superkäcka, små, charmiga hundar.

Åh! Synd att jag har huset fullt, annars skulle en sådan stått på min önskelista! Jättevackra små personligheter, och pälsen, pälsen pälsen! Lättskött :d
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jo, jag tycker att de allra flesta är lätta hundar.
De du beskriver är hur rasen var för 30 år sen ungefär. De allra flesta linjer är detta nu bortavlat i och jag anser att DS är en aktiv sällskapshund. Tycker inte att de är vassa idag, utan väldigt lättsamma pigga små hundar.

Jag har inte levt i 30 år så det är omöjligt att jag har erfarenet av DS på 70- och tidigt 80-tal:o Förvisso var min första bekantskap tidigt nittital så den kanske är "omodern" nu. Men den senaste lever ännu och är kanske 7-8 år. Det är en granne till mina föräldrar så jag ser den varje gng jag är hem.
De däremellan vet jag inte hur gamla de är, men de har inte gett trevliga intryck vare sig det gällt möten vid promenader, utställningar, hundkurs osv.

Jag har förmodligen fördommar då de DS-ägare jag träffat sällan varit trevligare än sina hundar. Konstigt nog. Men jag tror faktiskt att det största svaret på hundarnas uppträdanden ligger i det senare ;):angel:
Ta inte åt er ni DS-ägare i tråden, jag tror inte jag träffat en representativ del av ägarkåren :p

Men skäller när det kommer någon och ringer på dörren gör många, men så är det också en varnande vakthund och råttfångare i grunden.
Kom och hälsa på mina så får du se :laugh:

Hmm.. Schipperke är ju också råttjägare samt varnande vakthund. Undrar om inte risken är rätt stor att detta beteende förstärks extra mkt hos bägge hundarna om de bor ihop och har samma "anlag" så att säga?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på ras till nybörjare

De jag har träffat (5-6 hundar, så jag är inte direkt någon expert ;)) har varit lite svårare än whippet i den bemärkelsen att de har så fruktansvärt mycket energi och vill göra så mycket på en och samma gång. De verkar rätt svårmotiverade men har inga problem med vardagslydnaden vad jag vet. En av dem kör agility på hobbynivå, två spårar viltspår och alla kan gå lösa i skogen. Fantastiska med barn då de är så otroligt glada och låter sig behandlas hur som helst.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

De däremellan vet jag inte hur gamla de är, men de har inte gett trevliga intryck vare sig det gällt möten vid promenader, utställningar, hundkurs osv.

Blir bara lite nyfiken på hur du upplevt DS ffa på utställning, jag vet inte vad det finns där som någon utomstående kan "reta" sig på då det brukar vara väldigt stillsamt och lugnt och i stort sett inget skällande alls vid och i ringen.


Hmm.. Schipperke är ju också råttjägare samt varnande vakthund. Undrar om inte risken är rätt stor att detta beteende förstärks extra mkt hos bägge hundarna om de bor ihop och har samma "anlag" så att säga?

Skällandet kommer säkert få jobba en del med om du har en hund som skäller nu är risken mkt stor att DS hakar på.
Antagligen är det ingen ras som tilltalar er även om jag inte kan förstå varför ;) :p
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jag tycker det låter som en pudel. Jag har en dvärgpudel och det är min första hund. relativt lätta och glada hundar, kräver inte ovanligt mycket aktivering men hänger med på allt och älskar att arbeta! Men min trivs lika bra även om vi bara går promenader. Rakar man pälsen kort så kräver den inte mycket skötsel alls, dessutom hårar de inte ner. lättlärda och positiva.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Blir bara lite nyfiken på hur du upplevt DS ffa på utställning, jag vet inte vad det finns där som någon utomstående kan "reta" sig på då det brukar vara väldigt stillsamt och lugnt och i stort sett inget skällande alls vid och i ringen.

Jag har inte tittat så noga kring DS-ringarna på officiella utställningar utan mer på inoffare eftersom det är där alla raser blandas. Och jag upplever att de tänder till snabbt, och de är ju allerta hundar så det kanske inte är oväntat.


Skällandet kommer säkert få jobba en del med om du har en hund som skäller nu är risken mkt stor att DS hakar på.
Antagligen är det ingen ras som tilltalar er även om jag inte kan förstå varför ;) :p

Hon skäller inte högt, hon talar om. Men jag vet att familjens gråhund drar igång henne rejält varpå jag oroar mig lite för att permanent ha en till varnande hund i huset.

Nej hittills har jag inte tilltalats av dem men det beror ju på det jag tidigare skrivit ;) Däremot tycker jag att svart/silver är mkt fina. Sen är vi ju lite rädda för att ha en klipp och trimras :o Hur ofta ska de trimmas?
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jag tycker det låter som en pudel. Jag har en dvärgpudel och det är min första hund. relativt lätta och glada hundar, kräver inte ovanligt mycket aktivering men hänger med på allt och älskar att arbeta! Men min trivs lika bra även om vi bara går promenader. Rakar man pälsen kort så kräver den inte mycket skötsel alls, dessutom hårar de inte ner. lättlärda och positiva.

Jag har också hört att pudel är en bra "förstahund", de jag har träffat är mkt trevliga. Däremot är det ju viss skötsel av pälsen... Jag är dessutom lite utställningsintresserad och jag antar att vi kommer att ställa ut hunden det blir. Då kanske det inte längre duger med att bara raka dem? :crazy:
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Ca var 3:e månad behöver de trimmas om man inte håller på med utställning regelbundet.
Ang att tända snabbt håller jag inte med dig där heller, kom förbi på en officiell utställning någon gång så märker du att de är väldigt få som visar t.ex. aggressivitet mot andra hundar.
Och som sagt var, bor du i Sthlm eller har vägarna förbi får du gärna komma och hälsa på mina hundar och se om de är som de du träffat innan.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

De jag har träffat (5-6 hundar, så jag är inte direkt någon expert ;)) har varit lite svårare än whippet i den bemärkelsen att de har så fruktansvärt mycket energi och vill göra så mycket på en och samma gång.

Betyder det att de har mkt energi eller att de kräver mkt aktivering? Min schipperke har också mkt energi, men hon kräver inte mkt aktivering (inte efter att hon blev 3 år iaf ;)).

De verkar rätt svårmotiverade men har inga problem med vardagslydnaden vad jag vet.

Är det inte ett typdrag hos vinthundar generellt?
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Ca var 3:e månad behöver de trimmas om man inte håller på med utställning regelbundet.

Och om man vill ställa ut dem? :o

Och som sagt var, bor du i Sthlm eller har vägarna förbi får du gärna komma och hälsa på mina hundar och se om de är som de du träffat innan.

Vi bor just nu 10 mil från Sthlm så det är inte så långt. Nu är det förvisso minst ett par år tills vi skaffar en hund, om vi gör det, men jag hör gärna av mig om det blir aktuellt :)
Föder du upp DS?
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Betyder det att de har mkt energi eller att de kräver mkt aktivering? Min schipperke har också mkt energi, men hon kräver inte mkt aktivering (inte efter att hon blev 3 år iaf ;)).



Är det inte ett typdrag hos vinthundar generellt?

Det har mycket energi, men min erfarenhet är att de är nöjda om de får rejsa runt 10-15 minuter i full fart per dag, och gå några promenader utöver det.

Jo, vinthundar i allmänhet är svårmotiverade, dock tycker jag whippet och IG är bland de mest samarbetsvilliga.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jag har också hört att pudel är en bra "förstahund", de jag har träffat är mkt trevliga. Däremot är det ju viss skötsel av pälsen... Jag är dessutom lite utställningsintresserad och jag antar att vi kommer att ställa ut hunden det blir. Då kanske det inte längre duger med att bara raka dem? :crazy:

nej.. det gör ju inte det. min dam kan ställas ut först som bäst nästa sommar eftersom att pälsen behöver växa ca 20 cm till på ett ställe för att vara i utställningsskick. än sålänge har hon inte så lång päls som hon behöver så hon badas "bara" var 3-4e vecka. fast jag borstar inget emellan, tips från uppfödaren.

så det var ju synd, annars lät det som en perfekt hund.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Har de inte rätt mkt päls, och terriertemperament? Eller är de lika mkt terrier som tibetansk terrier?
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Ja, då går pudel bort pga pälsen... Jag tycker min schipperke är underbar i pälsen - bada när hon rullat i skit eller inför utställning, borsta i fällning, sen aldrig nåt :angel:
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Om du vill kunna ställa ut hela utställningssäsongen bör du få igång en så kallad rullande päls. Då behöver du trimma ur den ca var 4-6 vecka för att få flera lager päls och alltid ha ett nytt på gång.

Ja, föder upp i väääldigt liten skala, tanken är en kull vartannat år ungefär. Vill hinna med alla mina valpköpare och se till att alla hundar genomför MH, ögonlysning och ställs ut minst ett par gånger.
Du är välkommen när du vill :)
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Ja, då går pudel bort pga pälsen... Jag tycker min schipperke är underbar i pälsen - bada när hon rullat i skit eller inför utställning, borsta i fällning, sen aldrig nåt :angel:

Haha, vi med schipperke är nog ganska bortskämda. Dom ser ju alltid rena ut no mather what och kräver inget direkt underhåll.;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
0
· Visningar
60
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 412
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 150
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp