Bukefalos 28 år!

Tips till blivande (?) ponnymamma

anhe

Trådstartare
Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt sugen. Hon älskar att hoppa. Hon har hittills varit med på några klubbtävlingar clear round. Hon har ridit 3-4 år på ridskola, och hon har en liten b-ponny hemma som hon hobbyrider lite på. B-ponny är outbildad, och vi håller på med lite grunder. Det är först i år hon känns mogen att ta dressyren en nivå till, men nu börjar hon få bra kläm på sambandet mellan hand och skänkel och kunna rida hästarna i form. Inte helt stadigt än, men hon är på mycket god väg. Hon är ganska tuff och samtidigt lugn och trygg. B- ponnyn hon haft har testat henne mer än lovligt, men hon har ju lärt sig massor på det, framförallt att inte bli rädd.

Jag själv har mycket hästvana, men inte inom hoppning. Min erfarenhet sträcker sig till några enstaka hopptävlingar i ungdomens dagar.

Nu till min egentliga fråga. Hon börjar ju växa ur B-ponnyn, även om det inte är någon panik för hon är så kort själv. Men jag har börjat leta efter en C-ponny. Tänkte mig en stor C-ponny, som jag då även kan hjälpa henne rida till. Det tror jag nog kan behövas. Dottern är ju idag kring 1.40 lång, och hon bör ju växa ganska fort närmsta åren, men jag räknar med att hon aldrig kommer växa ur en C-ponny av lagom storlek. Jag vill ju ha en ponny hon kan ha roligt med och komma ut och tävla med ganska omgående. Det kommer givetvis handla om lätta klasser och jobba sig uppåt. Men vilken typ av häst ska jag leta efter? Får ju inte vara för "tung" och stark om hon ska orka med att hålla ihop den i nuvarande storlek. Hur hög utbildningsnivå bör den ha? En riktig läromästare (vill inte ha någon för gammal) eller en häst som kan utvecklas i takt med henne?
 
Jag tycker att det absolut klokaste du kan göra är att skaffa en klok och vettigt utbildad ponny (LA i hoppning och dressyr samt gärna startad fälttävlan) till henne. Åldern är som sådant inte viktig men den bör i mitt tycke vara åt läromästar-hållet och ha sett och gjort det mesta tidigare.
Är flickan liten så är en lätt modell att föredra, kanske något welsh-aktigt? (Som connemara-människa rekommenderar jag givetvis också connemara-rasen.) Rasen är dock inte det viktigaste utan modellen. Sen kanske inte ponnyn ska vara för ädel om du själv ska kunna rida den?! (Med reservation för att jag inte vet hur stor du är :) )
 
Jag är inte så stor själv, kring 1.60 och 60 kg. Jag hade nog tänkt mig en lätt modell, just för att hon ska orka rida ihop den ordenligt. Men klart, LA - LA, då har de väl varit med om en hel del. Tycker det känns trist med en 20-årig ponny, för även om de har många år kvar, så vid det laget dottern är mogen större klasser, så har ju ponnyn blivit för gammal för att det ska kännas ok att tävla på den. Min förhoppning är ju att skaffa en ponny hon kan ha i många många år.
 
Jag är inte så stor själv, kring 1.60 och 60 kg. Jag hade nog tänkt mig en lätt modell, just för att hon ska orka rida ihop den ordenligt. Men klart, LA - LA, då har de väl varit med om en hel del. Tycker det känns trist med en 20-årig ponny, för även om de har många år kvar, så vid det laget dottern är mogen större klasser, så har ju ponnyn blivit för gammal för att det ska kännas ok att tävla på den. Min förhoppning är ju att skaffa en ponny hon kan ha i många många år.
Den behöver inte vara 20, men nog tycker jag också att ni ska satsa på en läromästare. Det är viktigare att hon har en ponny som passar NU än att hon kan behålla den i många år. Passar den inte nu så kanske det inte blir några många år i vilket fall.

/Lady_S
 
Nu till min egentliga fråga. Hon börjar ju växa ur B-ponnyn, även om det inte är någon panik för hon är så kort själv. Men jag har börjat leta efter en C-ponny. Tänkte mig en stor C-ponny, som jag då även kan hjälpa henne rida till. Det tror jag nog kan behövas. Dottern är ju idag kring 1.40 lång, och hon bör ju växa ganska fort närmsta åren, men jag räknar med att hon aldrig kommer växa ur en C-ponny av lagom storlek. Jag vill ju ha en ponny hon kan ha roligt med och komma ut och tävla med ganska omgående. Det kommer givetvis handla om lätta klasser och jobba sig uppåt. Men vilken typ av häst ska jag leta efter? Får ju inte vara för "tung" och stark om hon ska orka med att hålla ihop den i nuvarande storlek. Hur hög utbildningsnivå bör den ha? En riktig läromästare (vill inte ha någon för gammal) eller en häst som kan utvecklas i takt med henne?

Jag hade satsat på en rutinerad ponny med bra temperament, som gått minst LA med goda resultat, runt kanske 12-16 år.
 
Den behöver inte vara 20, men nog tycker jag också att ni ska satsa på en läromästare. Det är viktigare att hon har en ponny som passar NU än att hon kan behålla den i många år. Passar den inte nu så kanske det inte blir några många år i vilket fall.

/Lady_S


Jo men det är så jag tänker också. Jag vill ha en som är "färdig", som är juste och trevlig, så på så vis är ju en "läromästare" något jag är ute efter. Men gärna något år under 20, så att hon kan ha glädje av den i flera år.
 
Jo men det är så jag tänker också. Jag vill ha en som är "färdig", som är juste och trevlig, så på så vis är ju en "läromästare" något jag är ute efter. Men gärna något år under 20, så att hon kan ha glädje av den i flera år.
de behöver inte vara så gamla. det har ju med utbildning och hästens temperament o gör när den kan räknas som läromästare.
Min familjs första ponny var läromästare, bara 7 år men hade tävlat LA dressyr o LB hopp, han tog allt med ro. Var snäll mot de små ryttarna och gick bra när man red bra men utan att bråka om man inte red perfekt.
Du kan utan problem hitta en läromästare som är runt 10 år som dottern kan ha många år!
 
Vad är då rimligt att betala för en häst av rätt kaliber? Här spelar ju åldern in tycker jag. Har surfat runt lite och tycker många gånger att prisbilden är alldeles för hög. De kommer ju ut på annons om och om igen, så det verkar ju inte som de blir sålda heller.
 
Vad som är rimligt att betala är upp till vad ni har råd. En läromästare behöver som tidigare nämnt inte vara gammal.:)
En vän sålde en d-ponny, med full stam, perfekt läromästare förra året som då var 11 år. Gjort det mesta och kunde det mesta samt mycket placerad. Snäll och riktigt trevlig att hantera. Den såldes för ca 70 k.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 584
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 277
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 392
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp