tips till sadel som snurrar runt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knastha_ez
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 503
K

knastha_ez

hallo... min foder häst sadel har jag lite problem med.. har en haflinger... å hon har inte så mkt manke åsså eftersom haflinger är som "runda" så har jag problem med att sadeln vill glida i väg åt sidan.. inte fram elr. bak utan åt sidan.. provat spänna sadelgjoden å så... men funkar inte nån som har något tips? tacksam för hjälp:)

Sv: tips till sadel som snurrar runt

nja eg. är hon ju inte tjock utan mer det att rasen har en liten rundare form än en del andra hästar...

Jag har haft liknande problem som dig.
Alla sadlar jag prövade fick liksom inget fäste på hästen.
Jag vill ha en hoppsadel och de enda som låg riktigt bra var en Butet och en Devoucoux. Tror att det beror på att de är rätt tunna i stoppningen och kommer ner bättre på hästen.

Så mitt enda tips är att du ser dig om efter en ny sadel.
Kolla de med latex stoppning ;)

knastha_ez skrev:
hallo... min foder häst sadel har jag lite problem med.. har en haflinger... å hon har inte så mkt manke åsså eftersom haflinger är som "runda" så har jag problem med att sadeln vill glida i väg åt sidan.. inte fram elr. bak utan åt sidan.. provat spänna sadelgjoden å så... men funkar inte nån som har något tips? tacksam för hjälp:)

Om hästen inte är tjock så får du byta sadel. Köpte en henri de rivel sadel i torsdags och den låg jätte bra! (fjordkorsn)

Jag har smama problem med mitt varmblod. Jätterud och nästan ingen manke. Jag använder förbygel för att den ska ligga mera stilla.
På honom har ingenting legat stilla, Inte dyra dressyrsadlar, inte billigare, har provat både läder och syntet och just nu har han Griffin på både hopp o dressyr och de ligegr okej, men jag måste ändå stanna till ibladn och trycka rätt den. Inte ens utprovad dyr westernsadel låg stilla på honom.

aaah okej tack så mkt! men då måste jag först prata med hennes ägare... för hade det varit min häst hade jag redan sökt ny sadel för det e verkligen inte så roligt när man e ute å rider å helt plötsligt börjar sadeln slå om i 90 grader:S

Det är säkert inget fel på sadeln - men den är troligen för smal till din häst.

Jag tycker du gör rätt i att prata med ägaren.

Immer

Om sadeln åker ett specifikt håll varje gång kan det bero på att hästen är ojämt musklad och är antagligen det pga sadeln. Vad har du för märke på sadeln? Har ni haft en utbildad sadelutprovare som kommit och kollat? (inte bara en sadelmakare eller tränare utan en utbildad sadelutprovare ska det vara, annars kan du inte veta säkert)

Hade samma problem med min förra sadel, den var för vid. Nu har jag däremot en sadel där jag kan hoppa upp från marken och den rör sig inte.

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Silje
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 580
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka