Tips på ras till nybörjare

Sv: Tips på ras till nybörjare

Attans, hur kan hon tolerera en oflickig sele? ;) Nåväl, det är det enda flickiga min har och det skall erkännas att det är för att JAG tycker om lila :o. Annars har hon cammohalsband eller ett med nitar :angel:
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Amen gud! Du kan ju inte ha den avateren, jag kan inte koncentrera mig pa det som skrivs!


kl
Sheltie, trevlig mysig, lattlard hund, som gar att raka :D annars pudel eller kineshund.

RAKA!!! :eek: Det är det fulaste som öht finns i hundvärlden, det FÅR man inte!

Jag instämmer i sheltiekören, men det är ju viss pälsvård. Våra fäller i stort sett ingenting, men när de är i fällningsperioder så bara rasar det ju tyvärr.

Aust. terrier, är inte de ganska... icke-nybörjarhundar? Nu har jag visserligen bara träffat 3-4 st men alla har varit otroligt nonchiga mot ägaren, vassa, smått aggressiva och ja sjukt mkt terrier haha. men som sagt, jag är inte så insatt :p
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på ras till nybörjare

En sheltie blir det inte, så du behöver inte oroa dig för rakningen ;) Jag säger som en gammal ringtränare till oss "Av alla hundratals raser vi har så måste det finnas åtminstone EN som passar in på ens egenskapskrav och inte är långhårig. Så det där med att man måste ha en viss långhårig hundras för lynnets skull, och sedan raka för att man integillar pälsen, är bara bullshit"

Jag klandrar ingen annan, men för mig är en pälsras en pälsras. Vill man inte ha pälsen, så köper man inte en pälsras.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Nej alltså jag måste nog hålla med där. Okej om det är omständigheter som gör att hunden mår väldigt dåligt av sin päls på sommaren tex, men annars är det inte okej. :p
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jag instammer med er bagge, egentligen, ar fortfarande lite nyfralst dock. :love:
Efter att ha rakat var aldra herre tva sommrar i rad (tidigare rakades det bara pa magen), sa ar det otroligt vad skont det ar utan en jakla massa langa har overallt!
Innan kunde man i princip oppna ett ooppnat smorpaket och finna harstran, eller nar man stekte.. det virvlade runt harstran lite overallt.

Anledningen var ju att han inte tappade palsen som han skulle, vilket vi har fatt reda pa har med medicinen han ater att gora med. Han blev som en ny hund, pigg och glad :banana:

Men ja, grant ar det inte ;)
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jag har alltid sett schipperken som en rätt avancerad hund som vill ha massa aktiviteter osv. men jag kanske hade fel... Kanske ska fundera på en skeppare också? Jag gillar i allmänhet långhåriga, lättlärda och pigga raser men som anpassar sig bra till omgivningen osv.
Ungefär som en sheltie (:

Vad är DS förkortning för? :P
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jag har alltid sett schipperken som en rätt avancerad hund som vill ha massa aktiviteter osv. men jag kanske hade fel... Kanske ska fundera på en skeppare också? Jag gillar i allmänhet långhåriga, lättlärda och pigga raser men som anpassar sig bra till omgivningen osv.
Ungefär som en sheltie (:

Ja, det är ingen soffpotatis. Som sagt så går vi slöa dagar i minst 1 tim, idag har vi varit ute 3 tim fördelat på två gånger. Jag har henne lös så mkt det går för att hon ska få springa, men tyvärr varierar det då vi bor i stan och det styrs av hur många hundar vi möter.

Jag har spårat endel med henne förr, ska återuppta det för jag känner att hon nog tycker jag är lite tråkig som bara pluggar vid datorn och går promenader med henne. Jag tror att hon behöver mer hjärngympa, så jag gömmer godis åt henne på dagarna när jag sitter och pluggar. Men personspår är en utmärkt syssla åt henne. Hon var bäst i klassen då vi gick spårkurs på BHK med schäfrar och rottisar :D Jag har dock aldrig varit intresserad av att tävla eftersom jag inte är intresserad av tävlingslydnad som jag förstod var ett obligatoriskt moment.

Sen har jag märkt ganska stor skillnad på henne sen jag flyttade till en stor stad. Hon är uppväxt i en by där hon dagligen fick springa hur mkt hon ville i skogen, sedan flyttade vi till en stad och det funkade bra för jag tog bilen och åkte ut i skogen 3-4 dagar/vecka. Nu har jag ingen bil på dagarna så det blir tråkigt för henne, eftersom jag känner henne ser jag det på henne men en utomstående märker inget.

Men vad kan man säga. Schippe är en pigg och alert hund, kan bli skällig om man inte fostrar det noga, mkt tillgiven och mkt lättlärd (min har ett register med konster hon gärna visar för besökare ;)). Jag märker att min hund mår bra av att få använda hjärnan men hon kräver inte att få göra det varje dag. Är jag sjuk eller det är skitväder ligger hon gärna på soffan en eller två dagar men sen måste hon få rasa av sig ordentligt när vi väl går ut.
En schippe kan användas till alla bruksgrenar utom skydds, men de kräver mer motivering än en brukshund för att tycka att lydnad är nåt att bry sig om ;)

Jag gillar min hund men skulle inte vilja ha två av samma ras, och inte heller en ras som påminner för mkt om min. Det kan trigga igång fel saker. Dessutom är inte min sambo den som promenerar flera timmar/dag eller tränar nåt speciellt så han behöver en mindre krävande hund (men jag ska lära honom spåra nu till helgen så att han får se att det är kul).

Vad är DS förkortning för? :P

DS = Dvärgschnauzer :p
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Oj, jag hade aldrig sett skillnad på en sådan och en DSG även om jag hade en av varje ras framför mig :p
 
Sv: Tips på ras till nybörjare


3-5 timmars promenader tycker jag inte är ett måste. Iaf inte för min. Däremot har hon inga problem att klara av det om jag får lust :angel: Men det är ingen skillnad på henne om jag går 2 tim eller 4.


Till TS, Terrier Brasileiro?

Har aldrig hört talas om dem mer än till namnet. Jag har antagligen inte kollat upp dem för att jag inte vill ha en terrier. Men de kanske inte är så mkt "terrier" i temperament?
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

3-5 timmars promenader tycker jag inte är ett måste. Iaf inte för min. Däremot har hon inga problem att klara av det om jag får lust :angel: Men det är ingen skillnad på henne om jag går 2 tim eller 4.

Nej jag går inte så långt nu jag heller. Mer tre än fem.;)


Har aldrig hört talas om dem mer än till namnet. Jag har antagligen inte kollat upp dem för att jag inte vill ha en terrier. Men de kanske inte är så mkt "terrier" i temperament?

Ja dom är mildare och har inte det typiska terriertemperamentet. Titta lite närmare på dem, jag tror det finns en hel del som ni vill ha i dem. :)
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

De verkar ganska lika schipperken faktiskt, det blir nog för mkt för oss. Vi har ju redan en schippe :angel:

Vi söker en lugnare och mindre krävande hund som sagt. I dagsläget hade jag helst sett en vinthund - whippet eller italienare. Men det är ju jag det, jag får inte glömma att den är gubben min som ska ha hunden :o :angel:

Silken windhound hör man ju knappt talas om - hur är dom?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på ras till nybörjare

Jag håller med om IG, superlätta käcka små hundar som funkar till det mesta. Enda nackdelen är väl att de är ganska frusna så gillar man att vara ute mycket på vintern kanske inte vovven vill hänga med jämt.
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

De verkar ganska lika schipperken faktiskt, det blir nog för mkt för oss. Vi har ju redan en schippe :angel:

Vi söker en lugnare och mindre krävande hund som sagt. I dagsläget hade jag helst sett en vinthund - whippet eller italienare. Men det är ju jag det, jag får inte glömma att den är gubben min som ska ha hunden :o :angel:

Silken windhound hör man ju knappt talas om - hur är dom?

http://www.silken.windhound.com/Silken-Windhound-rasbeskrivning.html
 
Sv: Tips på ras till nybörjare

Har du någon erfarenhet av whippet så att du kan jämföra dem med varandra?

Jag har fått för mig att whippet är väldigt lättsamma och lugna av sig bara de får rejsa loss i frihet några ggr/vecka. Jag tycker dessutom att de är fina och mysiga hundar så jag tror det skulle passa oss väldigt bra. Däremot är de i största laget så där är IG mer i smaken, men jag har inte träffat värst många IG.

Hur är det med vinthundars skällighet överlag?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
0
· Visningar
60
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 412
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 150
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp