Tips på snygga lädergrimmor *bilder*

Sv: Tips på snygga lädergrimmor *bilder*

Tvärtom, de är rättvända. Det är inte särskilt roligt när hästarna hakar i varandras huvuden och sedan står där fastkedjade vid varandra. Eller något annat för den delen.

Hakar med öppning på täcken etc ska vara inåtvända så hästen inte kan knäppa fast sig vid något av misstag.

Aldrig i livet. De är (enligt mig) felvända!!!!!

Och det är jag säker på att du också hade tyckt om du hade sett lika många ganaschskador som jag gjort. Hästar som står i spilta, eller är fastsatta kan nämligen få haken rakt in genom huden om de rycker till/kastar sig bakåt. Först får man försöka ta loss spännet ur huden och det blir en ful ficka under huden som det lätt samlas bakterier i. Inte helt enkelt att få det att läka bra.

Jag svär att jag under de 10 år jag jobbat på ridskola (50 hästar i spilta) sett åtskilliga sånna skador, men jag har ALDRIG sett en häst fastna med spännet i något/någon annan. Har du?

Jag hittade en snygg (och säker) Walshgrimma... men den säljs ine av Mantorp så jag undrar hur man får tag i den.

x4300.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har också jobbat på ridskola herrans massa år, och äger tillika två Walshgrimmor med dylika spännen. Det finns inte en chans att det går igenom huden, vi pratar kvalitetsgrejor här, med mjukt avrundade hörn. Inte ens vid dygnetruntanvändning i månader har det märks något slitage av pälsen.

Ja, jag har varit med om att häst hackat grimma i täcke. Inte roligt.

Finn-Tack har snygga grimmor i den stilen. Lite dåliga bilder, men du kanske får en uppfattning om hur de ser ut ändå.

ftlgrim.jpg

22090_M.jpg

Den undre grimman har jag, tycker att den är en av de mest gedigna och välsydda grimmor jag sett! Grimman är 25 mm bred, så det ska gå utmärkt att få fast en namnskylt. Färgen är väldigt snygg också, den mörkbruna. Jag har en i full, till Connemarastoet.

Glömde, det finns matchade grimskaft, dock med en liten kedja. Kolla på www.horze.se

Men som jag skrivt så vill jag ha en FIN grimma till träning/tävling.

Jag vet mycket väl vad GeKås har och inte har, är där så gott som varje lördag innan jobbet :D

(de har just nu skitfina fleecetäcken med kanon passform även till min smalbogade häst för endast 99 : - ;) )

Mantorps travshop har Walsh, finns på nätet. De kan också fixa skylten att sätta fast.

Vill man ha en "vara-fin-grimma" att ha i t ex transporten tycker jag man ska undvika den löpande ringen under hakan och välja en fast ring (Walsh Dressage t ex)

Varför?

tiotio

Jag tycker jättemycket om lädergrimman jag har till Sigge. Fodrad både nos och nacke. Mässing på spännena. Går att ställa om på båda sidorna och även runt nosen, med andra ord, lätt att anpassa till olika hästar.

EDIT: Jag såg riktigt fina och jättesköna (mjuk och ordenligt fodring) på hööks för ett tag sedan. Gick strax över 1000-lappen. Var ruskigt nära att köpa en till unghästen, men nä han får vänta lite :p

Sigges var fin men vad är det för en? Jag måste ju hitta den oxå :p

Det kanske var Stübben du såg på Hööks? De har ju Stübben..

men... hakarna på Walsh är ju felvända!! Sån kan man ju inte köpa! Annars är de superfina och håller en evighet!

Mmm jag vill inte ha dem inåtvända. Noterade det lite halvt på ngn bild men skulle inte köpt den IRL om den modellen jag hittar var sådan. Helst vill jag ha utan hake.

Nej det är helt sant. Letade efter an i flera år innan jag hittade den jag har nu (som kommer återgå till stallgrimma). Fingrimman då var en äcklebillig från typ willab eller ngt men den satt så bra på förra ponnyn (mega head) och jag hittade helt enkelt ingen annan då som "dög" :p Men nu ska jag minsann göra slag i saken eftersom jag vill ha en sådan fräck namnskylt med mor o far på till unghästen :cool:

Hade den till en liten pony (strl pony) som stallgrimma o mamma har den som stallgrimma men ngt att flasha med på tävling är den inte. Dock mkt snygg och brukbar (med mkt olja) för de pengarna!

Mmm jag vill inte ha dem inåtvända. Noterade det lite halvt på ngn bild men skulle inte köpt den IRL om den modellen jag hittar var sådan. Helst vill jag ha utan hake.

Här har du den... det är en Walsh... den har nästan samma färg som "Todden"... och ingen hake... men var tusan kan vi få tag på den tror du?

x4300.jpg

Annars är faktisk Mark Todd grimman en overträffad favvis... den är bara såååå läcker! Och den har rättvänd hake. :love: :love: Har du hittat denna sida? http://www.sikon.nu/

Senast ändrad av en moderator:

Hakarna går att knäppa åt båda hållen då käkremmen är rundsydd. Har Walsh-grimmor (Kentucky) på alla mina hästar, har räknat med att kunna byta namnskylt på grimman när hästen lämnar stallet. Riktig kvalitet!!! Bole-produkter har både walshgrimmor och namnskyltar att beställa och de är snabba med leveranserna.

Ingen kedja till min lille prins, Dessutom så försåtr jag mig inte på var jag ska göra av dem. Enda jag fått ut ngt av är på hästar som "lärt" sig gå i kedja och helt enkelt lyssnar mer när den är där (jag tänker inte "lära" min det utan hoppas han kommer förbli lika ledvänlig som han är nu annars kommerj ag nog på ngt annat än kedja) eller på hästar som biter tag i grimskaftet - det är lättare att få loss en kedja men ack vad illa man borde göra tänderna...

Fast jag vill helst ha med foder ändå (geud vad jag velar :D). Kom att tänka på att på sommaren kan det bli äckligt varmt med ludd och då vill jag def ha foder. Och med tanke på att det brukar vara mest resor just på sommaren så ja - Foder är ett nytt krav :D

Hmmm ingen aning om vart man kan hitta... Varför tror du jag skapade tråden :D

Hakarna går att knäppa åt båda hållen då käkremmen är rundsydd. Har Walsh-grimmor (Kentucky) på alla mina hästar, har räknat med att kunna byta namnskylt på grimman när hästen lämnar stallet. Riktig kvalitet!!! Bole-produkter har både walshgrimmor och namnskyltar att beställa och de är snabba med leveranserna.

:eek: :eek: Man kan ju INTE vända på haken bara för att den är rundsydd! DET är det värsta perfektionist jag vet :o Den rundsydda delen är ju "ihopsydd" åt ett hål o det måste ju vara lika på båda sidorna. Dessutom så blir det ju "spänningar" i lädret, haken vill ju vara så som den är sydd. Men klar, vill man ändra är det ju fullt möjligt, men jag vill ha det "rätt" från början och jag vill ha utvänd hake.

(hoppas du insåg att jag inte skrev det på blodigt allvar :D)

Ja det är på den sidan jag hittade Toddgrimman (har du kollat in tränset eller? Jag vill ha ett utlåtande :D )

Ja det är på den sidan jag hittade Toddgrimman (har du kollat in tränset eller? Jag vill ha ett utlåtande :D )

Japp... jag måste säga att det var sjukt snyggt... det ser väldigt välarbetat ut och färgen är ju bara... Jag tycker att alla tränsen är väldigt fina, och de ser definitivt dyrare ut än de faktiskt är.... :love: :love: :love:

4065.jpg

[Bilden är hämtad från http://www.sikon.nu/material/trans/4065.jpg]

Men du... jag har hittat den snyggaste förbygeln där också...

4068.jpg

[Hämtad från http://www.sikon.nu/material/forbyglar/4068.jpg]

Just nu lutar det år MT för hela slanten :D Men då borde jag ju köpa MT transportskydd oxå o de är ju så fula :eek: Iaf på bild :p

Fast jag har svart på allt annat läder så den bruna färgen får min mor drägla över bäst hon vill (hon har brunt) :D

Liknande trådar

Utrustning Jag är på jakt efter ett par lädergrimmor till min donna! Tänkte dumpa alla mina syntetgrimmor och endast satsa på läder! :d:love... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 951
Senast: gulkiwi
·
Utrustning Jag har precis skaffat mig en Nordsvensk Brukshäst, och han kommer behöva storlek X-full i träns/grimmor. Jag provade Hööks... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 343
Senast: Lydia
·
Utrustning RG's ylletäcken... vilka färger finns dom i? är det bara beige o brun? visst har dom lite skumma storlekar, har för mig att mitt...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: popeye
·
Utrustning Jag vill ha tips på bra och snygga förbyglar med martingal och resår! Helst ska det vara ss spännen, men det fungerar även med mässing...
Svar
17
· Visningar
2 294
Senast: SarahOlofsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31