Tips till att kratsa hovar

Editten

Trådstartare
Tjena!
Jag är lite skrajsen med att kratsa hovar, ibland är det lättare för mig att kratsa fram och ibland är det lättare att kratsa bak. När jag får upp hoven får jag lite snabbt panik och vill kratsa så fort som möjligt. Någon här på buke som har några bra övningar? Jag vet att man ska göra det så många gånger tills man känner sig säker, men jag är så rädd att jag inte vågar lyfta hovar. Jag har en en super lugn ponny på ridskolan jag kan öva på men sen när jag går över till hästar som drar bort hoven bli jag rädd igen. Min sköthäst är enkel att kratsa bakhovarna på men inte fram, då blir han arg och jag blir rädd. Ingen direkt anledning till att jag är så himla rädd, jag har ridit i två år men är fortfarande rädd att hantera hovar. Jag har hört folk bli bitna och sparkade så många gånger att jag nu inbillar mig att det är farligt att kratsa hovar. :(

Kram
 
Jag är lite likadan. Men egentligen har jag aldrig varit med om att någon häst har sparkat eller bitit när jag har kratsat hovar. Men jag brukar kolla så att hästen verkar lugn och nöjd när jag ska kratsa hovarna. Kollar även så att omgivningen är ok. Är det livat och stökigt väntar jag tills det är lugnt igen, för att undvika att hästen blir rädd för något undertiden som jag håller i hoven.

Man kanske kan försöka stå så man inte har huvudet i skottlinjen om man är rädd för att få en spark, samtidigt måste man ju se vad man gör. Stålhätta på skorna är ju bra också så behöver man inte vara orolig för att bli trampad på foten om hästen drar tillbaka hoven.
 
Tjena!
Jag är lite skrajsen med att kratsa hovar, ibland är det lättare för mig att kratsa fram och ibland är det lättare att kratsa bak. När jag får upp hoven får jag lite snabbt panik och vill kratsa så fort som möjligt. Någon här på buke som har några bra övningar? Jag vet att man ska göra det så många gånger tills man känner sig säker, men jag är så rädd att jag inte vågar lyfta hovar. Jag har en en super lugn ponny på ridskolan jag kan öva på men sen när jag går över till hästar som drar bort hoven bli jag rädd igen. Min sköthäst är enkel att kratsa bakhovarna på men inte fram, då blir han arg och jag blir rädd. Ingen direkt anledning till att jag är så himla rädd, jag har ridit i två år men är fortfarande rädd att hantera hovar. Jag har hört folk bli bitna och sparkade så många gånger att jag nu inbillar mig att det är farligt att kratsa hovar. :(

Kram
Bästa är tror jag att umgås mycket med hästarna överlag och lära sig deras beteende och kroppsspråk så du kan läsa hästarna bättre. Kan man läsa hästarna kan man också förutse deras beteende väl. Ju duktigare man är på det ju säkrare blir det.

Sen är ju ett tips att stå så nära hästen som möjligen när du lyfter hovarna, sparkarna blir inte så hårda då om dom börjar veva med benen.

Jag har själv tror jag aldrig varit med om någon i min närhet som blivit sparkade eller bitna när dom kratsat hovarna så den risken är inte särskilt stor. Tänk på hur många som kratsar hovar varje dag och aldrig blir bitna eller sparkade.
 
Funderar på det du skriver om att du hört/sett så många sparkar och bett. Det kan vara så att hästarna på din ridskola är trötta på sitt jobb och inte trivs. Om så är fallet råder jag dig att söka dig någon annan stans, där hästarna är gladare överlag.
 
Jag tror det bästa är att ha någon van person med sig och som kan läsa av hästen tills man löser det själv. Vissa hästar drar till sig hoven för att komma undan, vissa har dålig balans, andra kanske till och med får ont av lyfta för högt osv. Finns många anledningar och det gäller att lära känna hästen och sen öva på det och traggla traggla tills det sitter.
 
Kan du be någon vara med dig inne hos de hästarna du upplever drar bort hovarna? Lite som moraliskt stöd.
Jag brukar stå med ibland om någon frågar, då kan man lätt ge tips också.
Testa att när du fått upp hoven, försöka hålla den kvar tills hästen håller hoven still. Sedan kan du släppa utan att kratsa, klappa om hästen och framförallt dig själv. Bara för att jobba bort rädslan och osäkerheten lite.
 
Tre tips: känn efter så att hästen lyfter hoven villigt när du lyfter. Då är den i balans och har lättare att stå kvar. Måste du "bråka" upp hoven så är risken större att hästen vill sätta ner den igen, för att den inte egentligen var beredd från början. Håll också din hand nere om själva hoven för att ge hästen ordentligt med stöd när du håller upp hoven, alltså ända ute mot tån, och inte om benet. Och lyft inte benet så högt. Det hjälper hästen med balansen om den inte behöver vingla med benet högt uppe.

När du sedan kratsar, sätt kratsen högt upp mellan "änden" på skon och strålen så att du hittar strålfåran, och tryck till ordentligt så att fåran blir ren på en gång. Oftast kan man kratsa hoven med bara två tag då, ett på varje sida, så går det fort att få hoven ren. Det blir ju lättare för dig men också för hästen, som inte behöver hålla uppe hoven så länge.

Jag förstår att du är rädd för själva lyftandet, och det är ju inte så konstigt: man kan inte se hästen så bra när man står böjd över en hov. Men prova tipsen ovan så kommer det för hästens del att bli lätt att bli kratsad av dig, och då blir den ju lättare för dig att hantera också. Be gärna någon stå vid hästens huvud under tiden så känner du dig säkrare. Det är inte fel att be om hjälp! Du blir snart kratsningsexpert ska du se. :)
 
Om du håller till på ridskola borde det där inte vara ett problem. Det finns väl personal/andra skötare etc som kan hjälpa dig att träna på det? Var inte rädd för att be om hjälp.
 
Jag kom på ett annat tips, jag har sett ganska många som är lite rädda för att lyfta och kratsa hovar som håller hovkratsen knasigt.
När du håller hovkratsen ska inte själva kratsdelen vara ytterst och skaftet inne i handen.
Vänder du på kratsen så att kratsdelen hamnar inuti handflatan och skaftet är det som sticker ut, får du bättre kraft och det blir lättare att kratsa hoven ren.

Du kanske redan vet det men jag slänger in det som tips i alla fall :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp