Bukefalos 28 år!

Tips till en som vill bygga lösdrift

LillVerran

Trådstartare
Hej!

Jag står i funderingar och startgroparna till att bygga upp ett vindskydd /lösdrift.
Vill ha tips på hur ni gjort med underlag och bädd?
Har försökt läsa mig till lite olika sätt att ha bädd.
Mina tankar är att slå upp en lösdrift i hagen. Den ska hålla 3 hästar.
Byggs på marken direkt (ingen platta).
Vad bör man då ha på marken först,grus, sand?
Och sen, spån?klarar man sig påbörja spån? Eller bör man ha halm?
Hur mycket halm förbrukas det?
Tips från er som har byggt utan platta?!
 
Har hall utan platta och helt klart föredrar jag halm.

Fyller på med halm vid behov och mockar ut med traktor på våren.
 
Jag har vindskydd på plintar och duk direkt på matjorden, sedan tjockt lager sand. Funkar jättebra, nu under sommaren när bädden är utmockad tar jag ur skithögarna bara. Hästarna ligger ofta i sanden och svalkar sig. Haft halmbädd i vinter på tre hästar, ny bal varannan vecka som oftast. Hade inte använt bara spån, när sanden fryser blir det väldigt knöligt så det krävs väldiga mängder skulle jag tro för att ha en mjuk bädd.
 
Jag har singel i botten och halm ovanpå. Funkar jättebra. Mockar skit dagligen om det behövs och kör ut allt på våren. Fyller på med ny halm efter behov.
 
Grus och halm i vinterligghallen, grus och spånpellets i sommarligghallen. Vintertid får det bli bädd, där övre lagret mockas dagligen, hästarna ligger ofta inne och vilar på vintern, så vill ha tjock och varm bädd åt dem då. På sommaren får det lov att räcka med ett ganska tunt lager spånpellets (blir som sand, så väldigt lättmockat), då de ändå inte ligger och vilar i ligghallen, bara står där dagtid för att slippa broms och flugor. Ligger ner gör de i gräset ute i hagen då.
 
Hej!

Jag står i funderingar och startgroparna till att bygga upp ett vindskydd /lösdrift.
Vill ha tips på hur ni gjort med underlag och bädd?
Har försökt läsa mig till lite olika sätt att ha bädd.
Mina tankar är att slå upp en lösdrift i hagen. Den ska hålla 3 hästar.
Byggs på marken direkt (ingen platta).
Vad bör man då ha på marken först,grus, sand?
Och sen, spån?klarar man sig påbörja spån? Eller bör man ha halm?
Hur mycket halm förbrukas det?
Tips från er som har byggt utan platta?!
Jag tycker att det är bäst att ha ligghall utan platta. Urinet inner rakt ner i backen så bädden är alltid torr. Bajs och halm skottar man ut när det blir fullt. MEN, det är under förutsättning att hallen inte ligger i en svacka som blir blöt såklart. Då får man dika av eller nåt för att leda bort vattnet. Men oftast är det inga problem om man inte bygger där det brukar stå vatten.

Grus hade jag lagt på om jag av ngn anledning kände att jag behövde fylla ut med material för att få upp marknivån lite. Eller om underlaget är väldigt mjukt och poröst. Men du kan inte dränera ett vått underlag genom att lägga grus på. Gruset kommer att trampas ner i marken med tiden. Men som sagt kan det göra underlaget hårdare/mer stabilt. I de ligghallar jag haft på lösdrift har man inte haft ngt underlag alls. Vi har kagt halmen direkt på backen och när det var vår mockade vi ut med traktorn - smidigt då att inte ha en massa grus som åker med när man skopar. Vi kommer att göra likadant när vi bygger hall hemma nu.
 
Vi fyllde med stenkross med rejäla stenar i. Sen paddades det så det blev slätt. Bygger upp ca 40 cm från marken. Jag hade bara halm på i början men blev en sörja så jag kör med en blandning av spån och halm vilket passar perfekt. Torrt och fint. Mockas ut en gång per år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 454
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 412
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp