Tips vid för mycket möjlk

Nikki o Fabian

Trådstartare
Finns det någon här som vet hur man ska göra när man har väldigt mycket mjölk?

Jag har som sagt en väldigt stor produktion av mjölk, på gott och ont. Alexander(7 veckor gammal) får ju i sej det han behöver så han växer som han ska men han lyckas ju inte tömma brösten varje gång.
Jag har haft mjölkstockning/bröstinflammation nyligen(äter fortfarande pencilin). Vet inte alls vad den kom ut av. Jag fick iaf rådet från läkaren att jag skulle handmjölka/handpumpa så brösten tömdes helt.
Grejen är ju bara den att bröstpumpen är så effktiv att jag är rädd för att produktionen blir ännu större sen så är det väldigt krångligt att varje gång jag har ammat behöva pumpa oxå, krångligt när man inte är hemma och tid tar det oxå.
Jag vill få en anpassad produktion efter Alex, går det tro?

Han oppererades i torsdags för jumskbråck och då fick jag ju pumpa ut eftersom att han inte fick/kunde äta och jag kan få ut 120 ml på ena bröstet(alltså hela flaskan jag pumpar i är då full) och sen ska nästa oxå tömmas men det är inte lika mycket mjölk där i.

Hur mycket äter en 7 veckors gammal bebis ungefär per mål?

Tips mottages tacksamt.
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Jag har tyvärr ingen koll hur mycket de äter per mål eftersom jag bara ammat.
Men för att anpassa/minska produktionen kan du blockamma. Dvs amma flera gångeri rad på samma bröst istället för att byta ofta. Vet tyvärr inte hur det fungerar med mjölkstockning, kanske måste du pumpa ur endel ur det andra bröstet då.

Har du provat att äta spc-flakes för att motverka mjölkstockning?

Lägger till: ska du pumpa brösten helt 'tomma' efter varje gång du ammat kommer amningen inte anpassas efter barnet utan fortsätta vara förmycket eller ännu mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Jag har haft kanonmycket mjölk den här gången, väldigt besvärligt de första två månaderna men nu tycker jag att produktionen anpassat sig.
För att undvika mjölkstockning brukar jag massera bröstet runt om under amning så jag kan trycka ner ev. "klumpar".

Jag skulle inte rekommendera att tömma hela bröstet på pump såvida jag inte kände att att mjölkstockning var på g. Försök istället bara lätta på trycket om det blir outhärdligt genom att ex.vis duscha eller bara pumpa ut lite, litegrann. Hoppas det ger med sig!
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Det låter inte så smart långsiktigt att du ska tömma brösten helt. Då ökas ju produktionen och det blir som en ond cirkel.
Kan du inte duscha varmt och massera bröstet? Ev tömma hela bröstet en gång per dag bara om du fått mjölkstockning.
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Jag hade en enorm mjölkproduktion i början när vår son var liten. Det läckte och sprutade "hinkvis" kändes det som. Mjölkstockning fick jag däremot bara känningar av att par gånger och då masserade jag i varm dusch och lät sonen amma mer på just det bröstet så jag hann stoppa innan det blev riktigt illa.

Jag tror INTE ALLS på att pumpa ut - då ÖKAR du ju produktionen. Men vid akut mjölkstockning kan det ju vara lite annorlunda. Om du då t ex låter barnet äta mest på bröstet med stockning så kan ju det andra behöva pumpas ut; men jag skulle nog rekommendera att INTE pumpa "tomt" utan snarare bara lätta på trycket så att du inte riskerar få stockning även där.

Min erfarenhet är att det faktiskt reglerar sig själv så småningom. Det kan ta ytterligare ett par månader och produktionen går ju upp och ner eftersom barnet i perioder maraton-ammar just för att de är i en tillväxtfas och behöver mer mat.

Med andra ord: fortsätt bara som vanligt. Försök vara uppmärksam så att du behandlar ev mjölkstockning DIREKT när du känner minsta tendens.
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Sälj eller ge mjölken till närmaste sjukhus, det finns gott om små bebisar som behöver bröstmjölk!
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Jo jag har tänkt att göra det, har ringt sös ang detta och fått hem påsar som jag kan frysa in mjölken i. Dock så kom jag av mej när jag började äta pencilin första gången(känndes inte något bra att ge bort det, men jag vet inte om det har någon betydelse). Så lite mjölk har jag i frysen. Den mjölken är dock sådan mjölk som bara runnit ut från ena bröstet när jag ammat på det andra.
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Jag hade oxå mkt mjölk, så jag donerade. Ammade från ena bröstet och så pumpade jag det andra bröstet.
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Min erfarenhet är att det faktiskt reglerar sig själv så småningom. Det kan ta ytterligare ett par månader och produktionen går ju upp och ner eftersom barnet i perioder maraton-ammar just för att de är i en tillväxtfas och behöver mer mat.

Med andra ord: fortsätt bara som vanligt. Försök vara uppmärksam så att du behandlar ev mjölkstockning DIREKT när du känner minsta tendens.

Alltså hur märker man att en mjölkstockning är på väg? Sist fick jag jätte ont från en minut till en annan och febern slog till direkt. Tänkte då att det var för att Alex legat och tryckt sin ena hand mot utsidan av bröstet(han kan vara lite frustrerad ibland när han äter) och att det snart skulle släppa men det blev bara värre och värre.

Jag har ätit pencilin en gång tidigare oxå, då var jag lite öm på utsidan av det bröstet som har den största mjölkmängden, nu var det det andra. Då hade jag hög feber som gick upp och ner hela tiden och när jag kom in till gynakuten och blev undersökt överallt så visade det sej bara en förhöjd sänka, ingen mjölkstockning(gjorde ultraljud och tog prover på mjölken).

Kanske Alex är inne i någon typ av fas nu för han äter bara små slurkar men med långa mellanrum, 3-4 timmar, ibland tätare, och då ofta bara från ena bröstet, och sen så somnar han typ, så att lägga honom till andra bröstet funkar inget bra. Har en kopp på det andra så det kan rinna ur lite, men rinnet har minskat lite sen mjölkstockningen, förut så kunde koppen rinna över två ggr under en ammning. Jag vill ju iaf att han ska ta en lite slurk från varje vid varje tillfälle...
Så nu försöker jag lägga honom varannan gång. Mamma tipsade om att mata 5 minuter på ena och sen ta loss honom för att mata 5 minuter på det andra, grejen är väl då att han inte äter så länge och tar jag bort honom efter 2,5 minuter så kanske han missar den feta möjlken, lr?
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Under tiden hon åt bara och jag kände tryck i bröstet. Ibland 50 ml och ibland 300 ml ;)
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Det låter inte så smart långsiktigt att du ska tömma brösten helt. Då ökas ju produktionen och det blir som en ond cirkel.
Kan du inte duscha varmt och massera bröstet? Ev tömma hela bröstet en gång per dag bara om du fått mjölkstockning.

Nej jag tycker inte heller att det känns som en bra idé att tömma helt. När jag hade mjölkstockningen så masserade jag lite med värme på bröstet(blötvarm handuk eller i duschen). Att tömma en gång per dag sa vår barnmorska på bvc oxå, men ska jag göra det fast jag inte har någon mjölkstockning?
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Ok. Körde du varannan gång då eller?

Sen en fråga till den som vet, varför gör bröstvårtan ont ett långt tag efter amningen? Det är som en kramp men man vill heller inte att bh:n ska nudda vårtan, så känns det.
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Är det klumparna man ska vara uppmärksam på eller ska det inte spänna i bröstet helt enklet?
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Blockammning låter lite läskigt, men kanske värt att pröva.
Har aldrig hört talas om spc-flakes, vad är det?
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Japp, men bara tills de slutade spänna och tokspruta.

Kramp i bröstvårtorna låter inte bra. Vart tusan var det jag läste om det? Det kan säkert vara en bidragande orsak till dina problem. Att dina mjölkgångar är för trånga eller nått.
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Är det klumparna man ska vara uppmärksam på eller ska det inte spänna i bröstet helt enklet?

Spänna får det göra och så länge brösten sköter det själv med att börja läcka är det ingen fara men börjar det bli "klumpigt" eller att bröstet börjar rodna på någon fläck (brukar sammanfalla med klumpar) är mjölkstockning antagligen i antågande.
 
Sv: Tips vid för mycket möjlk

Så nu försöker jag lägga honom varannan gång. Mamma tipsade om att mata 5 minuter på ena och sen ta loss honom för att mata 5 minuter på det andra, grejen är väl då att han inte äter så länge och tar jag bort honom efter 2,5 minuter så kanske han missar den feta möjlken, lr?


Efter Maja föddes hade vi en barnmorska som kom hem till oss första fem dagarna (ett maste här om man gar hem tidigt). Hon sa att när bebisen är liten tar det 10-15 min innan den feta mjölken kommer. Det hon sa är att man bara ska amma fran ena bröstet om barnet äter kortade tid än 10 min och verkar nöjd efter det. Vill bebisen sen ha mat igen närmaste timmen efter senaste matningen ska man ta samma bröst igen. Jag glömde fraga hur länge man ska tänka sa, kanske var det bara precis i början. Mina bröstvartor är ocksa extremt ömma efter amningen, pa kvällen när Maja vill nästan hela tiden ofta tar jag inte pa mig kläderna mellan matningarna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 514
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag fick sent i onsdagskväll åka in akut till sjukhuset med hög feber och smärta i nacken/halsen. På akuten konstaterades det att jag...
Svar
13
· Visningar
1 561
Senast: EmelieR
·
V
Gravid - 1år Nu vänder jag mig till alla kära bukeföräldrar med mitt gnäll istället, eftersom alla närvarande (dvs Nikki) har tröttnat på mig och...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Övr. Barn Hade inte tänkt att skriva om detta här egentligen men jag behöver lite tips och ideér. Min son är 6 månader,ammas nästan för fullt...
2
Svar
25
· Visningar
3 134
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp