Bukefalos 28 år!

Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

attheedge

Trådstartare
Min flat som blir nio nu i början av hösten, har de senaste månaderna inte varit sig lik. Dragit sig undan lite, varit lite "deppig" och nere - alltså inte som vanligt. För två år sedan opererade vi bort urinsten på honom, då symptomen var lite snarlika så trodde (och hoppades) jag nog att det skulle vara samma sak igen. Han har inte haltat, bara varit förändrad i beteendet, samt lite ovillig vid torkning av baktassar samt vid täckespåsättning. Under påskhelgen så blev förändringen lite större tyckte jag och han fick Rimadyl ett par dagar innan vi åkte till vår vanliga veterinär. Han blev efter ett par dagar på Rimadyl piggare igen och mer sig själv så något var ju fel, helt klart.Hos vår veterinär togs blodprov för fästingsjukdom och urinprov, hittades inget på något av dom. Vi remitterades till ett större djursjukhus med röntgen och där har vi varit idag. Plåtarna på urinblåsa och urinvägar var jättefina, likaså ryggen. Höfterna var däremot inte lika bra, (han röntgades vid 1½ år med B-höfter), så diagnosen blev: 'Kronisk deformerande atros i höftled'. Syntes på plåten att det var på båda sidor.

Jag blev helt ställd, mina tankar innan röntgen var så inställda på en urinsten igen, och med det op. och så var problemet löst. Men nej då...

Veterinären var nog lite stressad, och jag lite ställd, så jag fick inte fram riktigt alla frågor. (Plåtarna är skickade till vår vanliga veterinär så hon med får se dom och kan svara på frågor sen) Men hur som, vi fick inga råd direkt mer än normal motion och så smärtstillande. Hon pratade lite snabbt om foder och tillskott, som det är idag så äter han grönläppad mussla och får laxolja på maten varannan dag (har fått detta sen början av december då vår massör tyckte han hade lite atros i en framtass). Just nu går han på maxdos av smärtstillande/antiinflammatoriskt, men vi ska pröva att gå ner lite och se hur han reagerar.

Men nu till mina frågor...
- Vad kan jag göra mer?
- Undvika något? (Viktuppgång är ju en självklarhet att undvika!)
- Byta foder? Mer tillskott? I dagsläget äter han fodax + Eukanubas mature & senior.
- Träna annorlunda, han fick beröm för att han var välmusklad och fin, men visst går det alltid att förbättra! Närmaste hundsim är tio mil bort...

Så hur underlättar ni för era hundar med atros? Och hur länge är det försvarbart att ge smärtstillande? Han har levt ett aktivt liv och inte en chans att han ska få vara något annat än aktiv pensionär! Att se honom så nere och deppig som han har varit sista veckorna innan han fick smärtstillande var verkligen inget kul och inget som jag vill utsätta honom för igen...

147.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Vår gamling (11 årig labbehane) har också artros, i höfter, rygg, tassar och armbågarna. Vår är påverkad vid väderomslag och för hård ansträngning om han tex har apporterat i vatten eller sprungit för långt. Då kan han bli halt, vi ger rimadyl vid behov och han får cosequin dagligen (har märkt en tydlig skillnad med det) han får också Fodax att äta. Han mår som bäst när han får sina dagliga långpromenader, blir stel och "stolpig" om han är stilla för mycket.

Numera är han i stort sett helt pensionerad ifrån jakten, det enda han får vara med på fortfarande är kråkjakt eftersom det är det absolut roligaste han vet:love: (brukar inte bli mer än max 10 apporter pga skit bakom avtryckaren:angel:)

Hjälper det med rimadyl och vovve mår bra av det så ser jag inga bekymmer att ge det till en hund som är ung i sinnet men gammal i kroppen. Det behöver inte vara slut bara för att man är lite skruttig. Men när inte livsglädjen finns ens vid hjälp av preparat så får man tänka en vända till.

Lycka till med vovven!
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Nu börjar ju isen släppa (iaf hos oss) så om ett tag kanske det finns möjlighet att simma ute även hos er?

Min äter specialfoder för leder + aktiv hund samt att vi försöker att variera träningen. Dessutom använder vi BoT täcke efter träning och han har en BoT bädd, vilket jag tycker att han har blivit hjälpt av. Men viktigaste för honom är lagom med motion och varierat (även om vi undviker cykla/springa på asfalt o dyl) det bästa för även han blir stolpig och stel när han inte får röra sig.
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Det är Inge fara att ge rimadyl långsiktigt så länge magen mår bra. Jag har en 2-årig tik med artros i armbågar och karpalleder som förmodligen kommer få äta rimadyl resten av såna dagar.

Annat som kan lindra:

- tillskott i form av: grönläppad mussla, nyponpulver och msm
- simning eller Walter treadmill, för att bygga upp höfterna på ett skonsamt sätt
- back-on-track, förslagsvis täcke
- var noggrann med uppvärmning och nedvarvning, inget springande utan att först ha värmt hunden

Sedan så är jag av åsikten att jag gör det min hund älskar tills det inte går längre, jag tar inte bort hennes livskvalitet för att jag ska få ha henne så lång tid hos mig som möjligt. Vill hon busa får hon busa, träna gör vi tills hennes leder inte pallar mer... Osv.
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Vilket tråkigt besked! :( Atros är ett gissel.

Behöver han äta någon typ av NSAID resten av sitt liv ska han göra det. Ni bör kontrollera ffa levern med jämna mellanrum så inte den påverkas. I så fall kan man behöva dra ner dosen något.

Glukosamin, grönläppad mussla, omega3 fettsyror med mera kan inte bara hjälpa honom avservärt utan också göra så att ni kan dra ner på dosen NSAID betänkligt -vilket är bra med tanke på ovanstående.
Det finns en hel uppskö med tillskott och där får man prova sig fram till vad som funkar bäst för er. GlycoFlex säljer vi väldigt mycket av och hundarna blir ofta väldigt mycket bättre på det.

Kan ni tänka er att byta foder rekommenderar jag helt klart Hill's j/d. Samma sak där, funkar det blir oftast hundarna som unga igen!

Vore jag du skulle jag köra på med allt direkt för att häva den pågående inflammationen. Foder, tillskott och NSAID!

Håller tummarna för att han snart får tillbaka livsglädjen igen!
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

+ er andra Tack för input!

Försöker mig på ett svar till er alla.

Han får maxdos av Carprodyl just nu, morgon och kväll. Kommer att försöka minska det lite, för att se om det fungerar. På maxdosen (fått det i dryg vecka nu) så tycker jag att han är nästan som vanligt. Men den riktiga glädjen i blicken finns där inte... :cry:

Grönläppad mussla får han, ska se till att ge honom laxoljan dagligen också. Kanske får pröva det du tipsar om TantAgda när burken jag har är slut!

BoT täcke har jag, han har ju det jämt när han ligger i bilen när det är kallt/kyligt, men det kan man ju använda ännu mer.

Simningen ute ser jag inte som något bekymmer, han är ju en flat så det finns inget dåligt väder för bad :) Till hösten/vintern får jag helt enkelt se om det är aktuellt med simning inne, water treadmill har vi bara två mil bort så det är ju helt klart ett alternativ!

Tycker han funkar kanon på Fodax så jag funderar på att stanna kvar på det men ge hälften Hills J/D.

Övrig motion så får han hänga på med de andra, cyklingen undantaget. Lättare joggingturer bör väl inte vara några bekymmer? Han är ju mycket lös och vi går ofta i skogen så träningen blir förhoppningsvis blir till viss del varierande av det.

Senast igår körde han uppletande och spårade, men märker jag att han inte fixar det så får jag nog fundera ordentligt. Det är inget liv att bara stå vid sidan...

Just nu sover han gott, tycker sederingen tog hårt på honom, plutten...
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Jag tycker det låter sunt det du skriver, tror vi har liknande syn på det här... Jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är att få det där beskedet. Håller alla tummar för att han får vara med ett tag till!
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Jag tycker också att det låter klokt som du resonerar.

Water treadmill och tätare promenadintervaller gjorde susen för min förra hund. Vi körde tre veckor med rimadyl och seraquine och det var inte mycket av hältan som försvann. Det var först när vi fick börja med rehabträningen som det vände. Så har du möjlighet att under en månad låta hunden gå två gånger i veckan på wtm så tycker jag definitivt att du ska börja där. Just för att få det att vända! Det som är så bra med wtm är att rörelsen blir så kontrollerad. Har de ont och ska simma så är risken att de slarvar med benrörelserna och att man inte får en vettig rehabiliterande effekt.
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Samtidigt upplever JAG, att simningen gör hunden mer rörlig och att de får mindre ont av den. Wtm har inte fungerat så bra på min hund, men efter simningen mår hon sp mycket bättre i lederna. Simning uppfattar jag som typ yoga (:D), och wtm mer som styrketräning, dvs. Muskelbyggande. Det optimala tycker jag har varit wtm en dag i v och simning en dag.. Perfekt kombo! Dock dyrt, men det är det ju värt om de mår bra av det.
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Visst är det värt det om de mår bra av det! Tackar för all input :)

Dock upplever jag inte att han har ont på så sätt att han haltar eller går annorlunda eller undviker att göra saker, men mentalt är han inte som vanligt. Fortfarande deppig... Framförallt inomhus, när vi går, är ute eller tränar är han som vanligt, när det kommer folk blir han lika glad som innan men går sen ner sig igen. Så ont har han säkert men han vill väl inte visa det, hemskt att se sin annars väldigt glada hund inte riktigt så glad :(
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Av människor så har jag förstått att artros gör ont nästan hela tiden, bara mer eller mindre. Och även med antiinflammatoriskt. Det är skitsvårt, jag är ju som sagt i samma sits med min hund, fast hon är 2-år och Sjövild dessutom
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

KL på mig själv

Väcker lite liv i min tråd igen... Behöver ventilera lite känner jag.

Nu har det ju gått ett par veckor sen vi fick reda på atrosen, det har smält in och vi försöker underlätta så mkt vi kan för honom. Men... Han saknar fortfarande gnistan i ögonen. När vi är iväg, tränar, träffar folk etc. så är han i princip sitt vanliga jag. Pigg och glad, vill träna och hänga med. Han "orkar" inte lika länge när vi tränar dock, tar gärna sin boll och lägger sig ner efter en stund och leker för sig själv. På promenader så märks egentligen inget, kanske att han tar det lite lugnare. Men här hemma är det hemskt att se honom, man ser på ögonen att han är ledsen (eller vad man ska säga) och han sover mer, drar sig undan lite och är inte med på samma sätt. Sambon upplever det inte riktigt så mkt som jag, så kanske letar jag bara efter avvikande beteenden? Han haltar fortfarande inget, men när han lägger sig ner så suckar han (eller stönar till lite). Är lite stel när han går upp visserligen. Känns som jag bara letar fel, exv. han står mer med tyngden på baksidan av trampdynorna, avlastar bakbenen när han står inne och lägger mycket vikt på frambenen.

Men frågan jag ställer till mig själv är när är det dags? Jag kan väl bara svara på den själv men lite input är inte fel... Han har inte rätta livsglädjen här hemma (tycker jag), men tycker allt vi gör annars är så roligt att han inte vill visa att han har ont. Folk i omgivningen ser bara glada Alex som är som vanligt när vi är ute, tycker jag överdriver och säger mest "att han ser så pigg ut för sin ålder!". Men det gör ont i hjärtat att se honom hemma, men samtidigt blir man glad över hur mycket han vill när vi är iväg. Jag vill inte vara egoistisk och hålla honom vid liv för min egen skull men det är hemskt svårt att dra en gräns för när det är acceptabelt och inte. Provade att minska det smärtstillande och det gick inte, så vi fortsätter på maxdosen.

Ska ventilera med min veterinär imorgon, kanske blir jag klokare av det... Just nu känns det så kluvet, vet inte om jag överreagerar eller om det verkligen är dags. Min fina lilla vän...
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Jag märkte mycket liten skillnad med NSAID med min artroshund. Främsta syftet med NSAID är den antiinflammatorska effekten och det kan dröja innan den uppnås. Den stora skillnaden tyckte jag rehaben gjorde.
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Vår gamle man märks inte heller inne mer än att man hör en duns och stön när han lägger sej, han är trött men också gammal. 11 bast är ju en rätt hög ålder på en retriever. Vår sover när han inte är ute på promenad eller när vi tränar.

Vår man haltar ibland, men vi resonerar så här att den dagen man ser att han inte vill gå ner för trappen, får svårt att resa sej eller att han inte vill hänga med på långrundan då är det dags. Men än så länge så "skuttar" han glatt med. Visst han har inte samma fart som den yngre labben på 3år (som f-ö också har artros fast i bogleden, men är behandlad med kortison med väldigt gott resultat)
Men han måste ju få vara lite gubbig:)
Igår tyckte han livet va toppen med bad i ån och busade runt med ett vedträ i trädgården:love: Men det tar på krafterna det märks absolut, han sov som en stock hela kvällen.

395677_10201232357796664_1735146750_n.jpg


942556_10201232358756688_945089550_n.jpg


Men ta en diskussion med vet och se vad de säger.
Hoppas det går bra!
 
Sv: Tips, råd, hjälp - atros i höftled!

Jag ger också maxdos till min, hon funkar inte att minska utan då haltar hon efter en dag. Det enda du kan göra är att köra rehab, ge tillskott, massera, stretcha, använda bot och ge nsaid, sen är det bara att hålla igång gamlingen så gott kan man.

Ang den etiska aspekten så är det jättejättesvårt att råda till någonting. Dock om jag utgår från mig själv tror jag att vissa av oss har en förmåga att överanalysera och koppla det till smärta, jag gör det ofta och min kille inte alls. Jag granskar min hund hela hela tiden, han skulle knappt se om hon var halt. För egen del resonerar jag som så att, ja hon har ont hela tiden, men någonstans får man dra gränsen och det är när smärtan blir såpass stor att jag inte längre vill ge henne den livskvalitet hon behöver.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 219
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 460
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 642
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp