Tips på schampo till torrt hår

Eftersom allt jag använder är så rent och naturligt som möjligt så är det inget som är skadligt. Det kan ta lite tid att hitta det som passar bäst för just ditt hår men det handlar mer om att finjustera än att håret skulle bli skadat av det ☺
Ja jag tränar rätt ofta och sköljer då med vatten om det blir för tätt mot vad jag vill tvätta det.


Sedan tror jag att vi överlag är lite för "rädda" för våra kroppars naturliga sätt att sköta och rengöra sig tack vare skönhetsindustrins massiva kampanjer 🙄 Men det är ju ett annat ämne 😉

Säkert är det så. Men samtidigt är det mycket skit i luften, framförallt för oss som bor i större städer med mycket trafik och så. Men som sagt, bara inte håret tar skada så "kostar" det ju inget att testa. Blir det bra, är det ju kanon.
 
Ne
Säkert är det så. Men samtidigt är det mycket skit i luften, framförallt för oss som bor i större städer med mycket trafik och så. Men som sagt, bara inte håret tar skada så "kostar" det ju inget att testa. Blir det bra, är det ju kanon.
Nej absolut och ju snällare produkter en använder desto mindre slitsamt är det ju att tvätta oftare 👍
 
Jag lägger också min röst på olaplex, jag brukar använa inpackningen under natten sen schamponera på morgonen, sen håller mitt hår sig fint i ett par veckor sen får man göra en ny kur.

Har tittat lite på detta. Vilket schampo använder du? Hur snabbt ser man resultat?
 
Jag har kört på Tigi Bed Head Resurrection Tweens ett tag nu och är supernöjd. Har riktigt kasst torrt hår efter att ha misshandlat det, men blir fet i hårbotten och det här har fungerat bra. Gillar att flaskorna är så stora också, för det räcker i evigheter.
Helt otroligt prisvärt också! Jag beställer från Luxplus!
 
Vet inte om ngn annan skrivit redan, men kanske testa produkter för eksem i hårbotten?
Min kollega har känslig hårbotten som kliar massor, hon använder produkter som ska vara bra om man har eksem i hårbotten. Tror hon köper produkter från Maria Åkerberg. Finns något som heter ”scalp treatment” för irriterad och fet hårbotten.
 
Har tittat lite på detta. Vilket schampo använder du? Hur snabbt ser man resultat?

Såg nu att jag var lite väl snabb när jag skrev det där för det framgår ju inte riktigt att jag alltså sen tvättar håret som vanligt ca 2 gånger i veckan. Är alltså bara olaplxkuren jag kör lite då och då.
Som schampo växlar jag mellan maria nila, volym och något cleansing shampo som verkligen tvättar ur torrschampo och andra hår produkter.
Men med olaplexet ser man resultat direkt, håret blir som nytt :)
 
Ni som använder svinhårsborstarna.
Några synpunkter på vilka modeller som är bra?
Och vilka modeller som passar till olika hår och varför?
Nej egentligen inte.

Men jag kör med en vanlig platt oval borste. Eftersom de runda snor in sig i mitt hår totalt och jag får inte loss dem igen och de smala fyrkantiga känns obehagliga att hantera.

Och som sagt man ska inte förvänta sig känslan som hos en stålpiggborste att man kommer igenom hela håret i varje borsttag utan det kan mycket väl löna sig att reda ut med träkam först och borsta sedan. Det tar kanske ett par tag att komma till botten av håret :D
 
Jag ser inte hur jag ska kunna få ihop en tofs med en kam. Inte med mitt hår. Men då får jag väl köpa och testa.
Jag blir väldigt svettig på jobbet när det ör varmt, att inte kunna tvätta och/eller skölja dagligen då känns rätt ohygieniskt.

Kan du möjligtvis PM:a en to do-lista hur jag bäst lägger upp det och vilka grejer jag ska ha? Väldigt skeptisk, men vill nog ändå prova. Så länge håret inte tar skada om det inte funkar alltså.
Inget hindrar väl egentligen att du borstar ut med svinhår men kör din vanliga borste när du sätter upp i tofsen. Vanlig borste förstör ju inte effekterna av svinhårsborsten, de är bara olika. Svinhårsborste är inte så bra på att reda ut. Utan träkam är.

Jag upplever inte att mitt hår blir flygigt av den men det beror nog absolut på att hår beter sig olika.

Det har aldrig varit problem för mig att bada och duscha varje dag eller många gånger om dagen men bara tvätta håret ibland. Däremot tycker jag att jag kanske vill tvätta lite oftare när det varit saltvatten eller i alla fall duscha också ibland för att få ur saltet som liksom kladdar ihop hår.
 
Såg nu att jag var lite väl snabb när jag skrev det där för det framgår ju inte riktigt att jag alltså sen tvättar håret som vanligt ca 2 gånger i veckan. Är alltså bara olaplxkuren jag kör lite då och då.
Som schampo växlar jag mellan maria nila, volym och något cleansing shampo som verkligen tvättar ur torrschampo och andra hår produkter.
Men med olaplexet ser man resultat direkt, håret blir som nytt :)
Låter för bra för att vara sant. Har svårt att tro att mitt misshandlade hår skulle kunna se bra ut någonsin igen.. :eek::nailbiting: Men jag gör ett försök. Finns det olika varianter eller är det liksom en produkt till alla hårtyper?
 
Har på senare år fått väldigt torrt hår, men är fet i hårbotten. Ingen kul blandning.
Testat Goldwell nånting och GK nånting, håret verkar älska det, men hårbotten blir konstig av båda. Kliig, fet och mjällig.
Det funkar kanon första 2 v, sen verkar det som att hårbotten tröttnar?

Har midjelångt hår med många men tunna (raka) hårstrån, så måste ha ett bra balsam. Och gärna finnas i mindre flaskor att testa med först.
Var det någonting som fungerade :D
 
Jag fattar inte hur någon kan reda ut sitt hår med en träkam? Det skulle ta flera timmar för mig.
Mmm jag trodde också det var svårt innan jag testade på mig. Men jag gissar att hår är olika helt enkelt och just nu reder det ut sig självt praktiskt taget. Tidigare har det varit mer som fårull och då är det ju svårare. De är ju så glestandade också så man tänker att det inte borde göra någon skillnad alls. (Det bara reder ut, innan borstning så borsten inte drar sönder håret.).

Benkam är jag ännu mer imponerad av att det faktiskt går att kamma sig med. Så länge man börjar med topparna. Var jätteförvånad när jag försökte, tid tar det såklart men resultatet var över förväntan. Farmor hade ju alltid sådan och man blir nyfiken.

Luskam i stål däremot, brr, nedrans vidrigt, man riktigt känner hur håret går sönder. Det är där jag har en benluskam att testköra med först...
 
Mmm jag trodde också det var svårt innan jag testade på mig. Men jag gissar att hår är olika helt enkelt och just nu reder det ut sig självt praktiskt taget. Tidigare har det varit mer som fårull och då är det ju svårare.

Benkam är jag ännu mer imponerad av att det faktiskt går att kamma sig med. Så länge man börjar med topparna. Var jätteförvånad när jag försökte. Farmor hade ju alltid sådan och man blir nyfiken.
Alltså tro mig jag har testat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 908
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 979
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 132
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp