Tips på vegetariska (eller nästan veg) middagar

En ny bok som både vi och våra matlagningsintresserade vegobarn (11, 13, 15) hittat massvis med ny inspiration i är Johanna Westmans "Grön i köket". Vi har lånat på bibblan men ska köpa!

Tillägg: Recepten är inte alls typiska "barnkoksbokrecept" utan innehåller bland annat massvis med inspiration från hela världen. Härligt formgiven också!
 
Nu svarar jag med en gissning. Jag tror att det avses att det är för att det ägs av antroposofer. D.v.s. en grupp som bl.a. inte tror på vaccinering av barn och på en massa hokus pokus. Googla så hittar du nog mer info om antroposoferna.

Här är en artikel om antroposoferna i Järna: http://www.gd.se/opinion/ledare/sluta-skattefinansiera-antroposoferna
För min del Saltå kvarn - antroposoferna i Järva - Vidarkliniken - homeopati och antivaccin

Tack för svar! Hade jag ingen aning om..:up:
 
Pasta och morotssås. Gör en köttfärssås fast med morötter i stället för köttfärs. Mycket godare än vad jag trodde.

Angående bönor och linser mixar jag dem nästan alltid med yoghurt/cf och blandar i diverse kryddor. Gärna vitlök. Supergott som dipp och mina töser är helt tokiga i det. Maken gillar inte konsistensen på bönor så han tycker att den är lite svår fortfarande men det går bättre. Jag upplever att det ger mig större möjlighet att göra "vad som helst" till eftersom att jag inte blir riktigt mätt på proteinfattiga måltider och går i skåpen en timme senare.
 
Pizza med allt utom kött ^^ Själv kör jag (i ordning) tomatsås, gul lök, svamp (färsk), bladspenat, mozzarella, riven ost. Det viktiga är att det ska vara mycket av ALLT. Både svampen och bladspenaten krymper, så när jag lägger in pizzan i ugnen brukar det säker vara ett lager på nästan 4-5cm av saker men när jag tar ur den är den inte mer välfylld än en vanlig pizza ^^

Min favorit-fiskrätt är att i en ugnsfast form lägga; ett lager bladspenat, ett lager rivna morötter, citronjuice över, klyfta tomater och lägg längs kanten, lägg över laxfiléer, på laxen har du ett tjockt lager med crèmefraiche blandat med valfri philadelphiaost (jag kör gärna pepparrot).
 
Jag gör ofta mustiga tomatgrytor med linser och bönor, lök och rotfrukt efter säsong, olika kryddningar, och sedan couscous/bulgur/mathavre till. Det är snabbt, går inte att misslyckas med, och blir värmande. Min falla-tillbaka-på-middag som dessutom är lätt att spara i frysen.

Lasagne eller lasagnette - lätt att göra vegetarisk och brukar alltid gå hem hos alla. Paj är också lätt att göra vegetarisk. Fyllda paprikor/tomater med en god svampröra.

- tre goda tofurecept.

- jättegod!

- pasta med sås
 
Kom på två till..
- Varva svamp/zucchini tomatsås och bechamel-sås, toppa med ost. Äts som lasagne eller tillsammans med något.

- Blanda en burk majs, en burk cremefraiche, paprika, tomat, en stekt gul lök, en burk kikärtor och blanda ut med sweet-chilisås efter smak. Lägg i tortillabröd och grädda i ugnen med ost.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 689
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 145
Senast: Jenka
·
Äldre Mina pengar börjar tryta och jag är på jakt efter billiga middagstips. Det får gärna vara lättlagat, för jag avskyr att laga mat. ;)...
Svar
18
· Visningar
2 085
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Barn Min snart tioåriga dotter kom idag hem och deklarerade att hon numera är vegetarian! Hon har inte mig veterligen påverkats av kompisar...
Svar
19
· Visningar
2 380
Senast: skuggan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp