Tips på sadel? (ej bred)

Sv: Tips på sadel? (ej bred)

Jag tror Globus inte kommer passa pga uppbygnaden av sadeln, vet ej riktigt vad men det känns så. Tror Kieffer är den rakare av dom två?

Kentaur sadlarna är raka och underbart sköna till mkt vettigt pris:bump:!
Har en hopp och en dressyr till mina rakryggade damer med mankar!
Dock vet jag inte hur långe de är!

Det finns massor av sadlar, så jag kan bara rekomendera att låta en svenskdiplomerad sadelutprovare prova ut en sadel som passar just din häst. Jag lät Lars Sundin prova ut en bra sadel åt min pålle och det har jag aldrig ångrat. :bump:Sadeln är super skön och pållen fick ett helt annat steg.

Vi har absolut inga sadelproblem. Problemet är väl snarast att vi har för många sadlar till för få hästar...

Är de spikraka då? Känns som de kan vara lite för svängda. Hon är verkligen rak...

Dezzdimona Sadelutprovare är inte aktuellt.

Det du skriver är sätets längd antar jag. För vare sig k2 eller globus är 42 i 17" de ligger på 50 och över.

ft: Har bara sett 17" som en i stallet har och den är 50cm +

Nej, jag skriver inte sätets längd. Jag skriver anläggningsytan som blir mot hästens rygg.
Min Globus Clic i 18" var 44 cm i anläggningsyta (har bildbevis, http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Sadlar/105_0524.jpg, hästens sadelläge är 44,5 cm långt), Albion k2 i 18" var knappt 1 cm längre (har dock inte bildbevis, men om jag kan hitta en Albion k2 som är tillräckligt bred för min häst så kan jag fixa bildbevis), Clincher i 18" (både dressyr och hoppmodellen) var ca 43 i anläggningsytan.

Jag tror Globus inte kommer passa pga uppbygnaden av sadeln, vet ej riktigt vad men det känns så. Tror Kieffer är den rakare av dom två?

Om jag jämför med min Globus jag hade så var den rakare än Kieffers kortare modeller. I bredare bomvidder än normal/normal mot vid är Globus också rakare än Kieffers långa modeller.

Jaha.. För mig har anläggningsytan ingen betydelse, men då vet jag vad du pratar om iaf. En sadel som är 50 cm lång i full längd är för mig för lång oavsett om anläggningsytan bara skulle vara 45cm. Sadeln blir likt förbannat för lång för en kort rygg.

Jaha.. För mig har anläggningsytan ingen betydelse, men då vet jag vad du pratar om iaf. En sadel som är 50 cm lång i full längd är för mig för lång oavsett om anläggningsytan bara skulle vara 45cm. Sadeln blir likt förbannat för lång för en kort rygg.

Hur kan anläggningsytan vara irrelevant om du har en häst med kort rygg? Om en sadel är 55 cm i full längd men 45 cm i anläggningsyta och därmed tillräckligt kort för hästen så är den ju inte för lång! Det är ju inte sadelns fulla längd som har betydelse, utan det är ju anläggningsytan!

Hur kan anläggningsytan vara irrelevant om du har en häst med kort rygg? Om en sadel är 55 cm i full längd men 45 cm i anläggningsyta och därmed tillräckligt kort för hästen så är den ju inte för lång! Det är ju inte sadelns fulla längd som har betydelse, utan det är ju anläggningsytan!

Där har vi vitt skilda åsikter.

Hur tänker du då?

Skrev men gjorde annat samtidigt så tiden gick ut.

En hästs rygg rör sig konstant åt olika håll under ridning, lägger man en sadel som är för lång oavsett om anläggningsytan är OK så kommer den att hämma hästen på ett eller annat vis ganska omgående. En häst bör ha en sadel passande dess sadelläges längd och inte 10 cm längre eller kortare. Sedan så anser jag även att anläggningsytan och trycket påverkas av hur stor röv som sitter i sadeln så det kan skilja mellan olika ryttare i samma sadel.

Men om sadeln har en anläggningsyta som är tillräckligt kort kommer den ju inte hämma hästen, för sadeln kommer bara ligga an längs anläggningsytan och inte någon annanstans.
Anläggningsytan på en och samma sadel kan skilja sig om du lägger den på olika hästar, men man får ju gå efter den anläggningsytan som tillverkaren har tänkt sig när man mäter längden på anläggningsytan. Ingen sadel ligger exakt likadant på två hästar. När man har en häst med kort rygg är ju anläggningsytans längd ett mått för att kunna sålla bland hundratals modeller. Och ingen sadel är gjord för att ligga an hela bossans längd.

Och med ditt resonemang borde ju inte du kunna ha en sadel överhuvudtaget, framförallt inte Wintec som är långa och du påstår att du har en kort häst. Med ditt resonemang är din hästs rygg runt 50 cm, och det är ju en väldigt lång rygg för en så liten häst.

Och om sadeln ska vara exakt anpassad efter sadelläget, hur ska folk med stora hästar göra? Hästar som har ett sadelläge på 60 cm? Finns ingen normal sadel som är så lång i anläggningsytan i en vanlig 17-17,5".
Om sadeln fördelar trycket tillräckligt bra spelar det ingen som roll om sadeln är 10 cm kortare än vad hästens sadelläge är. Det är bara skadligt om sadeln är för lång.

Hur halkade Nemo in i detta? Har inte yppat ett ord om honom i mina diskussioner med dig här.
Men eftersom du drar upp det av nån anledning så är mina wintecsadlar 45cm i FULL längd, hur kan du få det långt? Eller trodde du nu igen!

Nä, låt oss tycka olika i frågan, man kan inte tycka och ha samma kunskap och erfarenhet i allt, å tur är ju det för det ger ju folk valmöjligheter.

Wintec i 16,5 är inte 45 cm i full längd, jag har själv provat varenda Wintecmodell som finns och inte en enda har haft ens en anläggningsyta på 45 cm eller mindre i 17"! Dvs de har varit en bra bit över 50 cm i full längd!
Är det såhär du har mätt dina sadlar?

http://www.pixbox.se/pic_show_id15125724.html

För det är ju inte sadelns fulla längd... Sadelns fulla längd är från den längsta delen på bossan längst bak (upp till sömmen) och sen rakt fram i rak linje.

min röösli är också såpass gammal men den är svängd.

Ber er ta denna diskussion någon annanstans eftersom det är väldigt olika hur man mäter sadeln (bevisligen).

*kl*

Sadlar som jag ska kolla på sammanställning:

Albion
Globus
Kieffer
(Passier)
Clincher
Röösli
Kentaur

Borde hålla mig sysselsatt ett tag ;)

kentaur electra är jätteskön!

Liknande trådar

Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
591
Senast: caballus
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 063
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 323
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej allihop! Jag har letat och sökt och tycker inte riktigt jag hittar någon bra tråd om detta. Har även sökt på engelska forum osv...
Svar
1
· Visningar
778
Senast: xDollyx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10