Tipstråd: hålla hästen frisk

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare artemis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 645
A

artemis

Tycker det vore kul med en lite bredare tips och råd- tråd.
Hur gör ni för att förebygga skador och sjukdomar hos era hästar? Hur håller ni dem friska? (eller mindre sjuka...)
Har ni några bra tips att dela med er av från proffsvärlden? Några gamla hästkarls- / husmorstips?

Man kan ju inte förebygga alla skador och sjukdomar, det finns ju en hel del saker som bara händer, otur, medfödda problem osv, och det kan ju vara svårt att veta vad av allt det man gör som faktiskt hjälper. Men, tips är tips, de behöver inte vara vetenskapligt prövade.
Förklara gärna varför ni gör det ena eller det andra!

Mitt tips är att ha hästarna så naturliga som möjligt. Ut med dem i fina hagar, MKT utevistelse. Hästens kropp är gjord för att vara ute och att röra på sig samt söka föda största delen av dygnet. (OBS! Att hästen går runt i boxen och gnager på boxväggarna kvalificerar sig inte som söka föda och röra på sig..) :devil:

Låt dem äta ordentligt med hö och analysera det givetvis.

Kommer en bok snart som heter ngt i stil med "Hur du håller din häst skadefri" och med tanke på att våra hästar fotades på sommarbetet så kommer den bli intressant att läsa :)

Mycket tid i roliga hagar tror jag är hemskt viktigt. Och så bra mat och fri tillgång till vatten.

Tja, förutom att hästen ska vara väl uppfödd från början och helst så exteriört korrekt som möjligt, så håller jag med ovanstående om att mycket rörelse är viktigt för att hästkroppen ska må bra. Dvs mkt vistelse ute i hagar, som bör vara stora nog för att hästarna ska kunna ta sitt dagliga galoppace utan att behöva gasa, tvärnita, vända och gasa igen för att hagen är för liten...
Sen är rätt tillpassad utrusning viktig när hästen rids och/eller körs och en bra foderstat som täcker hästens alla behov i lagom mängder ger en stark och frisk häst.
Och utöver detta så är hovvården jätteviktig!! En felskodd häst kan vara totalförstörd på väldigt kort tid om man är tillräckligt klantig med skoningen.
(när jag utbildade mig och insåg hur LITE jag kunde - och då hade jag ÖVERLÄGSET bäst teoretiska kunskaper före kursen, jämfört med kurskamraterna - så insåg jag mer och mer hur totalt vansinnigt det var att låta någon som inte ens försökt utbilda sig att sko hästen...)

Mina hästar går ute dygnet runt och året runt, de har tillgång att gå in i stallet om det blir kallt/varmt.
De har aldrig varit sjuka, ja förutom att ena hästen fick spik i foten * 2 men ingen "psykisk" sjuka.
De är sällan inne, vilket gör att det blir lättare att mocka. Hehehe! :D
Ibland på vintrarna när det har varit riktigt rusktigt väder ute har jag stängt in dem, ni skulle se dem på mornarna, de vill ut så fort som möjligt. :p

Till er alla som bygger stall om ni kan ha så gör det, hästarna trivs så bra, de tycker värkligen om det.

Min hemsida: www.angelfire.com/hero/carro

För att bidra lite själv så tror jag att det är jätteviktigt att:

* skritta fram och av ordentligt
* rida / träna på varierande underlag
* satsa på långsamt uppbyggande och succesivt stärkande träning, dvs inte överskatta hästens kapacitet, styrka och tålighet
* planera sin träning och då även planera tid för vila och återhämtning för hästen. Dels någon eller några dagar i veckan, efter ansträngande pass (särskilt i uppbyggarfasen). Och dels mer sammanhängande viloperioder för utläkning av småskador innan de växer till ett bekymmer (sommar och / eller vintervila på ett par veckor iallafall).
* Använda duktigt fackfolk för att vårda och kontrollera statusen på häst och utrustning: equiterapeut, tandläkare, sadelutprovare, hovslagare, veterinär. Dels vid behov, såklart, men också för genomkoll då och då om man inte tycker sig ha haft behov på ett tag. Man kan ju själv ha missat något.

Utevistelse med god rörelsefrihet och väl sammansatt foderstat med helst fri tillgång till grovfoder, håller jag helt med om.

Vad glad jag blir öcer att se alla dessa sunda hästtänkande människor!!

Finns en bra artikel i senasteeller jag vetinte om det kommit ut ett nytt nummer av hästfynd( det är en höst blid med en liten shettis eller liknade på) som heter barfotagång tror jag... där står mycket tänkvärda saker om hur hästar fungerar.. sedan får man ju självklart anpassa det till sig själv och sina förutsättningar!!! :banana:

Mycket utevistelse och tillräckligt med foder! En häst bör kunna äta 15-18 timmar om dagen för att må riktigt bra! Jag har mina 2 (hobby)hästar (ett varmblod och en shire) ute dygnet runt, året om. De har en ligghall att gå in i om dom känner för det och en stor fin hage att röra sig i. Har aldrig täcken på sig och är oskodda. De har i stort sett fri tillgång till hö nu på vintern, som för övrigt inte är analyserat, det luktar friskt och gott och mina hästar gillar det, det räcker för mig. De får lite kraftfoder en gång om dagen. De är friska och i gott hull, de har bra temperament, bra hovar och är pigga och allerta. Låt hästen vara häst och du undviker många problem!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: Kilauea
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade... 42 43 44
Svar
865
· Visningar
68 369
Senast: Marvin
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 183
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 873
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka