Bukefalos 28 år!

Tips & Råd ang evt dräktig hund

S

Stricklers

:crazy: Hjälp nu behöver jag verkligen erat tips och råd. Så in med all info ni har att erbjuda mig och ge mig tips.

Har 2 st golden hemma var av den ena är en tik på 1 år och den andra är en hanne på 4 år. Tiken är i höglöp nu och ikväll kom vi på dom då hannen försökte para sig, vi hann ta bort honom. Men vi misstänker att han har passat på när vi har sett på tv eller legat o sovit etc. Och ja ska självklart ringa veterinären i morron och rådfråga. Hur sjutton hade ni gjort i detta fall ?? Har inte den kunskapen om valpning, kan rasen. Båda 2 har stamtavla men ja är bara meddlem i SKK. Hannen har tyvärr magproblem och har just nu Magtarmsinflamation. Är det något som kan smitta över till valparna "om" hon nu skulle va dräktig och vettis tycker att hon ska föda fram dom. Hur förbreder man sig som bäst ??? Jag kan ingen ting om valpning och ja hoppas ju så klart att hon inte är dräktig men uti fall att och att vettis tycker att hon ska föda dom. Jag vill helst ta P-spruta på henne så hon slipper föda, hon är ju trots allt bara 1 år och blir 2 år i Nov. Har haft sten koll under hennes löp, MEN man kan ju inte ha koll dygnet runt liksom. Han är duktig som inte är på henne dygnet runt. Hur sjutton ska ja göra ??? Sen så har hans magproblem satt sig lite på hans psyke och jag vill verkligen inte få sjuka/knäppa hundar. Vill helst inte få fram oreggade hundar heller. Då de finns så mycket konstiga blandraser. Tacksam för bra svar. :(:confused:
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Absolut Abspruta att låta en 1-1½ årig tik föda fram en kull är verkligen INGET jag rek.
Rek är inte innan tiken fyllt 2 år.
När tiken är i löp/höglöp så för sjutton se till så att dom inte går tillsammans!
För annars lär deta inte bli första gången.

Ring vet bestäm tid för abort spruta (inget att disskutera enligt mitt tycke)
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Kan bara hålla med, tiken är för ung.

Sen borde ni nog hitta en bättre lösning än att "ha koll" på hundarna vid löp. Lämna bort till släkting, lämna hanen på pensionat, alt kastrera.
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Boka tid direkt hos vetrinären för en abortspruta, Tiken är alldeles för ung.

Sen borde du antingen ta och kastrera hannen eller se till att dom hålls åtskilda, antingen genom att lämna bort ngn av dom lr ha dom i olika rum.
Låt dom vara med ngn timme åt gången.

Men du ska absolut inte ha dom i samma rum överhuvudtaget trots bevakning.
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Kan bara hålla med dom andra här ! Ge tiken en abortspruta ,
Förstår inte hur ni kan ha dom tillsammans när tiken är i löp:confused:

Om du vill behålla valparna , så undrar jag är tiken och hanen ögonspeglade, höftledsröntgade, meriterade och mentaltestade??

Sen ett litet råd är att gå ut på blocket och se på alla dessa hundar som finns till salu där !! Så kanske det kan få dig att inte låta denna oplanerade kull födas !!!

Det är inte så gulligt att ha en valpkull som många tycks tro :crazy:
Det tar tid och det är dyrt ! Och ditt ansvar som uppfödare slutar inte när valparna är sålda , Utan så länge dom finns i livet så har du ansvar för dom

Lycka till
ps , Ett gott råd är att kastrera hanhunden ;)

Tesora
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

MEN JÖSSES !!! Alla hoppa på mig som om jag vore en korkad idejot !! :mad:
DET fattar jag väll att ja måste kastrera min hanne.... Men de ska finnas tid för det hos vettis och vi måste tyvärr få vänta ett litet tag te. :(
Vi stänger in henne i en del av lgh och hannen i den andra delen. MEN tiken är en mästare på att smita och gör allt för att smita ut. Skulle aldrig lämna iväg mina hundar på det viset. JAG BAD BARA OM TIPS OCH RÅD INGET PÅHOPP!! :mad:

Varför ska ja kolla på blocket när jag REDAN VET att det finns korkade annonser. Jag tänker inte låta tiken föda fram valparna för det, även om vettis skulle tycka det. :mad:

TACK FÖR MIG !!
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Först och främst är man skyldig att hålla reda på löptik och hanhund om båda finns i huset...det är inget elakt med det. Man kan hålla reda på dom 24 timmar om dygnet...bara att hålla låst dörr mellan dom.

För det andra är det inte ens tillåtet för en tik under 18 månader att föda valpar, så abortspruta är vad tiken behöver om hon blivit dräktig. Din tik är alldeles för ung för att få valpar, så det vettigaste du kan göra är att kontakta en veterinär.
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Tiken är i höglöp nu och ikväll kom vi på dom då hannen försökte para sig, vi hann ta bort honom. Men vi misstänker att han har passat på när vi har sett på tv eller legat o sovit etc.

Men som du skriver så är det ju inte direkt att dom verkar ha varit instängda på var sitt håll !!!
Och vet man att tiken gärna tar sig ut ja då låser man eller lämnar bort någon av dom ,

Sen har du fått tips ! Det enklaste av dom alla spruta din tik !!
Och det finns nog ingen vet som skulle rekomendera dig till att behålla valparna.

Tesora
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Tanken är inte att hoppa på..
Men som du skriver först om parningen misstaget ringa vetrinär osv..sen snackar du om mentaliteten och den dåliga magewn hos pappan och hur de kommer att bli?

De eh klart man undrar..
En tik som löper sticker i stort sätt alltid in till hanen, har sätt hundar som bitit och krafsat sig igenom tjocka trä dörrar.

Har man en hane så bör man tänka över situvationen innan man köper en Tik..
Att få tid för att kastera en hund kan jag dock bara se som en dålig ursäkt..!

Att låta en 1 årig tik valpar är vansinne
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Jag kan faktiskt tycka att det är idiotiskt att lämna en tik i höglöp och en hane utan uppsikt. Tyck vad du vill om att det är påhopp, för mig är det bara ren sanning som tåls att skrivas.

Tiken är i höglöp nu och ikväll kom vi på dom då hannen försökte para sig, vi hann ta bort honom. Men vi misstänker att han har passat på när vi har sett på tv eller legat o sovit etc.

MEN man kan ju inte ha koll dygnet runt liksom. Han är duktig som inte är på henne dygnet runt

Det kan man visst, allt annat är bara dåliga ursäkter. Punkt slut

För att svara på frågan om vad du ska göra: Ge tiken abortspruta.
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

DET fattar jag väll att ja måste kastrera min hanne.... Men de ska finnas tid för det hos vettis och vi måste tyvärr få vänta ett litet tag te. :

Men är det något nytt att de skulle försöka para sig? Tänkte du inte på detta innan du skaffade tiken? Någon form av plan kan man ju tycka att du borde haft.
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

MEN JÖSSES !!! Alla hoppa på mig som om jag vore en korkad idejot !! :mad:
DET fattar jag väll att ja måste kastrera min hanne.... Men de ska finnas tid för det hos vettis och vi måste tyvärr få vänta ett litet tag te. :(
Vi stänger in henne i en del av lgh och hannen i den andra delen. MEN tiken är en mästare på att smita och gör allt för att smita ut. Skulle aldrig lämna iväg mina hundar på det viset. JAG BAD BARA OM TIPS OCH RÅD INGET PÅHOPP!! :mad:

Varför ska ja kolla på blocket när jag REDAN VET att det finns korkade annonser. Jag tänker inte låta tiken föda fram valparna för det, även om vettis skulle tycka det. :mad:

Det här låter som troll!
Eller?
Ska man mata dom?
Du ska få ett tips, skaffa en hel massa hundböcker och läs.
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Är det något som kan smitta över till valparna "om" hon nu skulle va dräktig och vettis tycker att hon ska föda fram dom.
Jag tror inte att det finns en enda veterinär i hela Sverige som tycker att din tik ska föda fram några valpar. Så det behöver du inte oroa dig för alls. Skulle veterinären mot all förmodan tycka att tiken ska ha valparna så får du vara tillräckligt smart själv och säga att du vill ha en abort-spruta istället.

Ge tiken en abort-spruta och beställ samtidigt en tid hos veterinären för att kastrera hanen, han verkar inte vara av avelsmaterial i alla fall med sina magproblem.
 
Sv: Tips & Råd ang evt dräktig hund

Äntligen någon som tänkte samma som jag!
Tänkte Troll md en gång, för ingen kan väl vara så....:angel:
Men ville inget säga, om det trots allt skulle vara på "riktigt"
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 775
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 900
Senast: tanten
·
Övr. Hund Råd ang hundvakt önskas! Vi har en liten tik på två år som är rätt så känsligt och nervöst lagd. Hittills har hon bara varit bortlämnad...
Svar
5
· Visningar
905
Senast: Jensa75
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 235
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp