Tips på sysselsättning?

Jag har också problem med handarbeten pga motoriska problem från hjärnblödning, men jag gillar att måla akvarell då och då. Inget snyggt, men bara för att det är roligt. Virka har jag också testat på sistone och det funkar förvånansvärt bra, man kan göra något väldigt simpelt och med större nål.

Annars gillar jag att skriva i anteckningsböcker. Det finns olika "dagboksprogram" för olika saker att skriva på olika dagar. Det finns även många olika roliga aktivitetsböcker att köpa :)

Jag funderar på att köpa någon form av brädspel. Det finns många som man kan spela helt själv, av olika typer och olika spellängd. Många funkar också att spela tillsammans med andra om man någon gång vill det.
 
Jag behöver saker att göra för att hålla tankarna borta från dumheter. I nuläget blir det mest sitta och titta på Youtube, och det är ärligt talat inte jättekul flera timmar om dagen :cautious:

Jag är förstås i stallet en del, och ute med hundarna, men det går inte att göra 24/7.
Läsa funkar om det är en lättläst bok utan för "tunga" ämnen, som ändå är intressant/spännande/rolig. Så bokförslag kan vara nåt!

Pyssla är jag inte så bra på (har inga idéer) men målar ibland i målarbok, har dock svårt att koncentrera mig på det någon längre stund. Funderar på lägga pussel kanske? Har ni andra tips på "lätt" pyssel?

Sen har jag liksom slut på idéer :o Så har emot nästan vad som helst för tips som är "åt det hållet" om ni fattar ungefär vad jag är ute efter?

Jag har verkligen gillat böcker av Ewa Klingborg och även böcker av Marianne Cederwall. Böckerna av Marianne utspelar sig delvis i hästmiljö en pensionerad kvinna flyttar till Gotland med sina två islandshästar. Upplever de som lättlästa och roliga. Även serien Morden på Falsterbo av Olseni och Hansen tycker jag är härliga böcker att läsa har ganska mycket humor i sig.
 
Jag har också problem med handarbeten pga motoriska problem från hjärnblödning, men jag gillar att måla akvarell då och då. Inget snyggt, men bara för att det är roligt. Virka har jag också testat på sistone och det funkar förvånansvärt bra, man kan göra något väldigt simpelt och med större nål.

Annars gillar jag att skriva i anteckningsböcker. Det finns olika "dagboksprogram" för olika saker att skriva på olika dagar. Det finns även många olika roliga aktivitetsböcker att köpa :)

Jag funderar på att köpa någon form av brädspel. Det finns många som man kan spela helt själv, av olika typer och olika spellängd. Många funkar också att spela tillsammans med andra om man någon gång vill det.

Vad finns det för brädspel man kan spela själv? :)
 
En sak som kanske inte är så långvarig, men rolig under tiden man lär sig, är hästens färger. Att lära sig vad de olika generna som styr heter, vad som är dominant, vad som är extrafärger, med mera tycker jag är väldigt roligt. Finns säkert böcker att låna på biblioteket, jag har googlat och hittat en hel del :)
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Njae tyvärr inte, vet att äldre släktingar har försökt släktforska men pga någon brand som förstörde alla gamla kyrkoböcker och register så tar det stopp där, så jag har aldrig riktigt känt nån mening med att försöka.
Nu är du förmodligen inte intresserad av att släktforska ändå :) , men jag kan inte låta bli att undra om ALLA dina släktingar kommer från en och samma församling? Att kyrkböcker brinner/förstörs förekommer ju, men inte särskilt ofta. Jag har släktforskat mycket åt en vän, och tror bara att jag har stött på detta någon gång på någon enstaka släktgren i hela hennes stora släktträd. Men då är hennes släktingar utspridda över Skåne, Blekinge, Stockholm, Finland, osv..... :)
 
Nu är du förmodligen inte intresserad av att släktforska ändå :) , men jag kan inte låta bli att undra om ALLA dina släktingar kommer från en och samma församling? Att kyrkböcker brinner/förstörs förekommer ju, men inte särskilt ofta. Jag har släktforskat mycket åt en vän, och tror bara att jag har stött på detta någon gång på någon enstaka släktgren i hela hennes stora släktträd. Men då är hennes släktingar utspridda över Skåne, Blekinge, Stockholm, Finland, osv..... :)

Ena sidan av min släkt är från samma församling i många generationer, ja. Tror mina morföräldrar var de första som flyttade från byn på över humdrafemtio år O_o Min släkt är fortfarande en av de största släkterna i den byn :D

På andra sidan är de från samma lilla område i ett annat land. Där har nog inga kyrkböcker brunnit, men nån har släktforskat och lagt ner ett enormt (!!) jobb på en hemsida om släkten bakåt. Jättespännande att läsa, så jag förstår tjusningen med släktforskning, men inte så spännande för mig att släktforska själv när jag redan kan läsa "allt" om hur de såg ut, när de gifte sig, hur de dog osv :)
 
Jag behöver saker att göra för att hålla tankarna borta från dumheter. I nuläget blir det mest sitta och titta på Youtube, och det är ärligt talat inte jättekul flera timmar om dagen :cautious:

Jag är förstås i stallet en del, och ute med hundarna, men det går inte att göra 24/7.
Läsa funkar om det är en lättläst bok utan för "tunga" ämnen, som ändå är intressant/spännande/rolig. Så bokförslag kan vara nåt!

Pyssla är jag inte så bra på (har inga idéer) men målar ibland i målarbok, har dock svårt att koncentrera mig på det någon längre stund. Funderar på lägga pussel kanske? Har ni andra tips på "lätt" pyssel?

Sen har jag liksom slut på idéer :o Så har emot nästan vad som helst för tips som är "åt det hållet" om ni fattar ungefär vad jag är ute efter?
Urmakaren på Filigree street, är underhållande och inte tungt ämne tycker jag, iom att det är steampunk. Spännande, intressant, rolig. Men vet inte om den är lättläst eller ej.

Magnus Chase av Rick Riordan är hysteriskt rolig, extremt lättläst och är mycket lättsam. Författaren har koll på asagudar, mer än de flesta :D men behandlar dem med mycket lite värdighet. Min tioåring läser den snabbt, jag tyckte den var väldigt underhållande.


Annars kan du ju bestämma dig för att handfixa alla julklappar till föräldrar och så. Brodera tar mer tid än man tror, men går snabbare än man tror också på något lustigt vis och gamla fina bondbroderier med stora blommor i färg på ylle är mycket lätta stygn, ned upp ned upp. O lite kedjestygn runtom bara. Ylletråd är så tjock så det ger belöning snabbt. (Jag skaffade ett stycke svart ylle och fyra små nystan och en nål, snokade upp ngt på nätet att apa lite efter och skissade ut ett par former, typ bilden nedan googlades upp som inspiration, och började.)

1600847310110.png

En annan grej jag kan rekommendera är mosstickning med största stickorna som finns och gigantiskaste garnet, kanske dubbelt. Det går mycket snabbt och är ganska tillfredställande. Kunde jag sticka innan jag provade? näh inte egentligen. Mosstickning är rät avig rät avig rät avig... o sen avig rät avig rät avig rät. Kan hitta en länk till en dummies video som visade hur och vad om du vill ha.
 
Senast ändrad:
En annan grej jag kan rekommendera är mosstickning med största stickorna som finns och gigantiskaste garnet, kanske dubbelt. Det går mycket snabbt och är ganska tillfredställande. Kunde jag sticka innan jag provade? näh inte egentligen. Mosstickning är rät avig rät avig rät avig... o sen avig rät avig rät avig rät. Kan hitta en länk till en dummies video som visade hur och vad om du vill ha.
Virkning med sådant som är avsett för att väva mattor med är liknande. Finns bl.a. någon sorts trikåremsor som är lätthanterliga, jag har inte närmare koll.
Bara fasta maskor och en stor virknål. Den behöver inte ens hållas med penngrepp som vid finvirkning. Runt eller i fyrkant.
Behöver inte vara något man inte trivs med för att man inte gillar klassisk virkning för det är så annorlunda.
 
Vad finns det för brädspel man kan spela själv? :)
Inte jag som föreslog brädspel men jag har ett som heter Terraforming Mars, det kan man spela själv om man vill. Det är riktigt roligt tycker jag! 😄 Det är rätt klurigt att förstå sig på först, men sen när man kommer in i det är det så kul! Varje spelomgång blir helt olik de tidigare.
 
Urmakaren på Filigree street, är underhållande och inte tungt ämne tycker jag, iom att det är steampunk. Spännande, intressant, rolig. Men vet inte om den är lättläst eller ej.

Magnus Chase av Rick Riordan är hysteriskt rolig, extremt lättläst och är mycket lättsam. Författaren har koll på asagudar, mer än de flesta :D men behandlar dem med mycket lite värdighet. Min tioåring läser den snabbt, jag tyckte den var väldigt underhållande.


Annars kan du ju bestämma dig för att handfixa alla julklappar till föräldrar och så. Brodera tar mer tid än man tror, men går snabbare än man tror också på något lustigt vis och gamla fina bondbroderier med stora blommor i färg på ylle är mycket lätta stygn, ned upp ned upp. O lite kedjestygn runtom bara. Ylletråd är så tjock så det ger belöning snabbt. (Jag skaffade ett stycke svart ylle och fyra små nystan och en nål, snokade upp ngt på nätet att apa lite efter och skissade ut ett par former, typ bilden nedan googlades upp som inspiration, och började.)

Visa bifogad fil 57621

En annan grej jag kan rekommendera är mosstickning med största stickorna som finns och gigantiskaste garnet, kanske dubbelt. Det går mycket snabbt och är ganska tillfredställande. Kunde jag sticka innan jag provade? näh inte egentligen. Mosstickning är rät avig rät avig rät avig... o sen avig rät avig rät avig rät. Kan hitta en länk till en dummies video som visade hur och vad om du vill ha.

Göra julklappar själv var ju en riktigt bra idé! Kan dock inte komma på vad jag kan göra som också skulle uppskattas i julklapp... Är väl framförallt mamma och morfar jag skulle kunna göra nåt åt, men jag vet inte vad.
 
Nåltova och våttova är kul! Lagom tankekrävande och man behöver inte vara så pysslig för att det ska bli något av det. Ett tips är att använda bra nålar och ull, med dåliga nålar och ull tappar man snart intresset för att det går så trögt.
 
Göra julklappar själv var ju en riktigt bra idé! Kan dock inte komma på vad jag kan göra som också skulle uppskattas i julklapp... Är väl framförallt mamma och morfar jag skulle kunna göra nåt åt, men jag vet inte vad.
Tänker att mamma får uppskatta det som hon uppskattade det när jag var 7 :rofl:, för ansträngningen.

Men hon har hittills inhöstat en mediokert stickad halsduk (hon fick själv maska på och av och undervisa, hon blev ändå jätteförvånad :D sa hon) en broderad kudde och en stickad poncho som sagt. Hon såg glad ut :D. Jo jag glömde hon fick en sittplätt också, en rund platta fårskinn som jag hade sytt dit en yllefodring på baksidan på. (några års födelsedagar och jular)

Jag är lite osäker på vad jag ska hitta på nu, funderar på kanske en kudde till men i annan teknik. Kan åka snålskjuts på någon annans förslag.

Typ nålbundna vantar antar jag kanske kan vara något iofs.

Jag har faktiskt skaffat material för mönsterstickade handledsvärmare men misstänker att det är övermäktigt.

En liten träask kanske?
 
Senast ändrad:
Jag behöver saker att göra för att hålla tankarna borta från dumheter. I nuläget blir det mest sitta och titta på Youtube, och det är ärligt talat inte jättekul flera timmar om dagen :cautious:

Jag är förstås i stallet en del, och ute med hundarna, men det går inte att göra 24/7.
Läsa funkar om det är en lättläst bok utan för "tunga" ämnen, som ändå är intressant/spännande/rolig. Så bokförslag kan vara nåt!

Pyssla är jag inte så bra på (har inga idéer) men målar ibland i målarbok, har dock svårt att koncentrera mig på det någon längre stund. Funderar på lägga pussel kanske? Har ni andra tips på "lätt" pyssel?

Sen har jag liksom slut på idéer :o Så har emot nästan vad som helst för tips som är "åt det hållet" om ni fattar ungefär vad jag är ute efter?
Jo Hitta ut! det är nog kanske slut för i år men tydligen väldigt uppslukande. Gå runt i stan och hitta sifferkontroller efter karta, finns i massor av städer. https://www.orientering.se/provapaaktiviteter/hittaut/sa-funkar-hittaut/
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 179
Senast: Wonna
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
4 980
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp