Tips på ras till nybörjare

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har sedan tidigare en schipperke, en tik på 5,5 år. På senare tid har min sambo börjat intressera sig för hundar och talar lite löst om att kanske skaffa en egen om nåt år. Eftersom min hund var vuxen när vi träffades för några år sedan så har han aldrig upplevt de underbara (:p) valp och unghundsstadierna. Han har heller aldrig haft någon direkt kontakt med djur öht innan vi träffades (förutom att hans ex-svärmor hade katter) så han har inte den naturliga erfarenheten som mig som är uppvuxen med djur i olika sorter.

Jag har varit tydlig med att tala om att köper han en hund så blir det HANS hund, inte min. Självklart kommer jag älska hunden som en i familjen men det är INTE jag som ska stå för den huvudsakliga uppfostringen, aktiveringen osv. Jag planerar nämligen hästköp då jag pluggat klart och då kommer jag att ha begränsat med tid för annat, vilket gör att min egen hund kommer att prioriteras i "hundsamvaron" och inte hans.

Min sambo tycker om att vara ute i naturen och när han är ledig åker han gärna ut och är i skog och mark. På semestrar går han i fjällen eller liknande. Vardagen består dock av heltidsarbete och hemmasittande på kvällstid och jag tolkar det som att hunden 4-5 dagar/vecka kommer att få nöja sig med "vanliga" promenader 1-2 tim/dag. Mao ska det vara en hund som är på när det gäller men som kan slappna av när det händer mindre.
Tanken ang arbetstider är också att dessa ska lösas innan hundköp, samt att vi inte ska bo kvar i en stad. Jag kommer att jobba skift när min utbildning är klar vilket gör att vi kommer att kunna gå omlott en hel del. I annat fall får det lösas, ingen vuxen hund sitter ensam mer än max 4-5 tim/dag hos oss.


Kriterierna är alltså att hundrasen ska:

*vara liten (helst 0-40 cm hög)
*ha lättskött päls
*vara relativt lätt att uppfostra/hantera för en nybörjare
*inte vara så aktivitetskrävande (dvs inte kräva stimulans a la BHK-aktiviteter flera dagar/vecka för att må bra)
*lugn till temperamentet

Hoppas någon vill hjälpa mig att tänka till lite ang ras, trots den något luddiga tråden :o

(Sambon vill gärna ha en chihuahua men jag är inte lika övertygad om att det är en "lätt" ras för en oerfaren. Däremot behöver jag hitta lite alternativ att lägga fram känner jag. För min del hade jag gärna skaffat en whippet, men nu är dom ju inte under 40 cm och det är ju i huvudsak inte jag som ska ha hunden :o)
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Japansk spets?

30-38 cm höga, tikar något mindre.

Otroligt mjuka och lättfostrade, om än något svårmotiverade vid träning;)

Klarar sig på bara promenader och lite hjärngympa (leta godis i lägenheten/gräsmattan, trix osv) men hänger gärna med på mer. Min är aktiv som en smärre brukshund, Tränar på klubben (agility och/el lydnad) ca 3 ggr i veckan + Något spår och något uppletande i veckan, plus småtrix och grejjer utöver det. Men det är absolut inget de kräver.

Pälsvård: kamma igenom med en gles kam 1 gång i veckan (tar 5-10 min) + bad i fällning (2ggr/år) och när de skitat ner sig alldeles;) Teflonpäls, där ingenting fastnar:bump:

Friska och sunda och atletiska hundar utan rasbundna sjukdommar/defekter. Föräldrardjur kollas för Patellaluxation av seriösa uppfödare, men det är inget krav för registrering. Pigga och glada utan att på något sätt vara överenergiska:)

Finns säkert massa andra raser som funkar bra också!
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Ja de är helt underbara :love: MEN jag glömde att nämna: mina sambo är "allergisk" mot hundhår :crazy:

Alltså inte allergisk = sjuk, utan han hatar att ha det i allt. Han blir kocko när min systers finska lapphund hälsat på (det är hår precis överallt, tom i våra oöppnade linneskåp). Det blir iofs jag med, för jag hatar att ha hundhår överallt. Min schipperke hårar inte så mkt, två ggr per år och bara nåt strå tappas däremellan så det funkar bra.

Jag har aldrig träffat en spets som inte hårar ner överallt :crazy: (men åas är ju schipperke närbesläktad med spetsarna och hårar inte mkt i mina ögon). Men jag kanske fått fel uppfattning om just japansk? :)
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Chihuahua kan visst passa in, men det gällar att hitta rätt typ och vara extremt noga med temperamentet då det finns mycket skit i rasen. Det är, när det är en bra chihuahua, en liten käck hund som är med på allt men inte kräver mkt aktivering. Min chihuahuas vardag består huvudsakligen av promenader/korta joggturer med lite insprängd lydnadsträning, men ex i sommras var vi på fjällvandring i 1v och han pinnade glatt på själv hela dagarna. Han är heller inte alls svåruppfostrad utan har varit mkt lätt att träna :)

Annars kanske ni ska titta på Papillion som jag tycker är rätt lik chihuahuan, förutom att de är lite segare i rörelserna och sedan såklart större och med annan päls om man tänker på kh chihuahua.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jag har min första hund. En shih tzu. Visst de är långhåriga men jag har min kortklippt så det som krävs mellan klippningarna är att klippa rent mellan trampdynorna. Och att ansa runt näsa och ändtarmsöppning.
Det fäller inte.
Kan gå ganska långt ca 1-2 timmar i skogen i lagom tempo. Nöjer sig dock med "kisserundor" någon dag i veckan om man inte har möjlighet till långa promenader varje dag.
En helmysig ras som är något större än en chihuahua och mindre ettrig.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

någon liten pudel? klipps med maskin och hårar inte. pudlar överlag brukar väl vara relativt lättdresserade.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Dvärgschnauzer? Eller är det för mycket pälsvård kanske? Kika på iaf tycker jag...
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Kriterierna är alltså att hundrasen ska:

*vara liten (helst 0-40 cm hög)
*ha lättskött päls
*vara relativt lätt att uppfostra/hantera för en nybörjare
*inte vara så aktivitetskrävande (dvs inte kräva stimulans a la BHK-aktiviteter flera dagar/vecka för att må bra)
*lugn till temperamentet

Beroende på hur man ser på punkt tre så skulle shiban kunna vara ett alternativ. Innebär "lätt att uppfostra/hantera" att det ska vara en förig hund helt utan jaktinstinkt är det dock fel ras. Shiban är som en blandning av katt och hund, har en del motionsbehov men inget stort aktiveringsbehov, hänger med på allt men kräver inte mer än lite trick och någon nosarbete då och då (och rejäla promenader). Dock är de lite mer som katter gällande att de är intelligenta och tänker själv, och kan värdera värdet av en belöning. Med andra ord kan en bit köttbulle vara toppen en dag och inte värd jobbet dag två... Inkallning är den stora akilleshälen hos många shibor.

De kräver i stort sett ingen pälsvård (om man vill att de ska fälla fortare när de fäller kan man borsta igenom dem ordentligt då), är 35-42 cm ungefär, och har lätt för att varva ner inne och vara aktiva ute.



 
Sv: Tips på ras till nybörjare

DS är väl inte så "lätta" hundar? Eller är de jag träffat bara ouppfostrade kanske? :o

Har träffat ett antal DS under min uppväxt och numera har vi en granne med DS. Inget illa ment, men ingen av dem har varit trevliga. Det handlar förmodligen om miljö, men eftersom samtliga varit vassa, skälliga, morriga, intensiva och uppstudsiga så tolkar jag det som att rasen inte är så lättfostrad..? :confused:
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Ja de är underbara :) En fd granne till mig hade en sådan och de är så himla fina. Däremot oroar jag mig lite för lydnanden (men å andra sidan fick jag höra att schipperke var svåra hundar också då jag skulle köpa min, och jag har inte haft problem). Allt är relativt :)
De hundar som är mest kontaktsökande (tänker då på BC, schäfer, aussie osv) är ju också de som kräver mest aktivering i mina ögon. Så ibland får man nog helt enkelt kompromissa.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Normalstor tax :love:

Taxar har lite fördomsfullt ett rykte att inte vara så lätta att träna men jag växte upp med tre stycken och det var vi ungar som lärde dem alla knasiga trix och min mamma tävlade lydnad på hög nivå med hanen. De har en egen vilja men det är inget oöverkomligt.

Finns ju lite olika pälsvarianter och storleksvarianter om man nu inte vill ha en normalstor. Coola promenadlimpor är de i vart fall och våra hängde trots hög ålder med på fjällvandringar, skidresor och jag vet inte allt. :laugh:
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jo, jag tycker att de allra flesta är lätta hundar.
De du beskriver är hur rasen var för 30 år sen ungefär. De allra flesta linjer är detta nu bortavlat i och jag anser att DS är en aktiv sällskapshund. Tycker inte att de är vassa idag, utan väldigt lättsamma pigga små hundar.
Men skäller när det kommer någon och ringer på dörren gör många, men så är det också en varnande vakthund och råttfångare i grunden.
Kom och hälsa på mina så får du se :laugh:
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

vassa, skälliga, morriga, intensiva och uppstudsiga så tolkar jag det som att rasen inte är så lättfostrad..?

Det enda som stämmer till viss del på min Dvärgschnauzer är väl att han kan skälla när det ringer på dörren eller när han tittar ut genom fönstret och ser en katt/rådjur/hare.
Har även träffat andra som visserligen haft lite mer "terrierenergi" än min egen men annars inte uppvisat några av de egenskaper du nämnt.

Fast visst är det en del pälsvård, men man kan ju faktiskt lämna bort för trimning.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Amen gud! Du kan ju inte ha den avateren, jag kan inte koncentrera mig pa det som skrivs!


kl
Sheltie, trevlig mysig, lattlard hund, som gar att raka :D annars pudel eller kineshund.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Bade ja och nej. De behover aktiveras, men ar relativt lattaktiverade.

Jag hakade nog upp mig ocksa pa att hon skrev, inte aktivitetskravanda a la BK hund, for det ar den ju inte.

Sedan ar det ju svart, en unghund kraver mer uppmarksamhet i borjan, innan man kan fa in ordentligt med rutiner. Nu har jag ju bara haft en Sheltie, och han trande vi ratt mycket med :p fyra dagar i veckan och han alskade det. Men nar han blev sjuk, och det gradvis trappades ner, sa var det helt okey det med.
Fast han har ju alltid fatt vara med, ett par timmar i stallet och sa, da blir det automatiskt hjarngympa (iaf i det stallet jag stod i, mycket som var pa g overallt), och hemma aktivering.

Det jag val egentligen tankte mest pa, ar att jag tycker den ar en idealisk forsta hund, man kan i princip gora vad som helst med den, och den ar lattlard, den vill lara sig. Det enda som behover ordentlig traning ar att trana kontaktovningar.

Och har man tid med en timmespromenad om kvallen, sa kan man lagga en halvtimme pa rastning, och en halvtimme pa lydnad/ agility, beroende pa vilka mojligheter man har.

Eftersom de ar lattlarda, sa ar det kul att lara dem alla mojliga dumma trix som finns (for att inte tala om hur manga trix min hund har lart sig som jag inte var medveten om, som high ten, det tog nog tre ar innan jag fattade att han hade lart sig att nar jag klappade handerna sa var det high ten som gallde, jag hade ju bara gjort det pa skoj nar vi lekte:p)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 138
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 193
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 060
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 345
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp