Tips på voltige/barbackagjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Soffe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 491
S

Soffe

Jag undrar om det är någon som känner till en bra voltigegjord, eller nåt liknande som passar till en liten pålle med kort rygg. Jag hade tänkt att använda den någon gång ibland då jag rider ut barbacka, bara för att ha ett handtag att ta tag i om det skulle behövas. För närvarande har jag en voltige/tömkörningsgjord som är ganska kraftig med bossor och rejäla handtag, men då mitt sto är så kort hamnar jag alldeles för långt bak på henne då jag rider med denna. Jag har funderat lite på om det inte kan finnas en variant som är tunn (= gör inget om man har skänklarna över den) med bara ett handtag på mitten. Skulle gärna rida barbacka mer än jag gör för att bättra på balansen, men vill samtidigt inte riskera att åka av då hästen är en sån som rusar hem i full karriär och kan skada sig:( Tacksam för alla tips och idéer!

Sv: Tips på voltige/barbackagjord

Ja, det är precis vad jag är ute efter, tusen tack!:bow:

Såg att lillhästen i stav hade en ridgjord med handtag (av någon underlig anledning så finns den bara under Tillbehör till islandshästar)

Har inte testat den men den är betydligt billigare än överrullningsgjorden
(275)

ridgjor.jpg

275kr är ju kanonbra, särskilt om det skulle visa sig att inte heller den här typen skulle funka. Ser dock mycket bättre ut än den jag har, då gjorden är så tunn. Vad kul det är förresten att sitta och titta på grejer som är till för handikappsridning och unga nybörjarryttare..hmmm..:rofl:
Tack för tipsen!

Har sett en som man sätter en vanlig gjord till men kommer tyvärr inte ihåg vart. Risken finns kanske att "bandet" viker sig om det inte är så stabilt på den jag länkat till

Varför inte ta ett stigläder runt halsen istället? Då har du något att hugga tag i när det behövs och det kostar inte ens speciellt mycket, går ju bra att plocka ett från sadeln vid behov.

jag har en voltigegjort från märket pfiff. kostade ca 2000kr och är helt underbar!
Dock passar den nog inte ponnyer då den är ganska stor runt om men man kan ju byta ut gjorden till en annan typ dressyrgjord med mindre storlek :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: cirkus
·
Islandshäst hej! tänkt visa ett kollage på förra ridlektonen för en månad sen ska nämligen rida lektion igen nu på lördag och tänkte jag kunde få... 2
Svar
33
· Visningar
3 168
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka