Ridlektion

Sv: Ridlektion

näe de här va de värsta ja vatt me om (nästan) närmare 500pers har glott men hur många har svarat...dålig stil....svara på nu vad just NI tycker jag vill höra allas åsikt.
 
Sv: Ridlektion

Allt beror väl på vilka krav man ställer. Du kanske inte ställer så höga krav på honom om han inte är riden så länge. Jag skrev bara vad jag trodde att "soft mee islandshästar" menade.
Med samling menar i alla fall jag att dom är satta på rumpan och därigenom "lyfter" i fram samt reser och "korta" nacken något.
 
Sv: Ridlektion

jo okej bra att höra hur du ser på det...men tänk dig denna hästen då...(på bilderna alltså) inte så mkt riden...inte så gammal...HUR höga krav kan man då ställa lixom...man kan ju inte räkna med att hästen ska kunna bära sig korretkt på bakdelen, vinkla in korset, vinkla bäckenet korrekt, gå i en korrekt börjd form i nacken där ryggen strethas och kommer upp=bär ryttaren....på en dag hehe...alltså detta är en mkt mkt tidigt början på vad mitt mål är (det som skrevs nyss)...

man måste ju börja någonstans och det jag igentligen ville ha ut av tråden var om NI tyckte det blivit någon som helst skillnad mellan bilderna om jag kommit nån bit på vägen mot MÅLET?!

för hur många hästar(alla raser) kan gå i korrekt form när de rids in och ridits en vecka tex....allt handlar ju om styrka och många år av uppbyggnad av hästen dessutom växer de ju tills de är 8år=)
 
Sv: Ridlektion

Vad roligt att det kändes bättre den här lektionen. Jag känner att jag också skulle behöa ta ut nån som kände igenom min häst.

Vem rider du för?
 
Sv: Ridlektion

Jag tycker att det ser ok ut för att vara en såpass nyinriden häst. Undrar hur det är med framåtandan? (möjligt att du skrivit det, glömsk..) Vad det gäller dig själv så ser det ut som att du tittar ner på hästen på bilderna, en sån liten grej kan göra att hästen går mer framtung än annars. Lycka till i fortsättningen!
(1 som inte lät bli att kommentera..)
 
Sv: Ridlektion

japp huvudsaken är nog att de känns bra och att man känner själv att de går framåt o inte bakåt...ibland går de ju bakåt lite me unghästar med så de får man ta men hittils gåre bara frammåt=).

jag PMar dej om Instruktören som förövrigt är RIKTIGT bra tycker jag=)
 
Sv: Ridlektion

okej va bra...hur ser framåtandan ut?=). jo sak bättre mej med blicken...men har sätt många hästar som går bra med folk som tittar ner men ska bättre mej...
 
Sv: Ridlektion

Jag rider en femåring, som jag också har ridit in. Och hans vilja att gå framåt är inte den bästa i alla lägen, och takten i tölten beror väldigt mycket på hur mycket han tänker framåt. Och för att då få honom att tänka mer framåt så rider jag bara korta pass och max 30 min snabbt och inte segdraget. Tänkte om det kanske var lite så med din häst också eftersom den är ung osv.
 
Sv: Ridlektion

Det är upp till var och en om de vill svara, det är bara att acceptera om folk inte vill eller kan uttala sig om dina bilder.
 
Sv: Ridlektion

Jag tycker din häst är söt :)
Kan inte uttala mig om hur han går eftersom
det är svårt att se utifrån bilder (tycker jag).
Men han är ju såpass ung än så han kommer
säkert utvecklas mycket under åren & bli
jättefin (finare :D )
 
Sv: Ridlektion

va?....får jag då inte skriva hur många som läst o hur många som svarat...jag tänker mest att det är många som inte "vågar" skriva nåt för det verkar vara ett ganska hårt "tyck" här och man blir ofta kritiserad för vad man skriver.

jag vill bara att alla ska kunna komma med sin åsikt och lära av varandra...jag tycker det var lite smart att visa 2 olika lektioner så man kan se lite skillnad det lär man sig ju av med det var kanske en dålig ide...jaja.
 
Sv: Ridlektion

aha okej intressant...jo just nu rider jag me en kompis som har en ponny som han älskar o rida ut med så då rider vi ca en timme och då r han på allerten och glad hela tiden.
när jag rider sjäv tyvärr ganska ofta nyförtiden så rider jag max 1timme men annars en halvtimme 40min ut alltså

kan typ räkna alla gånger jag ridit i paddocken och då har han alltid varit lite halvseg inte alls som han är ute så jag vet inte hur jag ska få han att tycka det är jättekul därinne lixom....har ovalbana med...

just nu rider jag kanske högst varannan vecka i paddocken (en gång då alltså o inte mer än 30min max, förutom lektionen som var på 45min)...så det är inte ofta alltså...

ute när jag rider själv är han hyffsat pigg men blir såklart piggare med kompis...
ska dra ner på ridturerna ennu lite mer tror jag...
tömmkör en del oxå och det gör jag ute i skogen och på stallplanen för att motivera och lixom inte få han att tänka att det bara är jobb inne i paddocken o så. han tycker det är jättekul för då är han så duktig så. det gör jag max 30minuter beror på hur lång vägen i skogen är lixom. skittar mest och travar bara på rakt spår *pust jobbigt*

klättrar en del i tömmkörningen uppför en kort men brant backe vid stallet skitbra...den är väl max 3meter lång så det är perfekt. 3gånger upp (ner är det nästan plan mark) så är han lite trött sen=).

han ska få en vila sen om en vecka typ på 2månadert och få vara vildhäst ett tag....ska jag låta han va helt då tycker ni eller kanske tömmköra eller så nångång ibland för han lär nog tappa mkt muskler och bli ruskigt fet annars tyvärr...
skulle ni gett nåt kraftfoder under vilan?....han var hingst tills han var 4 så han är rätt livlig av sig fortfarande...

till Saybia: tack va glad jag blir vilken härlig possetiv inställning...bara man älskar sin häst och passar ihop så går allt...ja tror de e viktigt att inte gämföra sig med någon annan bara sig själv oc hästen lixom...annars blir man bara besviken och föröker uppnåt omöjliga mål som inte är rimmliga för hästen/människan....ha kul med din häst allt annat löser sig=)
 
Sv: Ridlektion

Gullan86 skrev:
till Saybia: tack va glad jag blir vilken härlig possetiv inställning...bara man älskar sin häst och passar ihop så går allt...ja tror de e viktigt att inte gämföra sig med någon annan bara sig själv oc hästen lixom...annars blir man bara besviken och föröker uppnåt omöjliga mål som inte är rimmliga för hästen/människan....ha kul med din häst allt annat löser sig=)

Jo, jag vet :) ...rider ju också en relativt ung häst som jag också till viss del ridit in. Vi utvecklas sakta men säkert, vi tar det i våran takt & har roligt tillsammans & försöker göra allt så possitivt som möjligt.
Vet ju vilken enorm kapacitet han har (sett islandshästtränare rida honom och OJ :eek: ...) Men som sagt, en dag kommer det se lika bra ut för oss tillsammans (kan man ju hoppas i allafall :angel: :D ). Tror också det är viktigt att man har rimliga mål & inte sätter "ribban" för högt på en gång utan har många små "delmål" istället för ett enda stort mål, eller har många små mål på väg till det stora målet :)
 
Sv: Ridlektion

jaha va kul då vet du hur det är då hur gammal är den hästen? vad tränar du med den har du nån bild på när ni töltar? hehe du kan pma mej om du vill....kul o prata me nån som är i samma situation=) men du upplevde det att den hästen gick mkt bättre med en riktig tränare alltså? då måste det ju betyda att de klarar mer än vi tror lixom...hm...som du säger delmål inte tro att man ska nå målet på en dag och går för fort fram heller nej...
ska bli spännaden och utvecklas med min häst.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 953
Senast: nullo-modo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 956
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp