H

hannah_amigo

undefined

Hej !! jag är en tjej på 14 år som tänkte börja lite med fälttävlan. Jag har en Connemara/Welsh D-ponny på 11 år som gått LB hopp La Dressyr. HUr börjar man ?? Hur tränar man en Fältävlans Häst ?? Hur höga är hinderna ?? Hur svåra är Dressyren ?? Skulle vara tacksam för lite hjälp Hur går d även till på tävlingar m.m ??
Kram !!
 
Sv: Tips ???

Vad kul att du är intresserad av att prova på fälttävlan!

Det första du ska göra är att ta ett fälttävlanskort, det gör du lättast genom att prata med en auktionerad terrängtränare i närheten. Du kommer få träna lite terräng, känna på de olika tempona, samt ha lite teori. En förutsättning är att din ponny har bra grundkondition och att du har bra kontroll i alla gångarter.

För att förbättra kondition och modet på mina hästar brukar jag anpassa min ridning efter årstiderna. När det var ganska mycket snö galopptränade jag tex. på en åker och nu när det är ganska blött överallt brukar jag passa på å träna vatten osv.

I fälttävlans krävs det självklart mycket lydnad samt att hästen litar på ryttaren, man får jobba mycket med lydnadsövningar och arbete från marken. I en Debutant klass kommer man ganska lindrigt undan, terrängbanan där ger en oftast blodad tand att fortsätta upp i klasserna och då krävs det ännu mer lydnad och tillit.

I Debutant klass skall svårighetsgraden för dressyr och banhoppning ligga strax under LC-nivå. Terrängen får högst innehålla 14 språng och man rider i 480m/min tempo. I praktiken är det ju oftast hindrens utformning och placering som är svårigheten och inte storleken. Hästen måste fått pröva stock, dike, vatten (vad) etc. så att den vet vad den stöter på. Men den erfarenhet får ni ju automatiskt när ni tränar inför fälttävlanskortet!

På en 1 dagars fälttävlan rids dressyren först och därefter ska man rida hoppningen senast en halvtimme efter dressyren. Oftast sker starterna utan någon bestämd ordning, man går alltså in på banan när man är färdig med framhoppningen. Efter hoppningen brukar det vanligtvis va en paus fram till den bestämda starttiden i terrängen.

Hoppas jag inte rört till det alldeles för mycket och jag förhoppningsvis har jag givit rätt uppgifter och inte blandat ihop häst och ponny regler! :crazy:
 
Sv: Tips ???

jag tycker det var en bra beskrivning :).....men tempot för D-ponny i debutant är 450 m/min, och max antal hinder är 13. Banlängden är 1,2-1,5 km kan tilläggas åxå.
 
Sv: Tips ???

Hehe, jo det var ju det där med skillnaden mellan ponny och häst. :smirk: Det blir lätt att man babblar på och gör det mer komplicerat än vad det egentligen är. ;)
 
Sv: Tips ???

Fälttävlan låter ju riktigt kul, enligt mig :P Synd att min ponny är lite *öhm* misstänksam mot hinder bara ;) Man måste ha hoppat hindret ca. 4 gånger innan han kan hoppa det som en kombination/bana (i terrängen alltså). Men med lite träning tror jag säkert att det försvinner!
Elin
 
Sv: Tips ???

jo när man bara rider häst själv så känns de inte så viktigt å kunna alla ponnyregler.....kollade i TR så själv va man lika vilse....
 
Sv: Tips ???

ja de flesta hästar kan va lite som frågetecken i början. men sen hajar de att de e skoj me terränghinder å då blir de full fart!
 
Sv: Tips ???

Haha, okej ;) Tur att man inte har nån ponny med jättestort huvud då, men det är klart.. de är ju Otroligt starka i alla fall :D
//Elin
 
Sv: Tips ???

träna många gånger på terrängbana innan du startar första gången :) ! Det är mycket roligare om man är väl förberedd!! :rofl:
Gäller såklart äv hopp och dressyrmoment!
Lycka till!! :D
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp