Tips på sadlar mottages tacksamt!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LeRoi2006
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 542
L

LeRoi2006

Hej!
Jag har ett fullblod som har en väldigt lå(åååå)ng och ganska hög manke och han är således ganska svår att hitta sadlar till. Nu har jag testat en Edinburgh sadel på honom eftersom jag hört att dessa ska passa framför allt högmankade hästar men jag tycker att den trycker väldigt mycket mot manken när jag sitter upp i sadeln och det märks tydligen att han inte alls är tillfreds med Edinburgh.

Har ni några tips på bättre lämpade sadlar till lång och högmankade hästar?

374677_10150583543661617_547946616_11030861_634933665_n.jpg

Sv: Tips på sadlar mottages tacksamt!

Lite lik min kille i rygg. Han hade en globus clic dressyr

Jag har en häst med lång och ganska markerad manke.
Sadlar som ligger bra på honom är Crown Grandee samt Santacruz Celine och Merina

Jag skulle gissa på att en Edingburgh möjligtvis är för svängd för din häst (jag har hört både att de är raka och svängda i bommarna, men efter att ha visat min rakryggade häst för sadelutprovaren så sa hon att jag gjort helt rätt som sålt iväg min Wellington (samma tillverkare som Edingburgh)) då de är svängda.

Crown som föreslås kanske kan vara något att prova på din pålle, eller kanske Albion?

Kieffer har jag till mitt fullblod och han har ännu värre manke än din. Dom går att hitta begagnat till ett bra pris :)

Hej allihop!
Tack så jättemycket för era svar :)
Jag tänkte att jag passar på att svara er alla samtidigt.
Nu har jag haft sadelprovning hemma i stallet. Kruxet med att hitta en sadel till min häst är att han behöver en normal bom som inte är vid runt manken. Han har en väldigt smal manke och han har väldigt ont om muskler runt just bog och manke. Detta leder till (har jag märkt) att vissa sadlar kan se ut att passa i stallgången men så fort jag sätter mig upp i sadeln så glider framvalvet ner på manken. Han behöver således en sadel som är normalvid i bommen, är "uppbyggd" fram och som även gärna får ha cutback. Sadlar som jag provat med normalvid bom men som varit alldeles för vida runt manken är Edinburgh, Kieffer Wien och en Morris och Nolan hoppsadel (kommer dock inte ihåg vad modellen hette).

Idag fick jag låna en väldans massa sadlar (tror jag provade att slänga på allas i stallet i stallgången) och jag hittade en sadel som satt fantastiskt bra på honom. Självklart var ju denna sadel ca 20 år gammal och väldigt sliten så det gick inte se vad det var för modell, däremot står det att det är en Kieffersadel. Därför efterlyser jag nu lite tankar kring vad detta kan vara för sadel (se bilder). Eftersom den satt perfekt kanske Ni känner till sadlar som ser likadana ut i sin uppbyggnad (?). Den satt som gjuten runt hans manke (på ett bra sätt då...) Han hade gott om plats utan att den pressades ner över manken vid tyngd.

IMG_0286.JPG

IMG_0289.JPG

Hästen har inte alls lång manke i sadelläget så det behöver du inte alls bekymra dig om.
Jag skulle testa de nya Globusmodellerna, dyrare Prestige, kanske eventuellt nya Kieffer.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
128
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 475
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
1 094
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..